Zanimljiva predstava o trenutku koji je prošao
32. Marulićevi dani, 21. - 28. travnja 2022., Kazališna skupina Rebel Zagreb: Miran Kurspahić i Rona Žulj, Krizni stožer, red. Miran Kurspahić
-
Otprilike godinu dana nakon što je premijerno izvedena u zagrebačkom Centru za nezavisnu scenu Pogon, a niti godinu dana nakon što ju je Hrvatsko društvo kazališnih kritičara i teatrologa proglasilo najboljim kazališnim ostvarenjem u protekloj godini, predstavu Krizni stožer koju potpisuje uigrani dvojac Miran Kurspahić i Rona Žulj pogledali smo u natjecateljskom programu Marulićevih dana u Splitu.Predstava je prema riječima autora i redatelja, uvijek zanimljivog Mirana Kurspahića, nastala kao svojevrsna zeitgeist predstava, kao reakcija na sve što se događalo oko nedavne pandemije. Godinu dana nakon premijere, odigrane u vrijeme kada je pandemija još uvijek poprilično obuhvaćala sve naše misli i reakcije, upravo se zeitgeist pokazao njezinim najvećim problemom.
Jer, kao što sve prođe, nasreću i dvogodišnji trenutak pandemije je prošao. Prestali smo opsesivno čistiti same sebe i sve oko sebe, obuvati šlapice i nositi maske, a hvala zmaju, i krizni stožer je barem za neko vrijeme otišao u povijest. Ostala su sjećanja, uglavnom nelijepa i ne pretjerano smiješna, a koja su u središtu zbivanja samo godinu stare ali već tako neaktualne predstave Krizni stožer.
Tako je to sa zeitgeistom – u trenutku si zvijezda dana, a već sutradan lanjski snijeg, pa bila to pandemija, potres ili zmaj. Možda bi u novim izvedbama pomoglo ubacivanje pokojeg Ukrajinca ili Rusa u priču, a možda i ne, samo zmaj će ga znati.
Kako god, Krizni stožer Mirana Kurspahića i Rone Žulj u režiji Mirana Kuspahića i dramaturgiji Rone Žulj uglavnom je zabavna i zanimljiva predstava, koja ponešto predugo traje, ali to je boljka koje se hrvatski teatar jednostavno ne uspijeva riješiti, pa je već pomalo dosadno i spominjati je.
Sadržaj drame je u osnovi klasičan, jer kad se oduzmu pandemija, potres i zmaj, dobivamo u dnevnom boravku jednog malog stana dva para, koja su upravo spomenute okolnosti prisilile na kratkotrajni zajednički suživot. Kao na brodu, manjak prostora i višak vremena otkrivaju razne karakterne osobine svakog od likova, koje uglavnom vrlo dobro glume Dajana Čuljak, Sven Jakir, Iskra Jirsak i Domagoj Janković. Dajana Čuljak glumi stručnjakinju za komunikaciju Ines u čijem će se stanu odviti sve krize – s početka pomalo prenaglašeno nervozno, da bi prema kraju predstave mirnoćom i hladnoćom zavladala scenom i ostalim likovima baš kao prava stručnjakinja.
Sven Jakir igra njezinog dečka Lobela, ne baš uspješnog glumca, spremnog na sve što bi mu omogućilo preživljavanje teškog života nezaposlenog glumca, pa tako čak i na usputni seks s uspješnim i kako drugačije nego kontroverznim poduzetnikom Tomislavom kojeg standardno suvereno igra Domagoj Janković. Janković od početka predstave latentno pokazuje svoju homoseksualnu stranu, da bi s erupcijom krize i izlaskom zmaja iz rupe i on izašao iz ormara. Njegovu suprugu Jasminu glumi Iskra Jirsak kao tipičnu bolju polovicu nesretnog braka.
Gledajući ih kako sve četvero vladaju scenom splitskog HNK nisam mogla ne pomisliti kako bi upravo ovaj postav bio sjajan za klasika poput Albeejevog Tko se boji Virginije Woolf. Pokazali su naime u Kriznom stožeru da se ne boje ni virusa, ni potresa, a ni zmaja.
Podsjetimo na kraju da su scenski zmajevi, kao i oni od papira, ljekoviti, baš kao i Krizni stožer, koji bi se savršeno uklopio u zabavni repertoar kazališta Luda kuća. Naravno, samo da je malo kraći.
© Mila Bulimbašić Botteri, KAZALIŠTE.hr, 9. svibnja 2022.
Autori: Miran Kurspahić i Rona Žulj
Redatelj: Miran Kurspahić
Dramaturginja: Rona Žulj
Glazba: Mark Mrakovčić
Kostimografkinja: Mirna Škrgatić
Oblikovanje svjetla: Alen Marin
Dizajn: Studio Kanu – Barbara BjelišGlume: Dajana Čuljak, Sven Jakir, Iskra Jirsak, Domagoj Janković
Piše:
Bulimbašić Botteri