Nagrade pobjegle zapadno od središta

Osvrt na šesnaestu dodjelu Nagrada hrvatskog glumišta

  • Ovogodišnje Nagrade hrvatskog glumišta posebne su prvenstveno po činjenici što je glavne dramske nagrade, one za režiju i za predstavu u cjelini, dobila zbilja ponajbolja predstava, nastala malo zapadnije od potkovastog gradskog središta koji s dubrovačkom sezonskom depandansom zagrebačkih glumaca obično zadrži sva bitnija priznanja. Kauboji redatelja i glumca Saše Anočića, nastali u Teatru Exit, energični su plod ljubavi istinskih zaljubljenika u teatar te je pravo zadovoljstvo bilo vidjeti ih na okupu u starom i prašnjavom Fellner-Helmeru, kako dobivaju potpuno zasluženo priznanje.
    Teatar Exit, Zagreb: Kauboji, autor i redatelj Saša Anočić
    Sama dodjela nagrade zamišljena je kao prilično začudan, halucinatni kolaž monologa koji bi se mogli svesti pod zajednički nazivnik uvoda u metafiziku kazališta za više razrede osnovne škole, pa su se voditeljice skupa Ksenija Prohaska, Barbara Nola, Ecija Ojdanić, Barbara Vicković i Maja Posavec uz multimedijalnu pomoć video-projekcija uglavnom trudile što manje osramotiti. Redatelj Ivan Leo Lemo, koji je s Ninom Skorup osmislio i scenarij dodjele, taj im je posao maksimalno otežao, ali je za utjehu barem sve proteklo jako brzo i bez prevelikih pauza.

    Otprije poznati dobitnici nagrada za svekoliko umjetničko djelo, operna pjevačica Nada Ruždjak i redatelj Božidar Violić, dostojanstveno i šarmantno zahvalili su se na priznanju, Nada Ruždjak sa sjetnim pogledom unatrag, a Božidar Violić s iskrenom željom da mu ovo ne bude zadnji pljesak na sceni kao kazališnom redatelju.

    GDK Gavella, Zagreb: Willam Shakespeare, San ivanjske noći, red. Aleksandar Popovski; Nataša Janjić (Helena)Glumačke dramske nagrade otkrile su najveće iznenađenje u nominacijama, koje se odnosi na neuvrštavanje sjajnog Gavellinog Sna Ivanjske Noći u režiji Aleksandra Popovskog među glavne kategorije. Nepravdu je donekle ublažio par nagrada za žensku ulogu glumice do 28 godina i sporednu mušku ulogu, koje su potpuno zasluženo dobili izvrsni Helena i Vratilo Gavelline uspješnice, Nataša Janjić i Ozren Grabarić. U Snu Ivanjske noći očekivano je nagrađena i scenografija skupine NUMEN, koja zadnjih godina postaje najzanimljivijim rasadnikom maštovitih scenografskih riješenja u regiji.

    Za pohvalu je i dodjela nagrada mladim glumcima koji u zadnje vrijeme sjajnim igrama plijene pažnju u splitskom HNK-u, Dijani Vidušin za sporednu žensku i Goranu Markoviću za mladoga glumca, iako malo smeta činjenica da je redatelj predstave Skup u kojoj su nagrađeni, član žirija Joško Juvančić. Treba i to spomenuti, uz Juvančića su u dramskom dijelu žirija sjedili i Helena Buljan, Boris B. Hrovat, Jasna Bilušić i Andrija Tunjić, operetu i mjuzikl ocijenjivali su Jagoda Martinčević, Miljenko Grgić i Maja Stanetti, a plesom su se bavile Maja Đurinović, Irma Omerzo i Ksenija Zec. Glavne glumačke nagrade osvojili su Olga Pakalović za jednu sisačku i jednu HNK-ovsku ulogu, te uvjerljivi Vilim Matula za protagonista u Svrtanovim Metastazama, koje se s tom jedinom nagradom mogu smatrati i najvećim gubitnikom dodjele.

    GK Trešnja, Zagreb: Alan Menken, Tim Rice, Howard Ashman, Ljepotica i zvijer, red. Dora Ruždjak Podolski, dir. Dinko Appelt; Renata Sabljak (Belle)Gradsko kazalište Trešnja vraća se kući s najvećim brojem nagrada, prvenstveno u kategorijama opereta i mjuzikla te predstava za djecu i mladež. Trešnjevačko kazalište za djecu s ponajboljim glumačkim ansamblom u gradu i odličnim repertoarom tako je nagrađeno za najbolji mjuzikl, Ljepoticu i zvijer u režiji Dore Ruždjak Podolski, a za istu produkciju nagrađeni su i sama Dora Ruždjak Podolski, Renata Sabljak za žensku ulogu, Radovan Ruždjak za mušku, Vanda Winter za žensku ulogu do 28 godina i Barbara Bourek za kostimografiju. Glavne glumačke nagrade za predstave za djecu i mladež otišle su također put Trešnjevke, ali za uloge u Oliveru Twistu redatelja Renea Medvešeka, koje su zaslužile Aleksandra Naumov za ulogu Betsy i Sanja Hrenar za naslovnu ulogu. Nagrada za najbolju dječju predstavu u cjelini ipak odlazi na drugi kraj glavnoga grada, u Gradsko kazalište Žar ptica, za predstavu Zločestobija u režiji Nine Kleflin.

    Plesni dio nagrada podijelio se da gotovo nitko ne ostane zakinut, pa su priznanja u četiri kategorije dodijeljene četirima različitim projektima; predstavi Ogoljeno koreografkinje Snježane Abramović Milković za predstavu u cjelini, Pravdanu Devlahoviću za mušku, Maši Kolar za žensku ulogu, te Rajku Pavliću za najbolju koreografiju. Mislav Brečić novi je vlasnik nagrade za najbolju režiju radio-drame, a Filip Radoš najbolji je glumac u TV-drami, iako je riječ o prilično iritantnoj ulozi u potpuno neuvjerljivoj seriji Stipe u gostima Ognjena Sviličića.

    Dodjela je privedena kraju poznatom Kabiljovom numerom iz još poznatije Jalte, Jalte u izvođenju suvoditeljice Ksenije Prohaske. Glumica je Neka cijeli ovaj svijet izvela načinom koji može poslužiti kao metafora funkcioniranja cjelokupnog hrvatskog glumišta. Koje je ponekad šarmantno, često dirljivo, ali uglavnom prilično raštimano.

    © Matko Botić, KULISA.eu, 24. studenoga 2008.

Piše:

Matko
Botić