Živa i jedinstvena izvedba impresivne veličine
Koprodukcija Glazbene večeri u sv. Donatu i Kazalište lutaka Zadar: B. Bjelinski, Petar Pan, red. R. Bošković
-
Otvorenje 62. Glazbenih večeri u sv. Donatu posvećeno je sedamdesetoj obljetnici djelovanja i postojanja Kazališta lutaka Zadar. Glazbeno-scenski spektakl Petar Pan, koje je brojna publika popratila 6. srpnja na ogromnoj pozornici ispred predromaničke, više od tisuću godina stare rotonde sv. Donata, ujedno i simbola grada, adaptacija je baleta Bruna Bjelinskog praizvedenog 1966. godine u HNK u Zagrebu. Simbolično, simfonijskim orkestrom HRT-a ravnao je njegov sin Alan, a izbor redatelja pao je na Roberta Boškovića. Brojni izvođači na sceni, njih preko trideset, pripadali su glumačkom ansamblu Kazališta lutaka Zadar, plesačicama Srednje škole suvremenog plesa u Zadru, te profesionalnim plesačima iz Beograda.Redatelj Robert Bošković, porijeklom iz Dubrovnika, svoju bogatu karijeru izgradio je na velikim projektima i daleko većim ansamblima nego ovaj, a izjavio je za medije da mu je ovaj projekt bio zanimljiv, kreativan i izazovan. Projekt se pripremao u etapama kroz četiri mjeseca, a u finišu velika vrućina dopuštala je rad samo u kasnim večernjim satima. No na koncu sjajni glumci, veliki orkestar, brojni uvježbani plesači, kostimi i predimenzionirane lutke, raskošno osvjetljenje i video-projekcije, uzvanici, brojna i pažljiva publika, pridonijeli su spektakularnom uspjehu, za Zadar, velikog projekta.
Prema libretu Bruna Bjelinskog, a temeljeno na istoimenoj pripovijetki Jamesa Matthewa Barriea, dramatizaciju i adaptaciju u kazališno, lutkarsko i plesno djelo izvršili su Robert Bošković i Igor Weidlich. Desetak glumaca uprizorilo je preko pedeset likova.Ogromna i funkcionalna scenografija djelo je scenografkinje Vesne Režić, dok kostimi i lutke prilagođeni velikoj pozornici autorski su rad kostimografa Patricia Alejandra. Glavnog protagonista Petra Pana zaigrano i uvjerljivo glumački, plesački, čak i akrobatski interpretirao je mladi glumac Lino Brozić. Do izražaja su došle tjelesne kvalitete svih članova ansambla od kojih se tražila izrazita spretnost, no i sirova fizička snaga da iznesu zahtjevne kreacije lutaka, a i scene prepune koreografskih, glumačkih i mimskih zadataka. Duhoviti gusari: Gabrijela Meštrović Maštruko, Sanja Grgina, Dragan Veselić, Tamara Šoletić, Anđela Ćurković, odgovorni i ozbiljni roditelji: Tamara Šoletić i Dragan Veselić, razigrana i djetinjasta braća: Dominik Karakašić i Josip Mihatov, šarmantna sestra: Irena Bausović Tomljenović, kućni ljubimac Vjera Vidov, životinje, vile, izgubljeni dječaci, nizali su se grandioznom scenom u zahtjevnom tempu.
Brzim izmjenama kostima, pa tako i uloga, postignuta je filmska dinamika i lakoća izvedbe kojom je odisala cijela predstava. Svaka živa izvedba je jedinstvena, a izlazak kazališta iz organiziranog prostora u prostor koji mu nije namijenjen, i još ovakve impresivne veličine, donosi sa sobom brojne rizike od vremenskih uvjeta (na premijeri se osjetio vjetar koji je dodatno manipulirao kulisama i rekvizitima), organizacije pozornice otvorene sa svih strana, svjetlosnih mogućnosti ili nemogućnosti, i uz sve to potrebno je prilagoditi predstavu publici u gledalištu i ispred malih ekrana. Brze i precizne izmjene scenskog prostora iz spavaće sobe, u šumu, gusarski brod i obrnuto, podržale su dinamiku i dobar ritam predstave koja je strukturirana od niza slika, no kompaktna je i nema vremena za opuštanje. Prepoznatljivi segmenti ove priče povezani su lutkama-figurama životinja, ptica, riba, meduza koji stvaraju atmosferu i nagovješćuju narednu scenu. Petar Pan u ovoj varijanti kao hibrid glazbe, kazališta, plesa i likovnosti je podvig u kojem je sudjelovalo dvjestotinjak ljudi.
Pozornica je odzvanjala od uznemirene cike svjetleće lutke vile Zvončice koju su oživjele Sanja Grgina i Anđela Ćurković Petković. Posebna pozornost pripala je malim epizodnim ulogama kao npr. ulozi plamenca koga je utjelovio doajen Kazališta lutaka Zadar Dragan Veselić. Njegova urnebesna, ujedno i nonšalantna groteska koju je odigrao kao plamenac-baletan danima i noćima mamila je smijeh i komentare gledatelja (šteta što mu je lice na premijeri bilo pokriveno, možda je kostimograf trebao biti hrabriji). Bez pretjerivanja, poigravajući se sa stereotipnim gestama, Veselić je svojom serioznošću i minimalizmom ostvario malo remekdjelo. Uz glumce, na sceni su se pojavile ogromne figure tigra i vuka. Sjajna konstruktivna lutkarska rješenja uvjetovala su i definirala kretanje velikih životinja, a i onih manjih koje su letjele i treperile tik iznad glava gledatelja. Posebno bih istaknula Roberta Koštu, majstora izvedbe lutaka i majstora izvedbe na sceni. Njegov krokodil dugačak deset metara stopio se u jedno tijelo s animatorom.
