Festivali, gostovanja i kazališta u inozemstvu

  • Vanessa i sedam staraca

    9. festival svjetskog kazališta, Zagreb, 9. – 27. rujna 2011.: les ballets c de la b, Gent, Belgija: Gardenia, red. Alain Platel

    Piše: Maja Đurinović
    Platelova predstava ne dira u cijelosti, preduga je u revijalnom, šljokičastom dijelu, ali ima silno jakih trenutaka, točnih u emotivnoj spoznaji i začudnih u doživljaju. Već sama šetnja umornih staraca po nekim njihovim strogo zacrtanim prostornim putovima unutar čvrsto ograničenog (životnog) prostora kretanja, duhovita je i topla ...pročitajte cijeli tekst...
  • O ključu i ključanici

    Kazalište Ulysses, Brijuni: Bertolt Brecht, Zadrživi uspon Artura Uija, red. Lenka Udovički

    Mješavina eskapistički zabavnog i zastrašujuće brutalnog nije baš najumjesnije izvedena, a problematična je i redateljičina neodlučnost jer nije baš najjasnije želi li se fokusirati na Hitlera ili na današnje vrijeme. Ono što cijelu predstavu čini podnošljivom, ako ne i solidnom, jesu glumačke izvedbe, posebice ona Ozrena Grabarića
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Pozlata vječne mladosti

    9. festival svjetskog kazališta, Zagreb, 9. – 27. rujna 2011.: Burgtheater, Beč; Oscar Wilde, Dorian Gray, red. Bastian Kraft

    Piše: Tomislav Kurelec
    Markus Meyer je jedini glumac koji će se pojaviti na sceni, ali predstava ne odaje dojam monodrame, jer on veliki dio vremena vodi dijalog s ranije snimljenim ostalim likovima, što predstavlja zahtjevan glumački rad. Ipak prevladava dojam da je predstava u kojoj se mnogo više truda uloženo u tehničko aspekt no u značenje
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nadmašeni predložak

    9. festival svjetskog kazališta, Zagreb, 9. – 27. rujna 2011.: Toneelgroep, Amsterdam; John Cassavetes, Premijera, red. Ivo van Hove

    Piše: Tomislav Kurelec
    Virtuoznim usklađivanjem scene i pokretnih slika redatelj Ivo van Hove iz realističnih elemenata koji prevladavaju u njegovom baratanju i jednim i drugim medijem stvara čaroliju svog vlastitog fantastičnog svijeta u kojem kreacija počinje prevladavati nad stvarnošću te probija okvire i pozornice i ekrana ...pročitajte cijeli tekst...
  • Atraktivne instalacije

    9. festival svjetskog kazališta, Zagreb, 9. - 27. rujna 2011.: Troubleyn / Jan Fabre VZW, Antwerpen i Zagrebačko kazalište mladih; Jeroen Olyslaegers, Jan Fabre, Prometej, Krajolik II, red. Jan Fabre

    Piše: Tomislav Kurelec
    Ako se i u novom nastoji vidjeti što je dobro, onda Prometej, Krajolik II, iako vjerojatno najambicioznija Fabreova predstava s najkompletnijim iskazom njegovog svjetonazora, ipak ne ispunjava najviše kriterije bez obzira na to što mit o Prometeju Fabrea, po njegovim riječima, opsjeda barem tridesetak godina ...pročitajte cijeli tekst...
  • Tri u jedan

    Kazališni rujanski KLIK, Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku, 9. – 11. rujna 2011.

    Piše: Alen Biskupović
    Najveća vrlina izvedbe sarajevske Predstave Hamleta u selu Mrduša Donja leži u energiji i uigranosti ansambla. Gradacija likova, koncentracija, akcija i reakcija, suradnja s partnerom, sve to funkcionira matematičkom preciznošću. Lakoća s kojom ansambl izmjenjuje iznimno komične i tragične trenutke djeluje vrlo emotivno na publiku
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Zabavnost razigrane glume

    Gostovanje: Ustanova kulture Vuk Karadžić, Beograd, Alan Ayckbourn, Dobri ujkica, red. Stefan Sablić (Kazalište Vidra, Zagreb)

