Uspio kazališni eksperiment za najmlađe

Kazališna družina Smješko: Zbroji se, red. Paško Vukasović

  • Zbroji se KD-a Smješko izazvala je veliko oduševljenje kod djece osnovnoškolske dobi. Razlog dakako leži u činjenici što je publiku intrigantno zabavljalo (u trajanju od 55 minuta) troje mladih glumaca koji su konstantno minirali scensku iluziju iskoračujući u stvarnost današnje TikTok generacije. Direktnim uključivanjem školaraca u sami tijek predstave, Korana Ugrina, Silvio Vovk i Kruno Bakota ostvarili su s njima iznimnu interakciju i probuđeni interes za promatranje scenskoga prostora i osluškivanje kazališnoga govora na temu matematike.

    Zanimljivo je bilo vidjeti reakcije djece kad je u pitanju najveći bauk među nastavnim predmetima, njihovo iskreno svjedočenje o strahu zbog negativne ocjene, ali čuti i ona pozitivna iskustva odlikaša kojima matematika ide glatko. I premda troje mladih glumaca predstavljaju likove tinejdžera današnje dobi, ni u jednom trenutku se nije osjetilo da i publika nije aktivni sudionik predstave, čime cijeli kazališni eksperiment poprima i odgojno-spoznajnu notu.

    Vrijeme u kojem živimo nezamislivo je bez digitalne i matematičke kompetencije, no upravo gubljenje kontrole u virtualnom svijetu zbog koje današnje generacije ostaju bez važna životnog vremena, a onda s njime i bez valjane socijalizacije, jedan je od gorućih motiva kojima se nenametljivo (reklo bi se – usput) pozabavio autorski tim KD-a Smješko.

    Valja im odati priznanje što su uz minimalan kostimografsko-scenografski angažman pobudili neviđen interes kod školaraca, i što je najvažnije, njihovu želju za sudjelovanjem u nečemu što se tiče direktno njih samih i njihova načina života. Matematika je, dakako, tek dobar štos, valjana metoda ili distrakcija prije konačne „erupcije vulkana“ iz koje će nastati Marty game show (kojim je Kruno Bakota izazvao salve smijeha svojom pojavom, govoreći dijelom i na španjolskom) na engleskom jeziku, kao zrcalo društva u kojem je hrvatskom čovjeku milije komunicirati na stranom jeziku negoli materinskome, a i društva koje je lijeno kad je u pitanju sustavnija edukacija mlađih generacija o svim zamkama zavodničkih i ovisničkih mamaca globalnog društva (igre na sreću, kladionica).

    Na trenutke je predstava djelovala i kao pravi sat matematike (u toj se ulozi izvrsno snašao Silvio Vovk objašnjavajući magiju Ludolfovog broja), ali i kao mali igrokaz o matematici u svakodnevnom životu – kroz svakodnevne aktivnosti i međugeneracijske odnose. Smionim dramskim rješenjima: zaustavljanjem predstave na samom početku u ključnom trenutku kako bi se dječji fokus još više usmjerio na temu matematike, govorenjem o simpatiji (poljubac je između simpatično brbljave Lucije i Silvija visio u zraku) jezikom matematike te završnim pozivom na repanje uz poletnu glazbenu matricu, glumački trio „zakucao je svoju tricu“ i na daskama GKL-a u Splitu.

    Oni koji su ih pomno promatrali, sasvim su sigurno upamtili nekoliko krupnih istina: matematika je sigurna;  čovjek današnjice u prosjeku tjedno provede s mobitelom jedan cio dan najmanje; mozak brzo hlapi ako ne zbraja „unutar svojih vrata“ (Lucijina igra sa zamišljenim brojevima brzo je aktivirala mnoge: kako? čekaj?! nije moguće?!).

    Zbroji se KD-a Smješko netipična je predstava, zapravo uspjeli pokus koji je drugoga dana Festivala hrvatske drame za djecu iz hrvatskih školaraca izvukao sve nelagode i otpore u vezi s Matematikom i matematikom u širokoj primjeni, i, ono najvažnije, nagradio ih za aktivno sudjelovanje smijehom, opuštenom atmosferom i ohrabrenjem za neke buduće školske i životne kontekste.

    Matematika, jasno, nije tek ostala visjeti u zraku, lako je ušla u katarzični rap – zaštitni znak 55-minutne razigrane predstave čiji je autorski tim očito jako dobro osjetio bilo današnjeg hrvatskog tinejdžera i duh vremena koje nezaustavljivo hrli u sve veći zagrljaj umjetne inteligencije.

    © Vesna Aralica, KAZALIŠTE.hr, 14. travnja 2025.

    Tekst: Lucija Klarić, Paško Vukasović, Silvio Vovk, Kruno Bakota, Korana Ugrina
    Dramaturgija: Lucija Klarić
    Režija: Paško Vukasović
    Scenografija i likovno oblikovanje: Jelena Kovačev
    Glazba: Matija Antolić
    Kostimografija: Tina Spahija
    Oblikovanje svjetla: Domagoj Klasić
    Igraju: Korana Ugrina, Silvio Vovk, Kruno Bakota

     

Piše:

Vesna
Aralica