Zahtjevna uloga Kapetana Kuke pripala je Juri Arasu. Čitava arhitektura s kojom se morao kretati i kojom je manipulirao, izaziva kod gledatelja dodatnu pozornost, ali i strah da se nešto neočekivano ne dogodi. I dogodilo se: na premijeri je nedostatak komunikacije s glavom lutke visoke gotovo šest metara, poremetio nakratko koncentraciju publike te je izostao planirani scenski efekt. Vizualnost je bitna značajka zadarskog Petra Pana i skladni pa i neskladni odnosi veličina pojedinih likova i scenografije važni su za cjelokupnu sliku, no rizik postoji.
Plesači su popunili velik dio i vremena i prostora ove scenske izvedbe. Učenice Srednje škole suvremenog plesa koja djeluje pri Glazbenoj školi Blagoje Bersa u Zadru s njihovom asistenticom koreografa Patricijom Gospić odradile su korektno i s velikom dozom šarma zadane uloge Indijanaca i vila. Snažan i ekspresivan muški dio ansambla iz Beograda uvjerljivo i razigrano otplesao je gusare i izgubljene dječake. Koreografkinja i suradnica za scenski pokret bila je Milica Cerović, beogradska plesna umjetnica koja se vrlo uspješno nosila sa zahtjevnim usklađivanjem različitih nivoa glumaca i plesača. Glumačke scene obogaćene plesom i zaokružene scenskim pokretom nose pečat iskustva i znanja i zasigurno su velikim dijelom njezino djelo.
Predstava se može promatrati i kao inventivan iskorak Glazbenih večeri u sv. Donatu prema mlađoj publici s kojom KLZ ima velikog iskustva. Suradnja festivala i Koncertnog ureda Zadar prigodom obilježavanja značajne obljetnice jednog od najprestižnijih kazališta lutaka u zemlji, suradnja s Glazbenom školom i Plesnim odjelom, te suradnja sa Školom za primijenjenu umjetnost i dizajn, svjedoči o potencijalu grada i velik su pomak prema razvoju publike i kulturnog miljea Zadra.
© Sanja Petrovski, KAZALIŠTE.hr, 25. srpnja 2022.
Redatelj: Robert Bošković
Dirigent: Alan Bjelinski
Glazba: Bruno Bjelinski
Libreto: Robert Bošković i Igor Weidlich prema libretu Bruna Bjelinskog temeljenom na istoimenoj priči Jamesa Matthewa Barrieja
Dramaturgija, prijevod i adaptacija: Robert Bošković i Igor Weidlich
Koreografija i scenski pokret: Milica Cerović
Scenografkinja: Vesna Režić
Autor lutaka i kostimograf: Patricio Alejandro Agüero Mariño
Video i mapping: Ivan Lušičić
Dizajnerica svjetla: Vesna Kolarec
Asistentica scenografkinje: Nikolina Kuzmić
Pedagoginja za plesačice Glazbene škole Blagoje Bersa Zadar: Patricia Gospić
Produkcija: Koncertni ured Zadar i Kazalište lutaka Zadar
Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije
Igraju:
PETAR PAN: Lino Brozić
WENDY: Irena Bausović Tomljanović
MICHAEL: Dominik Karakašić
JOHN: Josip Mihatov
ZVONČICA: Sanja Grgina, Anđela Ćurković Petković
KAPETAN KUKA: Juraj Aras
GOSPOĐA DARLING, majka: Tamara Šoletić
GOSPODIN DARLING, otac: Dragan Veselić
PAS NANA: Vjera Vidov
CRNO BIĆE: Juraj Aras, Gabrijela Meštrović Maštruko, Sanja Grgina, Dragan Veselić, Tamara Šoletić, Anđela Ćurković Petković, Irena Bausović Tomljanović, Dominik Karakašić, Adriano Košuta, Radojka Kozulić, Robert Košta
PRINCEZA TIGRICA LILY: Gabrijela Meštrović Maštruko, Radojka Kozulić
GUSAR KREZUBICA: Gabrijela Meštrović Maštruko
GUSAR ČUPAVKO: Sanja Grgina
GUSAR MRVA: Dragan Veselić
GUSAR MIKI: Tamara Šoletić
GUSAR SPUŽVA: Anđela Ćurković Petković
SJENA PETRA PANA: Dominik Karakašić, Josip Mihatov
PLAMENAC: Tamara Šoletić, Dragan Veselić, Sanja Grgina, Anđela Ćurković Petković
TIGAR: Lino Brozić, Dominik Karakašić, Adriano Košuta, Emilia Jurković
VUK: Robert Košta, Josip Mihatov, Radojka Kozulić
KROKODIL: Robert Košta, Josip Mihatov
PTICE: Irena Bausović Tomljanović, Gabrijela Meštrović Maštruko, Radojka Kozulić
RIBE: Tamara Šoletić, Gabrijela Meštrović Maštruko, Sanja Grgina, Dominik Karakašić, Vjera Vidov
MEDUZE: Anđela Ćurković Petković, Sanja Grgina
SOVA: Josip Mihatov, Adriano Košuta, Robert Košta, Radojka Kozulić
IZGUBLJENI DJEČACI, GUSARI – muški balet: Dejan Bošković, Stefan Ćaldović, Marko Mićić, Marko Vasiljević, Luka Stefanović, Danilo Fatić
VILE, INDIJANKE – ženski balet, učenice Glazbene škole Blagoje Bersa Zadar: Antonella Gobin, Nea Smrkinić, Tara Kokić, Anđela Matulić, Zara Kadija, Nina Ivanov, Nina Pavić, Mia Šare, Lucija Ristić, Lucija Jurjević
Piše:
Petrovski