Izvrsne glumačke izvedbe u vješto i ujednačeno režiranoj predstavi

Kazalište Marina Držića u Dubrovniku: Tennessee Williams, Trmvaj zvan žudnja, red. Paolo Tišljarić



  • Prvi premijerni naslov nove sezone Kazališta Marina Držića u službenom repertoarnom najavljenom slijedu, a nakon uvodne i moglo bi se reći inauguralne ili možda prološke Žene bombe Ivane Sajko sa samo jednom izvedbom, bilo je dubrovačko uprizorenje drame Tramvaj zvan žudnja Tennesseeja Williamsa u režiji Paola Tišljarića i u prijevodu Iva Juriše. Radi se o zahtjevnom kazališnom izazovu koji podrazumijeva spreman i podatan glumački potencijal, uigran ansambl ali i ozbiljne dramaturške i redateljske zagovore koje traži jedan ovakav repertoari odabir.

    Nakon uspješne filmske verzije snimljene po adaptiranoj drami Tennesseeja Williamsa 1951. i redovitoj prisutnosti na međunarodnom kazališnom zemljovidu,  Tramvaj zvan žudnja relativno je čestim naslovom i u domaćoj kazališnoj praksi, s nekoliko vrlo uspješnih uprizorenja i interpretacija. Williamsova drama opširna je i precizna sociološka analiza s protagonistima koji se sukobljavaju svojim karakterima, determiniranim biografijama, duševnim labilnostima, životnim nerealiziranostima i nezadovoljstvima usprkos kojima uspijevaju svoje životne usude uravnotežiti i učiniti jedinim mogućim i prihvatljivim životnim izborom, suočeni sa svim uskratama na koje nužno pristaju i koje im nudi svakodnevnica. Njihovi životni tragovi isprepleteni su egzistencijalnim snalaženjima i osobnim dramama u kojima svaki od njih odmjerava svoj ulog i odnos prema životu.



    Blanche i Stanley (suprug njene sestre Stelle), središnji akteri Tramvaja zvanog žudnja, predstavnici su različitih socijalnih klasa, ali i drugačijih biografskih okvira i društvenih referenci, duhovnih svjetova pa i svjetonazora i odnosa prema životu. Njihovo nerazumijevanje i sukob događa se, moglo bi se reći, na prvi pogled. I traje. Blanche svoju životnu kulu od karata gradi na mašti i žudnji, a Stanley živi svoju jednostavnu, grubu stvarnost. Za razliku od Stanleya Kowalskog, Blanche Dubois vjeruje u iluziju i ono što je pokreće u životu upravo je žudnja. Žudnja za neprežaljenom mladosti, nježnošću i tragično izgubljenoj prvoj ljubavi.

    Suočena s okrutnom zbiljom i s opterećujućim reminiscencijama i na svoju promiskuitetnu prošlost, traži se u svojim izmaštanim svjetovima idiličnih i romantičnih alibija koji su osuđeni na porugu i osudu. Neprihvaćena u svojim očajnim inzistiranjima za životnim izborom koji uzaludno priziva ljubav, romantiku i iluziju sreće i suočena s okrutnom realnosti života, gubi se u ludilu. I u tom stanju još uvijek priziva žudnju i slutnju ljubavi, zov tramvaja koji će je odvesti tamo gdje se ljubi i sanja i gdje će opet biti ona ista Blanche koja žudi i koju hoće i vole. 



    Redatelj Paolo Tišljarić, koji potpisuje i scenografiju i izbor kostima, dramaturški vješto i logično slaže i gradi predstavu, precizno izmjenjujući ritmički ujednačene prizore i slike drame u promišljenoj glumačkoj podjeli koja gotovo nema slabog izbora. Gluma u Tramvaju zvanom žudnja uigrana je, predana s dovoljnim dozama pokrića u galeriji likova koji, svaki na svoj način, dopunjuju i redateljska rješenja, scensku poetiku i dramaturške primisli.

