Vrhunska preciznost
23. Eurokaz, Zagreb: Scenes de la terre / Cie 111, Sedam dasaka varke, red. Aurélien Bory
-
Predstava Sedam dasaka varke redatelja Auréliena Boryja, koji je vrlo uspješno gostovao na 18. Eurokazu, za polazište uzima tradicionalnu kinesku igru tangram, u kojoj se izmjenjivanjem pozicija sedam geometrijskih tijela stvaraju odnosi koji povezuju različite elemente. Kroz sedam slika odnosno tangramskih svjetova, predstava metaforički propituje čovjekovo suočavanje s različitim silama, od prirodnih do društvenih i političkih. Tako se pitoresknost pretače u mehanizaciju i ratne vihore.
Bory je predstavu postavio bez izraženijih dramaturških napetosti, naglašavajući liričnost. Slike, odnosno priče, nižu se bez naglašenijih ritmičkih promjena, stvarajući pritom vrhunski vizualan doživljaj. Scenska komunikacija, u kojoj možebitni sukob prelazi u srastanje, višeslojna je. Sama geometrijska tijela svojim polaganim i iznimno preciznim kretanjem uranjaju jedna u druga te se pretaču u nove oblike, djelujući poput usporenih plesača. Čovjek se u potpunosti prilagođava pokretima geometrijskih tijela u stalnoj mijeni, osjeća ih, kreće se s njima, ali ih i mijenja, preispitujući ravnotežu geometrijskih oblika i sebe sama. Treći je sloj dramske komunikacije svojevrstan dramaturški sukob među likovima na sceni, također uvjetovan geometrijskim tijelima u funkciji prepreka i zaklona. Unutar scenskih susreta energija čovjeka prenosi se na geometrijski element i obratno, u stalnom protoku, čime energija, nježna i diskretna ali stalno goruća, raste iz slike u sliku.
U predstavi nastupa četrnaest kineskih glumaca iz Daliana, koji klize scenom, tipično za kazalište Istoka. Savršene centriranosti u prostoru trbuha, za razliku od zapadnjačke koja je niže pozicionirana, ekstremitete koriste tek kao alatke uz pomoć kojih lebde scenom. Zbog te čvrsto definirane pozicioniranosti, koja pojačava ravnotežu tijela, s lakoćom savladavaju gotovo nemoguća kretanja od 45 stupnjeva kosine te okomita uspinjanja.Odvojeni od scenske emocije, glumci se, u dubokoj koncentraciji i potpunoj posvećenosti kazališnom činu, susreću s geometrijskim tijelima, klize po njima, osvajaju ih, uranjaju u njih, mijenjajući se s njihovim promjenama. Time na simbolički način prenose poruku kako je suživot s okolinom moguć tek u prilagodbi, u dubokom razumijevanju okoline, bila to priroda ili plod suvremenog društva.
Premda se neki glumci izdvajaju vještinama i usredotočenošću, glumačke izvedbe ne možemo promatrati pojedinačno, budući da je izuzetno naglašena kolektivnost. Oduševljava povjerenje u scenske partnere, o kojima ovisi ne samo uspjeh scenskog prikaza, nego je stalna koncentracija potrebna kako bi se izbjegle ozljede u susretu s geometriskim tijelima. U predstavi se osjeća snažan kolektivan duh, svaki glumac na sceni uvijek zna što mu je činiti, te sve, bez verbalne komunikacije, u potpunosti funkcionira s nevjerojatnom dozom preciznosti u pokretu.Predstava zaokružene cjeline započinje s kvadrom koji leži na sceni, da bi na kraju, nakon niza razvojnih promjena, stajao okomit i moćan. Vizualni dekor obogaćuje svjetlo koje je u nekim prizorima u funkciji kazališta sjena. Predstavu otvara i zatvara kineska glazbenica koja svira erh-hu, instrument nalik violini. Tišinu predstave razbija i pjesma koju izvode glumice na sceni te zvuk gonga koji označuje promjene scena. Sedam dasaka varke gledatelju pruža vrhunski kazališni doživljaj, sa stalno prisutnom scenskom energijom te izuzetnom glumačkom preciznošću i posvećenošću ulozi i kolektivitetu.
© Igor Tretinjak, KULISA.eu, 23. lipnja 2009.
Piše:

Tretinjak