Dramaturški senzibilan prikaz važnosti feminizma danas; Žena se postaje...
Fraktura i Festival svjetske književnosti, gostovanje u Kazalištu Marina Držića: Ivana Skuhala Karasman, Kuka Boršić i Snježana Banović, Simone, fragmenti, red. Snježana Banović
-
Povodom trideset i pete obljetnice smrti jedne od najvažnijih filozofkinja, feministkinja, političkih aktivistica i spisateljica dvadesetoga stoljeća – Simone de Beauvoir (1908–1986) te povodom obilježavanja stote obljetnice djelovanja Francuskog instituta u Hrvatskoj, Festival svjetske književnosti u Hrvatskom glazbenom zavodu producirao je svoju drugu kazališnu predstavu Simone, fragmenti, premijerno odigranu 7. rujna 2021. godine.
Predstava se temelji na fragmentima djela Drugi spol, Uspomene dobro odgojene djevojke i Snaga stvari koje su iz ovog povelikog filozofskog i publicističkog opusa Simone de Beauvoir izabrali filozofi Ivana Skuhala Karasman i Luka Boršić te Snježana Banović, koja ujedno potpisuje režiju i dramaturgiju.Izuzetnom dramaturškom senzibilnošću Snježana Banović isplela je nježne niti profesionalnog i intimnog života ove moćne autorice koja je svojim radom i životom značajno obilježila filozofsku, ponajprije egistecijalističku, feminističku i političku povijest 20. stoljeća – od djetinjstva do poznih godina života. Redateljski tek razdijelivši ova dva svijeta projekcijom natuknica, činjenica o životu Simone i ispovijesti i komentara tih činjenca same autorice, sve je ostalo prepustila interpretaciji prvakinje hrvatskog glumišta Almi Prici, kako smo to mogli vidjeti na sceni Kazališta Marina Držića 28. svibnja prigodom gostovanja monodrame u Dubrovniku.
Uz izvrsnu glazbu Arsena Dedića koju na klaviru uživo izvodi Matija Dedić, nenametljivo podupirući fantastičnu izvedbu Alme Price, publika je u jednom dahu odgledala predstavu koja mirno, prigušeno i samozatajno na scenu donosi sve nemire života i rada Simone de Beauvoir, obilježenih pobunom protiv svih onodobnih konvencija koje ženu određuju u jednodimenzionalnoj plošnosti. Još kao djevojčica, učenica ugledne katoličke škole, i mlada djevojka s najboljom prijateljicom Simone postavlja pitanja, propituje stvarnost i uznemiruje javnost. Koliko svojim izjavama i pismom žene u potrazi za bitkom žene, toliko i privatnim životom žene koja ne želi biti majka i ne želi biti žena-supruga. U dugogodišnjoj ljubavnoj otvorenom vezi s Jean-Paulom Sartreom, još otkad je kao deveta žena u dotadašnjoj povijesti položila državnu maturu iz filozofije na Sorbonni, od 1929. pa sve do njegove smrti 1980. godine, imala je još čitav niz ljubavnih veza stalno živeći na rubu skandala. I neprestalno otvarajući nove prostore slobode u kojima žena kao drugi spol ima pravo živjeti. Bio je to hrabar izbor krhke žene, a Alma Prica upravo i vlastitom tjelesnom krhkošću podcrtava jakost žene koja je na gotovo 600 stranica knjigom Drugi spol izgovorila i danas još uvijek do kraja neshvaćenu rečenicu da se „žena ne rađa, žena se postaje“.
U šezdesetak minuta dijaloga između riječi i glazbe dubrovačka je kazališna publika imala prigodu proživjeti i doživjeti neka od najvažnijih iskustava Simone de Beauvoir, čuti neke od njezinih briljantnih misli te se suočiti s pitanjem o važnosti filozofije i feminizma danas, jednako kao i kroz cijelo dvadeseto stoljeće, jer je još uvijek premali broj žena spreman i postati žena.
© Marina Zec-Miović, KAZALIŠTE.hr, 7. srpnja 2022.
Simone, fragmenti
Izbor iz djela Simone de Beauvoire: Ivana Skuhala Karasman, Kuka Boršić i Snježana Banović
Prijevod s francuskog: Agica Čurčić, Stanko Lasić i Mirna Šimat
Glazba: Arsen Dedić
Dramaturška obrada i režija: Snježana Banović
Projekcija i obrada zvuka: Luka Gamulin
Kostim: Dženisa Pecotić
Majstor svjetla: Marino Frankola
Jezična savjetnica: Neli Mindoljević
Producent: Seid Serdarević
Produkcija: Fraktura i Festival svjetske književnosti
Izvode: Alma Prica (Simone de Beauvoir), Matija Dedić (klavir)
Piše:
Zec-Miović