    Piše: Tomislav Kurelec
    Premda Sablić kao redatelj demonstrira vrhunski osjećaj za ritam predstave i rad s glumcima, njegove dramaturške intervencije stvaraju od razigrane, na trenutke crne komedije (koja nenametljivo i naizgled usputno, a ipak vrlo jasno i efektno ukazuje na neke ozbiljnije društvene probleme) povremeno trom komad s tezom
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Utopljene ambicije i nepostojana put

    9. festival svjetskog kazališta, Zagreb, 9. - 27. rujna 2011.: Schaubühne am Lehniner Platz, Berlin, William Shakespeare, Othello, red. Thomas Ostermeier

    Piše: Matko Botić
    Usprkos vješto osmišljenoj uvodnoj sceni riječ o predstavi koja se doima poput blijede sjene onog energičnog i na svim poljima točnog preklanjskog Hamleta. Zašto je tome tako, kad je redatelj očigledno i dalje u formi, glumački ansambl je schaubuehnovski besprijekoran, a oprobani suradnici na visini zadatka? Razlog treba tražiti u odabiru teksta ...pročitajte cijeli tekst...
  • Sudbinsko prokletstvo

    62. Dubrovačke ljetne igre: Festivalski dramski ansambl, Sofoklo, Kralj Edip, red. Eduard Miler

    Piše: Tomislav M. Bonić
    Mislav Čavajda, unatoč ozljedi, pa i usprkos njoj, jasnim je govorom te dojmljivom gestom i mimikom, ostvario snažnu kreaciju naslovnog lika. Dubrovački Kralj Edip u vruće ljeto 2011. predstava je koja je pokazala snagu antičke tragedije i Sofoklove riječi i dvije tisuće godina nakon nastanka, njenu suvremenost i svevremenost
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Miting istine

    15. međunarodni festival suvremenog kazališta Zadar Snova, Zadar, 8. - 14. kolovoza 2011.

    Piše: Mario Županović
    Petnaesto izdanje Zadra snova programski je uspjelo, no čini se da je nekoć uz znatniju financijsku pomoć lokalnih struktura ipak vidio i bolje dane. Što se tiče zadarske izvaninstitucionalne scene, Festival je još uvijek jedno od rijetkih mjesta na kojima se mogu izvesti i premijerno prikazati dovršeni ili djelomično dovršeni projekti
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Na ruševinama

    Dramski program 57. Splitskog ljeta: Euripid, Hekuba, red. Felix Alexa

    Piše: Mario Županović
    Zoja Odak kao Hekuba možda je i najbolji dio ansambla više zbog poslovične uživljenosti i iscrpne artikulacije teksta nego zbog toga što bi Hekuba bila neka novost među njezinim glavnim ulogama. Spoj modernog i klasičnog u Hekubi je ostalo tek mrtvo slovo na papiru realiziran isključivo u vizualnom dekoru kostima i samosvojnim rimskim ruševinama
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Projekt u kazalištu

    Dramski program 57. Splitskog ljeta: Jean Michel Bruyère: Satis sunt mihi pauci (Malobrojni su mi dovoljni)

    Piše: Mario Županović
    Satis sunt mihi pauci nije otvoreno djelo nego strogo kontrolirani projekt koji ne posjeduje snagu postdramskog kazališta slika kao ni energičnost performance arta ni interaktivnost happeninga. Riječ je o projektu koji bi u rukama nego s drukčijim nervom možda poprimio i zanimljivije oznake, a u ovom slučaju najtočnijim se pokazao naslov
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Otvaranje prema novom

    62. Dubrovačke ljetne igre, Festivalski ansambl: Ivana Sajko, Prizori s jabukom, red. Ivana Sajko

    Piše: Tomislav M. Bonić
    Ivana Sajko ne daje potpune odgovore, no postavlja pitanja. Što je sloboda? Da li je to ono naše unutarnje stanje (ne)sigurnosti života ili sloboda političke zajednice. Prizori s jabukom nisu predstava koja će se svakome svidjeti, nije to izvedba koja komunicira s publikom na prvu loptu, uostalom za njeno prihvaćanje treba prihvatiti i otvorenost duha ...pročitajte cijeli tekst...
  • Uspomene Grada

