Interaktivna predstava koja propituje poznate stereotipe
Teatar EXIT i Akademija dramskih umjetnosti, Zagreb: Fešta, red. Josipa Anković i Josip Ledina
-
Praizvedba komedije Fešta nastala u suradnji Teatra EXIT i Akademije dramskih umjetnosti održana je 28. studenog 2020., dok je svečana premijera predstave zakazana za neka bolja i epidemiološki pogodnija vremena. Komičnu duodramu o braku Josipe i Josipa potpisuju i režiraju Josipa Anković i Josip Ledina, a ujedno u njoj i glume, dok je za umjetničko vodstvo zadužena afirmirana redateljica Anica Tomić. Ova inovativna i interaktivna predstava neprestano angažira publiku, čime ona postaje njezinim aktivnim sudionikom, a ovacije po završetku izvedbe svjedok su uspješnosti ove komedije.
Godina je 2025., a Josip i Josipa odlučili su proslaviti petu godišnjicu braka na zabavi pod maskama, kao sjećanje na nesretnu 2020. godinu i epidemiološke mjere. Spomenuti su supružnici popularni, može ih se smatrati i slavnima, imaju širok krug poznanika, ekskluzivno se odijevaju i uživaju u skupocjenostima. Na ovoj su fešti prisutni i gosti sa svadbe, mahom obiteljski prijatelji i poznanici dobrostojećeg para te Josip i Josipa gledateljima započinju prepričavati svoju povijest, počevši od upoznavanja i očijukanja pa sve do zajedničkog života i dolaska djeteta uz povremene interpolacije usputnim bračnim raspravama. Pritom djeluju kao sasvim uobičajeni supružnici, no dolazi i do iznošenja prljavog rublja. Od sitnih trzavica i običnih problema na koje se nailazi u braku do intimnijih detalja iz spavaće sobe, publika saznaje apsolutno sve o Josipi i Josipu, a pritom je i izravno uključena u tijek predstave.
Naime, glumci svoju izvedbu poput slagalice razvijaju u skladu s odgovorima publike, stoga su gledatelji zaista punopravan član glumačke ekipe. Dva para sjede i za stolovima na pozornici te se u jednom trenutku pridružuju Josipu i Josipi za središnjim mjestom, a s njima u trenutku općeg očaja i zapuše cigaretu. Dinamičnim izmjenama i spretnim replikama glumci se prisjećaju dobrih i loših zajedničkih trenutaka, zabava, poslovnih pothvat, ali i kriza te obiteljskih zavrzlama, čime gledatelje vode na iznimno emotivno i intimno putovanje kroz svoj zajednički život. Pritom se ne libe i potpuno ogoliti pred svojim gostima, no unatoč tome Fešta završava u vedrom tonu te publika pozdravlja glumce dugotrajnim pljeskom i pričama koje će prepričavati i izvan zidova kazališta u Ilici.
Ono što Feštu čini posebnom i što je ističe među velikim brojem komedija na kazališnim daskama jest njezina visoka razina interaktivnosti. Predstava počinje imerzivno čak i prije samog isključivanja svjetala jer Josip i Josipa već na ulazu dočekuju publiku, nude ih pićem, slikaju se s gledateljima i zagrijavaju ih za veselu izvedbu. Većina gledatelja to s oduševljenjem prihvaća, dok drugi suptilno prolaze ispod radara, kao i tijekom predstave. Glumci na početku nasumično odabiru gledatelje s kojima surađuju, no kasnije ipak igraju na sigurno i uglavnom se drže istih osoba, pritom im dajući simpatične nadimke na temelju vidljivih obilježja. Iako vedri i glasni, Josipa Anković i Josip Ledina u svojem su nastupu nenametljivi te ne forsiraju publiku na suradnju na neugodan način. Atmosfera koju stvaraju u gledalištu veoma je opuštena i ležerna, do te mjere da pojedini gledatelji imaju upadice tijekom izvedbe koje glumci spremno prihvaćaju.
Oboje glumaca na sceni djeluju posve opušteno, a rođeni Dalmatinci oduševljavaju i svojim naglascima koji se izvrsno uklapaju u ideju predstave o zabavi u nesigurnim vremenima te svojom dalmatinskom karizmom osvajaju sve kojima se obrate. Autori predstave navode i da su inspiraciju crpili iz vlastitog okruženja, što pridonosi autentičnosti predstave, a i jedan je od razloga za izvrsnu recepciju među publikom. Osim kauča i središnjeg stola s dvjema stolicama, scenografija (Petra Gulišija) obuhvaća i dva dodatna stola na pozornici za kojima sjede gledatelji, koji su većinu vremena aktivno uključeni u razvoj predstave, što je izvrsno osmišljeno kako glumci ne bi trebali sudionike tražiti po gledalištu. Unatoč tome, Josip Ledina i Josipa Anković neprestano se kreću među publikom, aktivno se druže s njima poput prijatelja, čime stvaraju ugodnu atmosferu i posjetitelje potiču na stalni angažman.Iako lagana i zabavna predstava, Fešta je mnogo više od puke komedije. S izvedbene strane njome se propitkuje odnos publike i glumaca, kao i njihovo međusobno prožimanje, te se utvrđuje neodvojivost tih dviju cjelina. To je osobito važno stoga što se tijekom trajanja epidemije pokušala ustaliti praksa online predstava, koja nailazi na popriličan otpor redovitih gledatelja, upravo zbog manjka te interakcije (čak i kada je riječ o predstavama u kojima interakcije s publikom naizgled nema). S druge strane, ovo je priča o vezama, brakovima, međuljudskim odnosima i životu u suvremenom dobu. Predstava je to o kumstvima, nepotizmu i „ćaćama”, prostor preispitivanja poznatih stereotipa. Josip i Josipa mogu se dogoditi baš svakom paru, no promatranje života kroz komični veo upravo je ono što je svima, osobito danas, potrebno.
© Tea Schmidichen, KAZALIŠTE.hr, 22. prosinca 2020.Produkcija: Teatar EXIT i Akademija dramskih umjetnosti, Zagreb
Praizvedba: 28. studenog 2020.Režija i tekst: Josipa Anković i Josip Ledina
Kostimografija i scenografija: Petra Gulišija
Umjetnička savjetnica na projektu: Anica Tomić
Fotografija i video: Hrvoje Zalukar
Montaža video spota: Filip Borelli
Dizajn propagandnog materijala: Neno MikulićGlume: Josipa Anković i Josip Ledina
Piše:
Schmidichen