1968. u hrvatskom kazalištu

Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 35/36, Hrvatski centar ITI, 2008.

  • Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, Hrvatski centar ITI Unesco, br. 35/36 2008.Časopis Kazalište izlazi dvaput godišnje kao dvobroj, a sastoji se od nekoliko stalnih tematskih cjelina. Kako zbog dinamike izlaženja ne može težiti aktualnosti, usmjerio se analitičnosti i slojevitosti u obradi tema.

    U bloku kazališnih kritika popraćene su neke od najzanimljivijih predstava u Hrvatskoj u proteklih šest mjeseci, poput Anočićeve Niko i Ništ (Matko Botić: Nepočešljani blues malog čovjeka), a iscrpnošću kritičkog prikaza obogaćena je autorskim promišljanjima. Tako u kritiku predstave Oprostite, mogu li vam ispričati? autorica Anice Tomić i Jelene Kovačić Mario Kovaču tekstu Zar smo se za ovo borili? iznosi vlastiti obračun s Domovinskim ratom i njegovim posljedicama.

    Eurokaz i Festival svjetskog kazališta popraćeni su intervjuima Višnje Rogošić sa skupinom National Theatre of Oklahoma te belgijskom grupom tg STAN, koje povezuje kolektivnost te razbijanje redateljske uloge na članove kazališne skupine. Bojan Munjin dodatno se osvrnuo na Festival svjetskog kazališta u eseju Punina praznine koji postavlja pitanja o smjernicama prošlogodišnjeg festivala. Isti autor napravio je intervju s Nenadom Šegvićem, znamenitim riječkim glumcem te osnivačem HKD Teatra i Festivala malih scena.

    Teorijski dio broja uredila je Suzana Marjanić, a posvećen je zoosceni, što čini nastavak na temat iz broja 31/32. Studije Drame primata i izvedba vrsta Erike Rundle i Teorija s ruba: životinje, ekokritika i Shakespeare, Simona C. Estoka obogaćuju zooscenu i ekokritiku preispitivanjem stavova o životinjama kao hrani kod Shakespeareovih likova.
    Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, Hrvatski centar ITI Unesco, br. 35/36 2008.
    Tema je broja četrdesetogodišnjica burnih studentskih događaja 1968, a priredio ju je Mladen Martić. Treba izdvojiti tekst Studentsko kazalište u kojemu je Miro Međimorec vrlo temeljito iznio razvoj studentskog kazališta u Zagrebu s kratkom poviješću SEK-a i razvojem ključnog festivala IFSK, ukazavši na modernost poetike i utjecaj studentskog kazališta na kasniji razvoj hrvatskog profesionalnog kazališta. Na drugu stranu 1968. ukazao je Piotr Ołkusz u odličnom eseju Tamne strane svibnja 1968. o utjecaju tadašnjeg pariškog kazališta na studentska događanja, ali i o negativnim posljedicama pokreta na primjeru festivala u Avignonu.

    Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, Hrvatski centar ITI Unesco, br. 35/36 2008.U dijelu koji se bavi međunarodnom scenom Jasen Boko u eseju Božanska komedija, poljski međunarodni festival osvrnuo se na nova imena poljskog kazališta pregledno izloživši razvoj poljskog kazališta od 1990-ih do danas, a Hrvoje Ivanković pozabavio se češkim i rumunjskim suvremenim kazalištem kroz njihove showcaste.

    U sklopu recenzija novih knjiga Darko Lukić piše o novoj knjizi Sibile Petlevski Drama i vrijeme u kojoj autorica u znanstvenim ogledima promišlja novu teatrologiju na tragu pokušaja definicije Marca De Marinija. Broj zatvara drama Zvali su ga Gospodin mladog njemačkog dramatičara Philippa Löhlea, koja se usmjerava na pojedinca u pokušaju obrane vlastitih stavova.

    Časopis Kazalište obiluje vrlo zanimljivim teatrološkim tekstovima, odlično je koncipiran, vizualno i sadržajno pregledan. Prilozima o međunarodnoj sceni te suvremenim dramskim tekstovima stranih (i domaćih) autora otvara prozor u aktualna svjetska kazališna zbivanja.

    © Igor Tretinjak, KULISA.eu, 7. travnja 2009.

Piše:

Igor
Tretinjak