    62. Dubrovačke ljetne igre: Studentski teatar Lero, Dubrovnik, Ljepirice, redatelj i dramaturg Davor Mojaš

    Piše: Tomislav M. Bonić
    Izvrsni Lerovci:, neizostavne ljepirice, glumački ekspresivne u svakom pogledu, te redatelj i dramaturg Davor Mojaš -  i ovaj su put stvorili Teatar. Bez lažne patetike o Gradu Slobode i već pomalo iscrpljujućih scenskih konotacija o turistima uništenom Dubrovniku, Ljepirice ostaju izvorni scenski zapis, komorna simfonija Grada i o Gradu,
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Na taraci

    Festivalski dramski ansambl 62. Dubrovačkih ljetnih igra: Vlaho Stulli, Kate Kapuralica, red. Dario Harjaček

    Piše: Tomislav M. Bonić
    Prvom ovogodišnjom premijerom, 62. Dubrovačke ljetne igre dobile su predstavu koja aktualizira Stullijev tekst u događanja našeg vremena, koja inovativno izvlači radnju u eksterijer što je čini istinski ambijentalnom; no predstavu kojoj nedostaje upravo Stullijeva dramaturgija. Komika je prisutna, no više kao izvanjska situacijska odrednica ...pročitajte cijeli tekst...
  • Ovjenčani zlatom

    12. Praški kvadrijenale scenografije i kazališnog oblikovanja prostora (Prague Quadrennial of Performance Design and Space), 16. – 26. lipnja 2011.

    Piše: Olga Vujović
    Hrvatski paviljon imao je oblik crne kutije podijeljene u dvije prostorije s klupicama i filmovima o radu Gorana Petercola i skupne Numen/For Use. Ira Payer odabrala je spomenute autore, a dodjela dvije Zlatne medalje (za scenski dizajn i za kazališnu tehnologiju) skupini Numen/For Use pokazala je ispravnost njezina odabira
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Bijeli auto, žuti čamci i luckasti Francuzi

    25. Eurokaz: Philippe Quesne / Vivarium Studio, Big bang

    Piše: Matko Botić
    Big bang je predstava poštena u namjerama, i veoma dojmljiva u realizaciji. Melankoličan i usporen, namjerno autističan i bespoštedno iskren, Quesneov teatar možda i nije ništa specijalno novoga, ali ono što nudi, dopire do publike snažno i bez ostatka. Što će ta pomalo zbunjena publika uraditi s dobivenim? E, to više nije njihova briga
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Usamljeni trut u šoping-centru

    25. Eurokaz: Miroslav Krleža, Saloma, red. Branko Brezovec (koprodukcija Kotorart (Crna Gora) / Eurokaz / MSU Zagreb / ZKM / Dom Kulture KKV (Plesni studio) Sisak)

    Piše: Matko Botić
    Krležina Saloma nastavak je Brezovčevih potentnih dekonstrukcija ustaljenih načina postavljanja nacionalnog blaga na scenu, u cilju izvlačenja na površinu onih elemenata Krležine dramaturgije koji na najneposredniji način korespondiraju sa suvremenošću. Dobra je to vijest za Krležu, ali ne posebno euforičan signal za razvitak sistema Brezovec ...pročitajte cijeli tekst...
  • Himna ljepoti življenja

    35. dani satire, Zagreb: Beogradsko dramsko pozorište, Colin Higgins, Harold i Maude, red. Milan Karadžić

    Piše: Tomislav Kurelec
    Redatelj u prvi plan ističe najpopularniju glumicu jugoslavenskog filma Milena Dravić koja se u ulozi Maude iskazuje i kao velika scenska interpretkinja. Zahvaljujući izvanrednim glumcima i virtuoznoj režiji, koja im je omogućila da iskažu sve svoje kvalitete, njihov san o svijetu ljubavi intenzivno žive i gledatelji ove vrsne predstave
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Radosno glumačko pretjerivanje

    35. dani satire, Zagreb: Slovensko narodno gledališče, Ljubljana, Ernst Lubitsch, Kad sam bio mrtav, red. Diego de Brea

