Svestran i probran program
Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca u Rijeci, online-program na Facebook stranici i YouTube kanalu
-
Po proglašenju izvanrednog stanja epidemije bolesti COVID-19 u Hrvatskoj 19. ožujka 2020. sva su kazališta privremeno zatvorila svoja vrata gledateljima, no to ih nije spriječilo da i dalje stvaraju. Naprotiv, neka su se dodatno angažirala kako bi vjernoj publici omogućila svakodnevni pristup umjetnosti - bilo arhivskim snimcima ili novim sadržajima, a riječki HNK pri tome se posebno istaknuo s čak nekoliko svakodnevnih programa.Od Hrvatske i Talijanske drame do opernih i baletnih ansambala, a naposljetku i arhivara, „novom normalnom“ u Hrvatskoj HNK Zajc ekspresno se prilagodio. Ožujak je trebao biti veliki mjesec za Rijeku radi obnove najgledanije predstave HNK Ivana pl. Zajca, svojevrsne riječke legende Vježbanja života, koja je premijeru trebala imati 17. ožujka, no epidemija je „riječkom kazališnom događaju godine“ promrsila planove. Usprkos svemu, riječki HNK krenuo je dalje i gledateljima na društvenim mrežama ponudio čak dva ciklusa programa - Zajc uz vas 1 i 2. Prvi se ciklus sastojao od četiri dijela koja su se svakodnevno objavljivala u isto vrijeme: Jutarnja (selfie) poezija, Arija u podne, Zajčić za laku noć te Baletna insomnia, dok je drugi na sličnom tragu započeo 8. svibnja 2020.
Tijekom gotovo mjesec dana članovi svih ansambala sudjelovali su u stvaranju sadržaja za pratitelje na društvenim mrežama, napose na svojoj Facebook stranici i YouTube kanalu, te pritom izvodili neka od svojih omiljenih djela - bilo pjesničkih, dramskih, plesnih ili glazbenih, redovito uz osobnu poruku ohrabrenja gledateljima. Nakon otprilike dva tjedna nametnute karantene Zajc je uveo dodatan sadržaj na svojoj Facebook stranici, Vremensku kapsulu. Taj se online-program temeljio na arhivi - bilo na izložbama, zapisima članova ansambala iz karantene ili pak na snimkama predstavama, što je bio i najzanimljiviji dio online-programa HNK-a. Gledatelji su tijekom osam dana imali priliku pogledati predstavu dnevno, počevši od jedne od najizvođenijih predstava riječkog HNK-a –Turbofolka.
Iako je Frljićev Turbofolk u Rijeci već gotovo kultna predstava, interes za nju očito ne jenjava, barem ako je suditi po ponovljenim snimkama te predstave radi interesa publike. Premijerno je izvedena sada već daleke 2008. godine, a u međuvremenu je doživjela i obnovu na Riječkim ljetnim noćima 2017., no HNK Ivana pl. Zajca online je postavio originalnu postavu predstave. Sudeći po kvaliteti snimke, reakcijama publike te poznatim licima, vrlo je vjerojatno da je riječ o premijernoj izvedbi, što je čini još važnijom u povijesnom kontekstu.
Nakon Turbofolka red je došao i na izvrsnog Michelangela (koji je također dobio još jednu priliku za gledanje krajem mjeseca na drugom portalu). U koprodukciji s Dubrovačkim ljetnim igrama te u režiji Sebastijana Horvata, Michelangelo je premijerno izveden 2018., a kao glavna zvijezda drame izašao je Nikola Nedić zahvaljujući završnom monologu u trajanju od dvadeset minuta. Iako djelomično otuđena, ništa manje (vizualno) impresivna nije bila ni udaljena verzija ove predstave te je svakako bila vrijedna ponovnog gledanja.
Nakon dviju predstava Hrvatske drame, uslijedila je i izvedba sestrinskog ansambla. La Locandiera / Gostioničarka Mirandolina premijeru je imala 2016. godine povodom 70. godišnjice ansambla Talijanske drame u Rijeci te je pritom upriličena velika svečanost, kao i spektakularna predstava u režiji izvrsnog Paola Magellija uz brojne popratne sadržaje, koji nažalost nisu uspjeli jednako zasjati i na snimci - što zbog konteksta, što zbog ograničenja kadra.
