Ambiciozna i studiozna analiza uloge režijskih inscenacija u kazališnoj praksi kroz povijest

Patrice Pavis: Suvremena režija (Contemporary Mise en Scène: Staging Theatre Today), ur. Željka Turčinović, prijevod Lada Čale Feldman, Hrvatski centar ITI, 2022.

  • Na preko 500 stranica kroz trinaest poglavlja međunarodno  priznat i utjecajan, jedan od najznačajnijih suvremenih teatrologa Patrice Pavis (Ujedinjeno Kraljevstvo, 1947), ambiciozno i studiozno analizira ulogu režijskih inscenacija u kazališnoj praksi kroz povijest, osvrćući se i na razvoj njihovih mogućnosti u budućnosti.

    Maestralno simultano opisujući, raščlanjujući, definirajući te evaluirajući redateljsku izvedbenu praksu, razmatra o podrijetlu i teoriji te granicama režije, razlici između režije i performansa (npr. McBurneyeva Mnemotehnika, Donnellanova Noć kraljeva), tendencijama u francuskoj scenografiji, postavama suvremenih tekstova (npr. Anneina Sreća vjetra, Couderov i Zehmein Jučer mi je rođendan), ritualnosti kao izvrnutoj antropologiji i interkulturalnoj zamci kod radikalne eksperimentalne estetike meksičkog multimedijalnog performera i aktiviste Guillerma Gómez-Peñe (1955), potom o kazalištu u drugim kulturama na primjeru Koreje, kao i o raznim medijima na pozornici (npr. Pollescheova Crvenkapica, Castorfov Zločin i kazna), dekonstrukciji postmoderne režije, o kazalištu geste i dramaturgiji glumca, o tumačenju klasika i njihovoj rekontekstualizaciji, promjeni kulturnog konteksta i sinkretizmu, odnosno o režiji u svojim posljednjim uporištima (gdje na primjeru sedam drama razmatra stare i nove funkcije režije – Genetovim Sluškinjama, Koltèsovoj Borbi crnaca i pasa, Brouwersovom Crvenom talogu, asemblažu dvaju djela Marguerite Duras Ljetna kiša i Hirošimo, ljubavi moja, Hiratovim Ljudima iz Seula, Kaegijevom Cargo Sofia-Avignon i Pommeratovim Trgovcima) te o tome kamo uopće režija ide.

    Smatrajući da je „…dostigla određenu usavršenost, raznolikost i složenost…“ te da posljedično „…istodobno upoznaje i ozbiljnu krizu identiteta“, Pavis ipak vjeruje u procvat umjetnosti i povratak ludičko-poetske dimenzije kazališta, kao i u nebrojene kazališne učinke, poput moći preobrazbe i utjecaja režije ne samo na gledatelja nego i na samog redatelja, citirajući znamenitog redatelja i kritičara Jacquesa Copeaua (1879–1949): „Kad se redatelj nađe pred nekim dramskim djelom, nije na njemu da kaže – Što da od toga napravim? – nego da kaže – Što će to djelo napraviti od mene?“.


    Stoga iznimna Pavisova kreacija Suvremena režija, koja preispituje nasljeđe kulturno-umjetničkih ali i društvenih energija iza stvaranja kazališta i izvedbi u suvremenosti, a koja pršti entuzijazmom i optimizmom, ujedno postaje i izuzetno važno i vrijedno štivo kako za studente režije – ali i ina uz kazalište neraskidiva zvanja poput kostimografije ili scenografije, odnosno za teatrologe i kritičare, tako i za sve zainteresirane proučavatelje kazališta, filma, književnosti i umjetnosti. Patrice Pavis umirovljeni je profesor kazališnih studija na Sveučilištu Kent u Canterburyju u Engleskoj, koji svoj proučavalački znanstveni rad i interes fokusira uglavnom na semiologiju i interkulturalizam u kazalištu.

    © Katarina Marić, KAZALISTE.hr, 27. ožujka 2023.

Piše:

Katarina
Marić