    Piše: Tomislav Kurelec
    Jernej Šugman u ulozi đavolske punice humor izvlači i iz prikazivanja vlastitog uživanja u tumačenju ženske uloge, a njeno zadovoljstvo u manipuliranju drugima čini istodobno i smiješnim i razumljivim razdraganoj publici. Redatelj Diego de Brea uklapa glumačke parade u jedinstvenu cjelinu te precizno gradi brzi ritam ove originalne komedije ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nadrealni ključ

    18. međunarodni festival malih scena, Rijeka, 3. – 8. svibnja 2011.: Sputnik Shipping Company, Budimpešta, Mađarska, Luke Rhinehart, Viktor Bodó, András Vinnai, Tamás Turai, Júlia Róbert, Bacač kocke, red. Viktor Bodó

    Piše: Tatjana Sandalj
    Mladog mađarskog redatelja Viktora Bodóa riječka festivalska publika već je upoznala pa je stoga na novom predlošku gledala već prepoznatljivu poetiku kombinacije nadrealnog humora, apsurdnih situacija, kabarea i filmskog kadriranja. U drugom dijelu, nadrealističkom labirintu, prepozntljivi su mnogobrojni citati primjerice talent showa i modne revije ...pročitajte cijeli tekst...
  • Vjernost predlošku

    18. međunarodni festival malih scena, Rijeka, 3. – 8. svibnja 2011.: Crnogorsko narodno pozorište Podgorica, Jean-Baptiste Poquelin Molière, Don Juan, red. Ana Vukotić

    Piše: Tatjana Sandalj
    Ukupni dojam odlične predstave začinila je jezična adaptacija Ljubomira Đurkovića po prijevodima Danila Kiša i Mladena Leskovca. Koprodukcija Crnogorskog narodnog pozorišta iz Podgorice i Međunarodnog festivala Kotor-art vratila se ishodištu Moliéreova kazališta, igri na trgovima, pa je zamišljena kao predstava prilagodljiva svim prostorima igre ...pročitajte cijeli tekst...
  • Izvođački svemir u jednoj osobi

    18. međunarodni festival malih scena, Rijeka, 3. – 8. svibnja 2011.: Theatre Ad Infinitum, London, Velika Britanija, Odisej (Odyssey), red. Nir Paldi

    Piše: Tatjana Sandalj
    George Mann pripovijeda Odiseju koristeći se svim izvođačkim potencijalima što ih nudi ljudsko tijelo: mimikom, pokretom, plesom, govorom, pjevom, klasičnom glumom, klaunerijom... izmjenjujući ih i kombinirajući u zadivljujućem ritmu. Mann je savršeni instrument svega neživog i živa slika svakog lika koji se pojavljuje u priči
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Što je tu nova?

    Europska kazališna nagrada 2011., Sankt Peterburg, Rusija, 12. – 17. travnja 2011.

    Piše: Olga Vujović
    Ovogodišnji su dobitnici Nagrada za novu kazališnu stvarnost nesumnjivo dobri redatelji klasičnih kazališnih predstava, ali gdje je u pokazanim predstavama nova kazališna stvarnost gotovo je nemoguće reći. To je kvalitetan mainstream, ali od toga valja krenuti dalje – to bi trebao biti start a ne cilj
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Napad vrtoglavice

    Gostovanje: Slovensko mladinsko gledališče, Ljubljana; Fjodor Mihajlovič Dostojevski, Zločin i kazna, red. Diego de Brea (u Zagrebačkom kazalištu mladih)

    Piše: Marija Grgičević
    Dinamičan sažetak radikalno skraćena djela projurit će pred gledateljem u jednom dahu poput vihora koji grmi iz daljine i približava se sve silovitijim korakom, ne prestaje jačati svoje udarce da bi se na kraju privremeno smirio priznanjem poraza, bez iskupljenja. Ma kako bio dosjetljivo sažet i razigran, ovaj Zločin i kazna vjerojatno više govori onima koji poznaju djelo ...pročitajte cijeli tekst...
  • Dramski poučak Olivera Frljića

