Kako je put u Afriku završio češkom predstavom
Feljton Kazališni amaterizam: Kazališna djelatnost češke nacionalne manjine (3.)
-
Kazališna grupa iz Ljudevit Sela na godišnjoj smotri 2022. godine (foto češka beseda Lipovac)
Prva češka amaterska predstava u Hrvatskoj odigrana je u Zagrebu 1874. godine, ali današnji pripadnici češke nacionalne manjine u Hrvatskoj slave i obilježavaju jednu drugu godinu – 1890. i jedno drugo mjesto – Ljudevit Selo. Ova na prvi pogled neobična odluka u posvemašnoj je opreci s novodobnim tendencijama dokazivanja tko je i što je na ovim prostorima starije, ali postoji za to važan povijesni razlog.Najviše Čeha u Hrvatskoj je živjelo na samom početku 20. stoljeća – više od 32 tisuće odnosno tri puta više nego danas. U velike gradove su došli obrazovaniji i imućniji koji su se i prvi organizirali (Češka beseda u Zagrebu osnovana je 1874. godine, u Dubrovniku 1899., Puli 1907. i Karlovcu 1911.) No, gradski Česi prvi su se i asimilirali, mnogi već u drugoj generaciji. Tome je pridonijela relativna raštrkanost stanovanja, ali prije svega potreba da se zbog prosperiteta svog posla što prije uklope u hrvatsku sredinu.
U slavonskom selu situacija je pak bila potpuno drugačija. U pojedinim mjestima živio je veliki broj čeških doseljenika, što je prema stručnjacima s Filozofskog fakulteta u Olomoucu – uz relativnu prometnu izoliranost tih krajeva, glavni razlog što je ovdje češki jezik ostao i nadalje glavno sredstvo komunikacije, ali nije bilo nikakve društvene organiziranosti. O njoj su ovdašnji doseljenici mogli razmišljati tek kada su osigurali kakvu-takvu ekonomsku stabilnost no, što je vrlo zanimljivo i važno, još i prije osnivanja prvih Čeških beseda u ruralnim krajevima ovdje su igrane amaterske predstave na češkom jeziku. Dolazilo je k tome spontano, na inicijativu pojedinaca, unoseći svježinu u mukotrpni težački život te budeći nacionalnu svijest.
Povjesničar Josip Matušek smatra da je upravo češko amatersko kazalište odigralo u Slavoniji ključnu ulogu u razvijanju češke doseljeničke kulture te očuvanju materinjeg jezika a u situaciji kada ovdje ne postoji niti jedna organizacija ili institucija koja bi tome mogla pripomoći. Kao prvu češku predstavu izvedenu u ruralnim krajevima Hrvatske imenuje dramu Mlynář a jeho dítě (Mlinar i njegovo dijete) odigranu u Ljudevit Selu (Lipovcu) nadomak Daruvara ujesen 1890. godine. Ova bidermajer slika iz seljačkog miljea, njemačkog dramatičara Ernesta Raupacha, bila je izuzetno popularna među amaterima u to vrijeme, a izvodila se i u profesionalnim kazalištima, te je po njoj snimljen i film.
Sto godina kasnije, 1990. godine, u Lipovcu je svečano obilježen ovaj jubilej. Mjesni su amateri ponovo izveli Mlinara a tom prigodom na Češki dom je postavljena spomen-ploča. Ljudevit Selo je tako proglašeno kolijevkom češkog manjinskog kazališta u ruralnoj Hrvatskoj i upravo zato postaje trajni domaćin godišnje smotre kazališnih grupa Čeških beseda.