    Upravo glumačka podjela, u ne baš širokom izboru dubrovačkog glumačkog kadra, bila je dobitnom kombinacijom ove predstave koja računa, kako je najavljeno, i na svoja izvan-dubrovačka pokazivanja. Senka Bulić kao Blanche Dubois od prvog pojavljivanja na sceni i ulaska iz publike plijeni pozornost angažiranom, predanom i duboko proživljenom ulogom. Zatečena posljedicama svojih tuga, razočarenja, ostavljenosti, beznađa i bolnih rana koje su joj obilježile godine, očajno i uzaludno priziva ljubav, razumijevanje i suputnika u izmaštanom svijetu utopije u koju je utonula i hoda po oblacima kojim se zavarava. U iluziji u koju samo ona vjeruje. Žudnji koja joj još jedino preostaje. I na kraju, rezignirani odlazak u umobolnicu, vjerujući u još jedan izlaz iz kojeg ipak nema povratka. Dojmljivija u lirskim prizorima i prizivima nježnosti, ostvarila je tako vrhunsku glumačku kreaciju koja je, uz ostalo, jedna od preporučujućih vrijednosti predstave.



    Marjan Nejašmić Banić kao Stanley Kowalski s puno angažmana, unutarnjih napetosti i agresivnog pa i arogantnog ponašanja, povremeno nepotrebno glasan i egzaltiran, brani svoju surovu životnu realnost egzistencijalnog i socijalnog ruba društva u uvijek novoj igri pokera. Jednako tako i Ivana Gulin daje puni glumački prinos predstavi kao samozatajna Stella Kowalski, razapeta između sestrinske ljubavi i odanosti i bračne svakodnevnice koja je ispunjava i životnog izbora na koji je pristala.

    Zdeslav Čotić kao Harold Mitchel ostvaruje zaokruženu glumačku epizodu neženje, smirene geste, dubokih trauma i skrivenih čežnji za bijegom iz majčinih skuta, upisujući u svoju kazališnu kronologiju važno glumačko ostvarenje. Srđana Šimunović kao Eunice i Bojan Beribaka kao Steve Hubbel zanimljivim su glumačkim kreacijama ocrtali par koji se prepire, svađa i proganja u njenim ljubomornim ispadima, ali koji na kraju ostaje zajedno, osuđen jedno na drugo. Jednako tako i Hrvoje Sebastijan (Pablo Gonzales) i Branimir Vidić (Liječnik) skladno su glumačkim prinosima doprinijeli ovakvom odabranom redateljskom rukopisu i konceptu predstave.



    Ono što možda posebno treba izdvojiti je scensko pojavljivanje jazz-pjevačice Ines Tričković koja nestvarnim, snovitim i zlokobnim pjevom u završnim prizorima predstave, možda malo predugim i usporavajućim, boja dodatnim usudnim tonovima tragičan ishod i tužnu sudbinu Branche Dubois. To su možda, usprkos svemu, i ponajbolji pa i najpoetičniji prizori predstave. Izdvojiti treba i oblikovateljicu svjetla Vesnu Kolarec koja je dodatno svojim prinosom bogatila scenske slike, izdvajajući ih i dajući im poseban okvir i komentar, jednako kao i glazba Žarka Dragojevića kao važna i sveprisutna tonska kulisa sudbinskih akorda koja je podcrtala turobnu atmosferu predstave.

    Produkcija: Kazalište Marina Držića u Dubrovniku
    Premijera: 9. listopada 2020.


    Prevoditelj: Ivo Juriša
    Režija, scenografija i izbor kostima: Paolo Tišljarić
    Oblikovanje svjetla: Vesna Kolarec
    Oblikovanje scenskog pokreta: Matea Bilosnić
    Autor glazbe: Žarko Dragojević
    Asistentica redatelja, scenografa i kostimografa: Srđana Šimunović

    Uloge:
    Blanche Dubois: Senka Bulić
    Stanley Kowalski: Marjan Nejašmić Banić
    Stella, njegova žena: Ivana Gulin
    Harold Mitchell, zvan Mitch: Zdeslav Čotić
    Steve Hubbel: Bojan Beribaka
    Eunice, njegova žena: Srđana Šimunović
    Pablo Gonzales: Hrvoje Sebastijan
    Meksikanka: Ines Tričković
    Liječnik: Branimir Vidić

    © Davor Mojaš, KAZALIŠTE.hr, 26. listopada 2020.

Piše:

Davor
Mojaš