    Pozorište Atelje 212, Beograd: Abdulah Sidran, Otac na službenom putu, red. Oliver Frljić

    Dosadašnje Frljićeve predstave naginjale su analizi i kritici različitih opresivnih društveno-političkih mehanizama, a u ovoj se predstavi redatelj više usmjerio na onoga na kome se sve silnice represivnih mehanizama preklapaju. To ne znači da je izbjegao dati društveno-političku kritiku – ona je i dalje tu, ali u likovima samima
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Nasilje kao show

    Gostovanje: Slovensko mladinsko gledališče, Ljubljana: Anthony Burgess, Paklena naranča, red. Matjaž Pograjc (u Zagrebačkom kazalištu mladih)

    Piše: Tomislav Kurelec
    Predstava za razliku od Kubrickova filma ne teži kompleksnijim značenjima kroz stvaranje straha od budućnosti. Ljubljanska Paklena naranča individualnom je nasilju dala relativno mali prostor i koncentrirala se na prokazivanje države koja ograničava ljudsku slobodu sprečavajući pojedinca da stvara zlo, a stilski se tragedija pretvara u grotesku
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Kabare iz susjedstva

    4. Gumbekovi dani, Zagreb, 15. – 27. ožujka 2011.: Teatar Kabare Tuzla, Adem i Eva, red. Vlado Kerošević i Baisa Bakin; Pozorište Slavija Beograd, Miroslav Pavičević, Radi mi svašta, red. Vladimir Lazić; Nezavisna produkcija, Ljubljana, Jure Ivanušić – Marko Vezovišek, Od tišine do glazbe, izvodi Jure Ivanušić

    Piše: Tomislav Kurelec
    Ljubiteljima naslijeđa kabarea gostovanja na ovogodišnjim Gumbekovim danima osim po dometima svake pojedine predstave, bila su zanimljiva i po tome što je očito da želja za oživljavanjem kabarea nije samo nastojanje stanovitog broja hrvatskih zaljubljenika, nego taj interes postoji i u susjednim zemljama te ponekad daje i vrlo vrijedne rezultate
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Visoki dometi pučkog teatra

    4. Gumbekovi dani, Zagreb, 15. – 27. ožujka 2011.: Hrvatsko narodno kazalište u Varaždinu, Ljubomir Kerekeš, Debitanti, red. Ljubomir Kerekeš

    Piše: Tomislav Kurelec
    Kerekeš stalno upozorava gledatelja da se radi o prikazu ne samo određene naivne radnje, nego i o kazališnom obliku u kojem se ona nekada davno postavljala na pozornicu. To potencira mnogobrojne komične elemente koje ova vrhunska pučka komedija sadrži, ali i pojačava svijest o tome da se to igra danas za današnju publiku ...pročitajte cijeli tekst...
  • Humor bez slojevitosti značenja

    4. Gumbekovi dani, Zagreb, 15. – 27. ožujka 2011.: Glumačka družina Histrion, Ivan Goran Vitez, Mjehur od sapunice, red. Ivan Goran Vitez

    Piše: Tomislav Kurelec
    Vitez kao autor ne pruža svojim glumcima veće mogućnosti za iskazivanje kompleksnijih interpretativnih mogućnosti. Njegovi su likovi gotovo jednodimenzionalni kao ilustracija pojedinih negativnih elemenata sapunice.  Doduše takvi tipizirani likovi mogu vrlo dobro i osmišljeno funkcionirati u komediji situacija
    ...pročitajte cijeli tekst...
  • Poznajete li ove ljude?

    Pozorište Atelje 212, Beograd: Miroslav Krleža, Gospoda Glembajevi, red. Jagoš Marković

    Fantastična suigra Cavazze i Ristanovskog scenu sukoba Ignjata i Leonea uistinu pokazuje kao dramski vrhunac Krležine drame. Markovićeva verzija Glembajevih predstava je koja će sigurno ostaviti traga u povijesti novije regionalne drame zbog kompetentnog iščitavanja i vrhunskog glumačkog otjelovljenja djela velikog dramskog klasika....pročitajte cijeli tekst...

Arhiv

kritike i eseji