O igranju čeških predstava prije 1890. postoje samo indicije, a za odabir Mlinara kao prve predstave najvažnije su uspomene glavnog aktera, mladog knjigoveže Františeka Kopečeka iz sela Bučovice kod Brna. Fremt (od njemačke riječi Fremde – tuđina, odnosno putovanje tek izučenog kalfe u druge zemlje kako bi stekao radno iskustvo) ga odvede u Beč a odatle zajedno s dvojicom suseljana krene i dalje. U Mađarskoj se trojcu priključio još jedan mladi češki kalfa, koji je uz to vrlo dobro svirao trubu. „I tako“, napisao je svojedobno František u svom opširnom pismu upućenom profesoru Franti Burianu u Daruvar, „mnogo puta doduše nismo imali što jesti, ali smo zato na tom svom putu barem imali muziku“. Stjecajem okolnosti, na putu prenoće kod susretljivih zemljaka u Lipovcu a ujutro putem prema Daruvaru „…se u našim vrućim glavama rodi plan da idemo tako pješke ravno u Afriku. No baš uto nas na cesti zaustavi drumar te na češkom upita, kuda idemo te nas upozori, da je sezona žetve i da je u kraju velika potražnja za dobrim radnicima. I tako mi odlučimo da privremeno prekinemo svoj put i krenemo u nadnicu. Njih trojica odu u Gornji Daruvar a ja ostanem u Lipovcu. Tu je živjelo 25 do 30 obitelji i sve osim jedne su bile češke. U Lipovcu smo se sva trojica nalazila nedjeljom i svetcima te se zabavljali sviranjem i pjevanjem. Kada smo sa sinom gostioničara uvježbali nekoliko muzičkih točaka (uglavnom čeških narodnih pjesama i koračnica) odvažili smo se ih zasvirati u samoj gostionici. Ovi naši „koncerti“ su imali za posljedicu da su u gostionicu počeli rado dolaziti ne samo mladi, već i stariji mještani. I tako mi je palo na pamet, da bih ovdje mogao nastaviti svoju kazališnu karijeru. U Češkoj, u mojim rodnim Bučovicama sam još kao dijete zavolio češke amaterske predstave, štoviše, vremenom je kazalište postalo moj san, što mi se ubrzo i ostvarilo jer su me mjesni glumci pozvali među sebe. Fremt je prekinuo moju kazališnu karijeru, u Lipovcu se pružila mogućnost da ju nastavim…“.
Fotografija iz čehoslovačkog filma „Mlinar i njegovo dijete“ iz 1928, red. Zet MolasU početku je gostioničar Novotny bio protiv predstave jer se bojao da će mu uništiti tek novosagrađenu gostionicu, ali kada je vidio zgotovljene najosnovnije dekoracije, predomislio se. U predstavi su igrala sva četvorica mladih čeških kalfi a František je i režirao. Ipak, glavne uloge nesretno zaljubljenog para pripale su domaćim snagama, a mlinara je u predstavi glumio pravi sin mjesnog mlinara! Ulaznice su bile vrlo simbolične – od 2 do 5 krajcara, a uspjeh golem.
„Za dva-tri mjeseca uvježbali smo drugu predstavu „Krojač, postolar i rukavičar“ te s njom gostovali i u nedaleko Brestovcu. Sljedio je „Lumpacivagabundus“ te „Židov iz Vyškova“. Bilo ih je više, ali se više ne sjećam njihovih imena. Dok god sam bio u Lipovcu igrali smo češke predstave i ta sjećanja pripadaju u najljepše uspomene mog života“, pisao je František koji se u Češku vratio pet godina poslije. Kako možemo vidjeti iz digitaliziranih čeških izvora, bile su to komedije koje su u to vrijeme igrali i Františekovi kolege amateri u Bučovicama u Češkoj i koji su mu na njegovu molbu kazališne knjige slali iz Bučovica u Lipovac poštom. Nakon njegovog odlaska, češki je kazališni amaterizam na desetak godina u Lipovcu zamro, a obnovili su ga tek novi, mladi češki doseljenici.
...pročitajte idući nastavak feljtona
© Vlatka Danek, KAZALIŠTE.hr, 22. lipnja 2022.Feljton Kazališni amaterizam sufinanciran je sredstvima Fonda za pluralizam Agencije za elektroničke medije
Piše:
Daněk