Eksplozija frustracija!
HNK Osijek; Premijerni ciklus Covid-19 - Pozornica u dvorištu: Arthur Schnitzler, Kolo, red. Aljoša Čepl, Armin Ćatić, Matija Kačan, Vladimir Tintor, Vjekoslav Janković
-
Nakon dvomjesečne karantene, osječki HNK otvorio je svoju postkoronsku sezonu pod nazivom Pozornica u dvorištu, premijernim koncertom gudačkog kvarteta već 22. svibnja 2020. godine, a na svoje su ubrzo došli i zaljubljenici u dramski program premijerom Kola Arthura Schnitzlera 13. lipnja 2020. Slično, kao i mnogo puta do sada u povijesti kazališta, umjetnost je upadala u velike krize, a stvar su spašavali upravo glumci. Tako je i ovaj put zbog epidemioloških mjera i općeg stanja, HNK Osijek odlučilo svoje povjerenje dati vlastitim glumcima koji potpisuju režiju, dramaturgiju i kostimografiju - Aljoša Čepl, Armin Ćatić, Matija Kačan, Vladimir Tintor i Vjekoslav Janković, dok scenografiju potpisuje Davor Molnar te svjetlo Tomislav Kobia.Drama Kolo Arthura Schnitzlera upamćena je u povijesti kao veliki skandal, ali i kao umjetnički vrisak protiv potpuno iskrivljenog morala društva u svakoj pori. Svojevrsnom začaranom krugu koji se vrti obuhvaćajući sve sudionike društva od najnižih do najviših, Schnitzler je javno, glasno i direktno bacio rukavicu u lice dekandencije. Kako to uvijek i biva, niti prozvani nisu dugo čekali, pa su ga napali sa svih strana. Organizirani su prosvjedi, fizički napadi u kazalištu, politika i novine diskreditirale su ga kao židovskog pornografa, što je na kraju rezultiralo Schnitzlerovom zabranom izvođenja drame koja je na snazi bila sve do 1982. godine. Ukratko, deset osoba susreće se u svakodnevnim situacijama, vodeći dijaloge koji završavaju spolnim općenjem koje počinje od bludnice i vojnika pa se proteže preko kućne pomoćnice, gospodina, supruga, supruge, slatke male, pjesnika, glumice, a kolo/krug se zatvara grofom i bludnicom s početka priče.
Osječko Kolo nema provokativnu snagu Schnitzlerovog, što je i logično s obzirom na vrijeme u kojem živimo, ali upravo u tome je ležala i najveća prilika za ovu produkciju. Lišeni nužnosti eksplicitnog erotizma i seksualne provokativnosti, osječko je Kolo moralo otići u dubinu i istražiti te poigrati se s nagonom koji je ostao jednak stotinu godina kasnije, međutim to se nije dogodilo. Osuvremenjivanje se temelji na prilagođivanju funkcija likova pa sada imamo Savršenog (Antonio Jakupčević) umjesto Vojnika, Tv-producenta (Aljoša Čepl) kao dodatnog lika, Grof je postao Kandidat (Armin Ćatić), dok su zadržani opći likovi poput Bludnice (Antonia Mrkonjić), Kućne pomoćnice (Selma Mehić), Mladog gospodina (Matija Kačan), Mlade supruge (Ivana Soldo Čabraja), Muža (Vjekoslav Janković), Slatke male (Antonija Pintarić), Pjesnika (Duško Modrinić) i Glumice (Petra Blašković).
Pokušaji prebacivanja u suvremenost evidentni su i korištenjem tehnologije - kako praktično, tako i simbolički uvrštavanjem video-snimaka, sapunica, reality showa, svakodnevnih tema poput politike i izbora, nepotizma, online-predatorstva, međutim sve su to izvanjski efekti koji su dapače dobrodošli, ali malo vrijede kad iza njih ne stoji sadržaj. Cijela priča tako je ostala na pretjeranoj seksualnosti i pozamašnom nabacivanju žanrovske i stilske različitosti, bez redateljske i dramaturške koherentnosti. Dobro odrađeni su suvremeni kostimi kategorizirani po staležu i funkciji, iako se tu može naći nelogičnosti te praktična i minimalistička scenografija koja ne zahtijeva puno izmjena, a ispunjava funkciju u potpunosti.
Ponajbolji dio predstave čini snimljeni film noir (snimatelj Josip Grizbaher) koji gledamo kao projekciju na pozadini scene, koji je uistinu zanimljiv te kvalitetno odrađen kako režijski tako i dramaturški i glumački, a za što je zaslužan Vladimir Tintor kao redatelj i Petra Blašković i Duško Modrinić kao Glumica i Pjesnik. Da ne bude sve tako crno, pobrinuli su se članovi ansambla s pojedinačnim proplamsajima na različitim razinama poput Petre Blašković koja nekako uvijek iz gotovo ničega uspije izvući nešto, nadasve komična bila je Ivana Soldo Čabraja kada dolazi kod ljubavnika, nepatvoren je bio Vjekoslav Janković u sceni sa svojom suprugom, zavodljiva Antonia Mrkonjić kao početak i kraj kruga, siguran u svoj lik Antonio Jakupčević kao Savršeni, simpatična i vrckava Selma Mehić zajedno s komičnim i razigranim Matijom Kačanom, sigurni Armin Ćatić u ulozi svevremenog općeg lika Kandidata te prpošna Antonija Pintarić u ulozi Slatke male.
Dvomjesečna karantena ostavila je traga kako na nama u publici, tako i na glumcima na sceni, što nije iznenađujuće. Svi smo u jednom trenutku bili svirepo istrgnuti iz svojih zona komfora, a povratak u kazalište - pa makar i u dvorištu, svojevrsna je terapija za sve sudionike kazališta. Tako treba shvatiti i ovu predstavu, kao terapijski proces, tranziciju iz zatvorenosti i ograničenja četiri zida u gledalište, na scenu. Osobno sam ovu izvedbu doživio kao eksploziju frustracija - kako za mene u publici, tako i za kazalištarce na sceni, koja je bila nužna kako bi se izbacilo sve nakupljeno te je sada vrijeme da svi zajedno krenemo dalje, željno iščekujući premijeru Višnjika koja nam se bliži a Kolo ostavimo po strani, kao i Covid-19.
Produkcija: Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku
Premijera: 13. lipanj 2020.
Autor: Arthur Schnitzler
Režija: Vjekoslav Janković, Vladimir Tintor, Matija Kačan, Armin Ćatić i Aljoša Čepl
Scenografija: Davor Molnar
Osvjetljenje: Tomislav Kobia
Video produkcija: Josip Grizbaher
Fotografije: Kristijan Cimer
Glume: Antonia Mrkonjić, Antonio Jakupčević, Selma Mehić, Matija Kačan, Ivana Soldo Čabraja, Vjekoslav Janković, Antonija Pintarić, Duško Modrinić, Petra B. Blašković, Armin Ćatić i Aljoša Čepl
© Alen Biskupović, KAZALIŠTE.hr, 17. lipnja 2020.
Piše:
Biskupović