Četvrti je dan Vremenske kapsule obilježio Vincent u režiji Olje Lozice. Riječ je o jednoj od najpotresnijih i najtežih predstava riječkog HNK-a, a iako je premijeru imao 2015., u pola desetljeća nije nimalo izgubio na aktualnosti. Progovarajući o marginaliziranima i stigmatiziranima, Vincent je možda bila i najpotrebnija predstava u trenucima kada je svijet djelovao poput distopije.
Woyzeck igranog dvojca Anice Tomić i Jelene Kovačić iz 2018. svojevremeno je bio poprilično popularan među publikom, stoga ne čudi izbor ove drame za online-prikazivanje. Impresivna igra svjetla i sjene te dramatična glazbena pozadina, kao i jedna od prvih značajnijih uloga Deana Krivačića obilježja su Woyzecka, no svakako je bilo imerzivnije iskustvo gledati ga uživo te se utapati u savršenoj sinergiji glazbe, scene i govora.
U sklopu Vremenske kapsule prikazan je još jedan Magellijev adut - I giganti della montagna / Gorski divovi koji je u trenutku premijerne izvedbe (2018.) nastao kao uvertira u program EPK 2020. Izvođen na pet jezika, uz titlove na hrvatskom i talijanskom, Gorski divovi bili su posebno i drugačije iskustvo koje je dokazalo univerzalnost razumijevanja kazališnog izraza.
Kultni status potvrdili su Novakovi Mirisi, zlato i tamjan u režiji Vinka Brešana, koji su premijeru imali 2005. godine u sklopu Riječkih ljetnih noći. Uz renomirana glumačka imena (spomenimo samo Žarka Radića i Editu Karađole), vrhunsku režiju te specifičnosti prirodne priobalne scenografije, iznimna je čast bila pogledati jednu od najpoznatijih riječkih režija, makar i s 15 godina zakašnjenja.
Gledatelji su naposljetku mogli pogledati i Mizantropa jednog od najperspektivnijih suvremenih redatelja - Igora Vuka Torbice, koji je premijerno izveden 2017. godine. Svevremena tema, uigrana glumačka postava i klasični dramski tekst u slučaju HNK Ivana pl. Zajca bili su pun pogodak te svojevremeno u kazalište privukli publiku sve dobi, a vjerujem i na online-snimku predstave koja je uspješno prenijela mizantropski duh.
Po završetku prvog ciklusa, 8. svibnja je uslijedio i nastavak - Zajc uz vas 2, s dodatnim i izmijenjenim programima. Distancom protiv distance, Baleti bez dodira i Drama u nama dijelovi su novog ciklusa u kojem će umjetnice i umjetnici riječkoga HNK-a pjesmom, plesom i govorom propitkivati i tematizirati aktualnu problematiku u svijetu. Pritom će promovirati i riječke projekte u sklopu EPK-a te znamenita mjesta na kojima će se održavati komorni koncerti, zborski nastupi i plesne dionice.
Tijekom gotovo dva mjeseca karantene riječki je Zajc svojim gledateljima ponudio zaista svestran i probran program, namijenjen i primjeren svima. Iako su neke snimke bile relevantnije i značajnije od drugih, poput Mirisa, zlata i tamjana koji su zaista davno posljednji puta izvedeni, nema do živosti kazališne izvedbe te interakcije s ansamblom i ostatkom publike. Unatoč tome, riječki HNK izveo je hvalevrijednu akciju i u trenucima najveće neizvjesnosti za hrvatska kazališta ostao u svakodnevnom online-kontaktu s publikom, što je prvenstveno pohvalno s ljudske i marketinške strane, a potom i epidemiološke.
© Tea Schmidichen, KAZALIŠTE.hr, 13. svibnja 2020.
Piše:
Schmidichen