Netko te promatra

Kazalište TNT, Zagreb: Vlatka Vorkapić, Judith French, red. Vlatka Vorkapić (koprodukcija s Ars septima d.o.o)

  • Kazalište TNT, Zagreb: Vlatka Vorkapić, Judih French, red. Vlatka Vorkapić Kazalište TNT (Teatar na Trešnjevci) 6. je listopada prvi put svoja vrata otvorilo odraslim gledateljima. Za premijerni izlazak pred ozbiljnu publiku izabrali su dramu prvijenac Vlatke Vorkapić: Judith French, za koju je autorica 2006. godine osvojila prvu nagradu Marin Držić. Redateljica predstave je sama autorica, a dramaturginja je Irena Čurik

    Tekst Judith French duboko je uronjen u sadašnjost. Autorica se u njemu pozabavila temama koje kao proizvod ubrzanog ritma današnjeg života, ali i sve jače potrebe za promatranjem umjesto djelovanja, snažno određuju našu svakidašnjicu: prisutnijim gubitkom privatnosti pojedinca, životom sve više nalik orvelovskoj stvarnosti, rastom količina informacija koje nas napadaju i salijeću sa svih strana, oblikujući naše stavove te rapidnim smanjenjem slobodnog vremena koje iz nas čupa vrijeme za emocije.

    Kazalište TNT, Zagreb: Vlatka Vorkapić, Judih French, red. Vlatka Vorkapić Nakon što izgubi posao u kiosku, djevojka Tonka (Judita Franković) spas pronalazi u poslovnoj ponudi beskrupuloznog brokera Damira (Dražen Čuček) koji joj nudi stan i hranu, a zauzvrat mu Tonka mora sat vremena dnevno glumiti strip-junakinju Judith French. Njihova veza razvija se iz poslovne preko emocionalne u seksualnu da bi završila u Damirovoj okrutnosti i Tonkinoj povrijeđenosti te bijegom u ludilo. U tom prostoru uznemirene racionalnosti slijedi konačni obračun s Judith French, ali i s duhovima prošlosti i sadašnjosti.

    Središnji dio predstave prati Tonkin razvoj odnosa s Damirom, te njezin prijelaz u lik Judith French. Uselivši u stan nije niti svjesna da ju orvelovski diskretno i sveprisutno snima kamera smještena u gornjem lijevom kutu scene, čime postaje žrtvom Damirova, ali i gledateljeva voajerizma. Za razliku od paralelnosti radnji u uvodnom dijelu predstave, središnji dio je niz kratkih scena koje poput scena u stripu počesto samo ilustriraju razvoj odnosa između dvaju glavnih likova, a koje su međusobno odvojene naglim rezovima ispunjenima stiliziranim promjenama odjeće dvaju aktera.
    Kazalište TNT, Zagreb: Vlatka Vorkapić, Judih French, red. Vlatka Vorkapić Kako Tonka sve više navlači masku fatalne i zavodljive strip junakinje, tako Damir odbacuje maske pristojnosti te se ukazuje pred Tonkom vrlo bezosjećajnim i proračunatim. Odnos se razvija na senzualnom i emocionalnom planu: kako raste strast i predanost, tako se bude emocije kod Tonke, ali i Damir biva uhvaćen u emocionalni zanos, što je vrlo dobro prikazano scenom u kojoj prepušta Tonki da odlučuje o jednom njegovom poslu. Upravo taj uron u emociju nedopušten je sa strane proračunatog ljubitelja strasti za novcem i kroz novac. U trenutku kad stižu do samog seksualnog čina, kojemu sve teži, a koji je redateljica postavila nižući seksualne poze kroz stripovske slike, Tonka u Damirovim očima postaje samo osoba kojoj plaća za usluge tjelesne prirode.

    Kada u raspletu u ustanovi za mentalno oboljele, na sceni u nedefiniranom prostoru koji pozadinskom ogoljenošću sugerira prostornu smještenost u strip, Judith i Tonka, već u potpunosti bivaju ispletene u liku na rubu racionalnog, uz pomoć neuspješnog samoubojice Janka razračunavaju se sa svojom prošlošću, a Tonka i sa sadašnjicom.

    Kazalište TNT, Zagreb: Vlatka Vorkapić, Judih French, red. Vlatka Vorkapić Judita Franković stvorila je lik Tonke/Judith French slojevito. Razvoj njenog lika išao je od naivne i infantilne djevojke preko lika fatalne Judith French do završne podvojenosti u kojoj se Tonka i Judith prožimaju i prepliću. Dok je u liku Tonke previše naglasila nevinost, što je dovelo do situacija u kojima je preglumljavala, Judith French je oblikovala s dozom karikaturalnosti, što je odgovaralo liku fatalne primisli. U završnom dijelu izmjenjuju se razočaranost povrijeđene djevojke sa stripovskom ludošću i agresivnošću Judith French.

    Dražen Čuček stvorio je lik Damira u rasponu od šarma preko proračunatosti do beskrupulozne okrutnosti, stalno prelazeći iz jednog karaktera u drugi. Iako je ponekad padao u ritmu i gubio se na trenutke u tekstu, ipak je lik Damira oblikovao vrlo energično te je na trenutke odlično dočarao svu hladnoću i okrutnost tog lika.

    Ivan Đuričić u ulozi neuspjelog samoubojice Janka na sceni se pojavljuje u zadnjem dijelu predstave, ali je kao lik prisutan u gledalištu tokom cijele predstave. Sjedi na stepenicama usamljen u svom ludilu, povremeno komunicirajući s publikom. Kad izađe na pozornicu, Đuričić energijom i uživljenošću u karakter punokrvnog luđaka podiže na trenutke uspavane Dražena Čučeka i Juditu Franković te daje ritam završnoj sekvenci predstave.

    Kazalište TNT, Zagreb: Vlatka Vorkapić, Judih French, red. Vlatka Vorkapić Kostimografkinja i majstorica maske Slavica Šnur, Tonku je vizualno mijenjala sukladno liku. Tako ju je u prvom dijelu predstave oblikovala kao mladu djevojku, da bi je crvenom perikom i odjećom po uzoru na strip junakinju Modesty Blaise pretvorila u femme fatale. U završnoj fazi perika kratke i raščupane kose odlično je pogodila emociju kroz koju je Tonka progovarala. 

    Scenografkinja Petra Held scenu je osmislila minimalistički, na dijelove sugestivno, kao u primjeru s tramplinom. Ispod plahte, koja je u funkciji zida, tek se na kraju  otkriva ogledalo u nemirnim trzajima koje čini odličan efekt u kojemu publika vidi samu sebe u uznemirenom odbljesku. Petominutna promjena scenografije između središnjeg i završnog dijela predstave doima se pak predugom pauzom jer stvara prevelik jaz između ta dva dijela. 
    Glazba, čiji su autori Ivanka Mazurkijević i Stanko Kovačić, članovi grupe Stampedo, stvara stripovski okvir te podiže ritam predstave, posebice u dijelovima presvlačenja glumaca na sceni.

    Judith French autorice i redateljice Vlatke Vorkapić u cjelini je vrlo dobra predstava, s odličnim predloškom, izvedbeno dinamična, uz pokoju pogrešku, dramaturšku rascjepkanost, ali uz pregršt odličnih sekvenci. Glavni teret predstave nose glumci te će o njihovoj izvedbi dobrim dijelom ovisiti uspjeh kod gledatelja.

    © Igor Tretinjak, KULISA.eu, 26. listopada 2008.

Piše:

Igor
Tretinjak