Od moderna i provokativna iščitavanja klasika do metateatra
Gradsko kazalište lutaka Split, Boom!Teatar: William Shakespeare - Elvis Bošnjak, Romeo i Julija – Error 404, red. Anastasija Jankovska
-
Gradsko kazalište lutaka Split i Boom!Teatar u koprodukciji su mladoj splitskoj publici predstavili autorski projekt Romeo i Julija – Error 404 prema motivima teksta Elvisa Bošnjaka Rebro. Režiju potpisuje Anastasija Jankovska, dramaturgiju Elvis Bošnjak, oblikovanje svjetla Lucijan Roki, oblikovanje tona Franko Perić, a glavne uloge tumače Matej Đurđević i Laura Bošnjak.
Romeo i Julija – Error 404 daleko je od klasične priče o nesretnoj sudbini veronskih ljubavnika. Shakespeare je, osim što je publici prilagođeniji izbor od originalna Čehova iz Rebra, samo odlična površinska priča koju poznaju i najmlađi čitatelji i gledatelji. Samim time u kazalište dolaze s obzorom očekivanja. Međutim, mladi se glumac Matej Đurđević u ulozi Romea odmah poigrava s tim obzorom – ruši četvrti zid, daje publici do znanja da je prisutna u stvaralačkom procesu, suočava je s pitanjem što je uopće kazalište. Dok traje pokušaj razgovora u maniri forum-teatra, na scenu stupa Laura Bošnjak kao moderna Julija. Ona se ne uklapa ni u unaprijed ukalupljenu viziju publike, ali ni u tobožnju viziju svoga glumačkog partnera.
Romeo naočigled poštuje uzuse – izgleda kao klasični Romeo, kreće se kao Romeo, pretjeruje s ljubavničkim patosom. Njegovo objašnjavanje važnosti jampskog pentametra i izvedba Puccinijeve arije Nessun dorma izazivaju salve smijeha, ali za modernu je Juliju to „izvedba spikera iz 15. stoljeća“. Ona prezire prijetvornost (teška početna pozicija u umjetnosti koja počiva na mimezi), teži prirodnosti, smatra da su glumci na sceni dužni biti ljudi. Želi stvarati u svijetu u kojem Julija smije nositi provokativnu majicu, imati kapu i kožnu jaknu, repati i ponašati se kao da je renesansna ljubav moguća ovdje i sad.
Dinamika suradnje dvaju mladih s dvama potpuno različitim čitanjima klasika rezultira sudarom oprečnih ideja. Julija pokušava osuvremeniti interpretaciju teksta – njezina je odjeća rokerska, njezin je stav kulerski, u svome se pristupu referira na method acting, čak pokušava i isprovocirati ljubavne emocije između sebe i glumačkog partnera da bi ulazak u ulogu bio što uvjerljiviji. I dok publika, mahom srednjoškolska, uživa u Romeovu standup usamljenu početku predstave i Julijinim urnebesnim zavodničkim metodama, pozadinska priča propituje ozbiljne mitove vezane za glumu. Hoće li se glumci koji igraju partnere zbilja zaljubiti? Očekuje li se to od njih? Mora li se nakon svake probe na cugu? Treba li Julija osjetiti Romeove suze da bi se uživjela? Što čini dobre glumce? Kako publika reagira na dobre ili loše glumce?
Iako Error 404 u naslovu sugerira da se između Romea i Julije dogodio kakav krivi spoj, iako je njihov pokušaj suživota plesao na rubu eskalacije, kroz talentirane je mlade glumce do publike izišla iskrena emocija i potreba za objašnjenjem čarolije svega što čini glumački čin: prvih čitaćih proba, zajedničkog pokreta, stava, pristupa, metoda. Najljepše je od svega što pametnim balansiranjem ova izvedba publici u razvoju nije udaljila ni renesansni klasik, ali ni suvremeno autoreferencijalno kazalište. Posljednja je stavka jasan poziv srednjoškolcima i njihovim profesorima koji će se kad-tad uhvatiti ukoštac sa Shakespeareom. Modernizacija, ali uz puno poštovanje prema emociji tradicionalna predloška, dobitna je kombinacija za predstavu zbog koje će mladi kazalište smatrati bliskim, provokativnim i zabavnim.
© Magdalena Mrčela, KAZALIŠTE.hr, 9. veljače 2023.
Piše:
Mrčela