Eksperimentalne struje u kazalištu
Kazalište, časopis za kazališnu umjetnost, gl. ur. Željka Turčinović, br. 85/86, god. XXIV, Hrvatski centar ITI, 2021.
-
Prvu polovinu umjetničko-izvedbene 2021. godine obilježio je novi dvobroj časopisa Kazališta. U izdanju Hrvatskog centra ITI broj 85/86 časopisa Kazalište donosi šarolik izbor tema na više od 200 stranica, pri čemu su ravnopravno zastupljene sve uobičajene rubrike uz poneke dodatke u funkciji osvrta na recentne događaje, trendove i pojave u svijetu.
Časopis se otvara stalnom rubrikom Premijere koja se nekronološkim redoslijedom osvrće na predstave koje su svoje premijere imale u razdoblju od lipnja 2019. do ožujka 2021. O najrecentnijoj premijeri – Gogoljevom Revizoru postavljenom na daskama Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu, piše Matko Botić, dok o premijeri iste kuće – predstavi Gdje se kupuju nježnosti piše Nina Ožegović. Rubrika obuhvaća premijere još dvaju zagrebačkih kazališta, Gavelle i Kerempuha, pri čemu o premijeri predstave Hotel Zagorje, izvedene u Kazalištu Gavella početkom 2020. godine, piše Mia Muhoberac, dok o predstavi Satiričkog kazališta Kerempuh Bilježnica Robija K. piše iskusni Bojan Munjin. Eksperimentalna predstava Razgovaranje, posljednji dio umjetničko-istraživačke tetralogije organizacije Četveroruka, premijeru je imala u prostoru Studija Chekhov u Zagrebu te o njoj piše Ana Fazekaš, dok je jedina predstava s prostora izvan metropole Dijete našeg vremena nastalo u produkciji splitske PlayDrame, o kojoj piše Katja Grcić.
Intervju u dvobroju vodi Igor Ružić s Janom Lauwersom, osnivačem belgijske postdramske skupine Needcompany, koja je prošle godine gostovala u Rijeci na Needcompany festivalu organiziranom u sklopu projekta Europska prijestolnica kulture. Na eksperimentalni duh Jana Lauwersa nastavlja se i temat dvobroja, u kojem je riječ ni više ni manje nego o cirkusu. Šest autora obrađuje navedeni temat te piše o klaunovima i cirkusu, kao i kazališnoj strani istog, uz osvrt na mobilnost umjetnosti koja je koncentrirana u samom nukleusu cirkusa. Rubrika Fenomeni obuhvaća tekst Suzane Marjanić Almissa Open Art o festivalu suvremene umjetnosti Almissa i tekst Radovana Grahovca naziva Ducdàme koji obuhvaća lamentacije o nekim prošlim kazališnim vremenima i glumačkim legendama kao što su Georgij Paro, Kosta Spajić, Dino Radojević i Božidar Violić te tzv. glumačkom kartelu koji su zajednički tvorili.
Hvalevrijedna rubrika Teatar za djecu i mlade urednice Ive Gruić sadrži dva teksta o povratku kazališta i dječjeg smijeha na potresom razoreno područje Banije, kao i popis nadolazećih predstava i književnih događanja na Baniji. Rubrikom Teorija urednice Ljiljane Filipović obuhvaćena su tri teksta o Periklu Williama Shakespearea: onaj urednice, Michaela Dobsona i Marie Terese Micaele Prendergast. O međunarodnoj sceni, odnosno o predstavama Olivera Frljića u Poljskoj i posljedičnim skandalima piše Magdalena Rewerenda, dok su se na kazalište u doba korone u Europi, Hrvatskoj i regiji u istoimenoj rubrici osvrnuli Mirna Sindičić Sabljo i Bojan Munjin.
Posljednja trećina bogatog dvobroja počinje nažalost opsežnom rubrikom In Memoriam/Sjećanja u kojima su se brojni hrvatski glumci, dramatičari, redatelji i teoretičari osvrnuli na život i ostavštinu velikana hrvatskog glumišta preminulih u posljednje dvije godine. Rubrika Nove knjige donosi kratke recenzije 11 knjiga domaćih i inozemnih autora, što teorijskih, što književno-umjetničkih. O njima pišu neki od dobro poznatih autora suradnika časopisa Kazalište te na stručan i istovremeno slikovit način pišu o novitetima koji su obilježila prošlu godinu.
Posljednji dio časopisa Kazalište tradicionalno je rezerviran za rubriku Drame, a u ovom dvobroju predstavljene su drame etabliranih autorica Ivane Sajko i Nine Mitrović, uz dodatak teksta Tomislava Zajeca Može li se pisanje podučiti?, kojim se autor osvrće na radionice dramskog pisanja održane u sklopu Festivala hrvatske drame Marulićevi dani. Priloženi su i ulomci nekih od nagrađenih i pohvaljenih radova, Marije Dukić s dramom Radiona, Katje Grcić s dramom Molekule te Espija Tomičića s dramom Your love is king.
Posljednje izdanje časopisa Kazalište kvalitetom je u skladu s prijašnjim izdanjima, a opsegom je poneke brojeve i nadmašio. Obradivši zaista velik broj tema, uz mnoštvo zastupljenih autora i autorica, kao i različitih mišljenja, dvobroj 85/86 vrijedno je i poučno djelo uz poseban osvrt na eksperimentalne struje u kazalištu koje daju poseban doprinos ovom izdanju časopisa Kazalište.
© Tea Schmidichen, KAZALIŠTE.hr, 12. rujna 2021.
Piše:

Schmidichen