Usredotočena i artikulirana gluma
Midsummer Scene Festival, Dubrovnik 24. lipnja-5. srpnja 2018.; W. Shakespeare, Henrik V: Čovjek i vladar, redatelj Phillip Parr
-
Midsummer Scene Festival projekt je Grada Dubrovnika i dubrovačke Turističke zajednice u umjetničkoj i organizacijskoj produkciji Brilliant Events Dubrovnik i Honey-tongued Theatre Productios Ltd. London. Festival petu godinu za redom svojim programima obogaćuje dubrovačku kulturnu ali i, što mu je jedan od važnijih povoda, turističku ponudu budući su središnje kazališne produkcije i izvedbe igrane na engleskom jeziku. Takvom svojom posebnošću, međunarodnim sazivom umjetnika i ciljanim programskim odabirima, Midsummer Scene Festival upisan je u hrvatski festivalski kalendar i već godinama ostaje vrijednim i zanimljivim susretištem umjetnika okupljenih u kazališnim projektima koji, u vlastitoj festivalskoj produkciji, nastavljaju scenski život i na drugim pozornicama tijekom godine. Ove godine festival je otvoren repriznim izvedbama prošlogodišnje od publike hvaljene premijerne predstave San Ivanjske noći Williama Shakespearea na Lovrjencu u režiji Helen Tennison, britanske redateljice koja je na toj istoj etabliranoj shakespeareovoj pozornici postavila i Shakespearovog Hamleta. Ovogodišnje izdanje festivala, uz gotovo svakovečernje izvedbe Sna Ivanjske noći na Lovrjencu, obogaćeno je i koncertom, izložbom i zanimljivim kazališnim gostovanjima kojima je ishodišni inspirativni povod i trag upravo Shakespeare.Tako se monodramom Henrik V: Čovjek i vladar u komornom prostoru atrija palače Sponza predstavio australski glumac Brett Brown - umjetnik s međunarodnom kazališnom i filmskom karijerom i glumačkim iskustvom na londonskom West Endu. Poseban senzibilitet kada je u pitanju dramski opus Williama Shakespearea povezao ga je, iako je interakcija očito bila obostrana, s kazališnim i opernim redateljem Philipom Parrom koji je, uz inscenacije djela Mozarta, Salierija, Offenbacha i drugih opernih skladatelja, dosadašnju redateljsku karijeru uglavnom temeljio na uprizorenjima Shakespeareovih drama. Njegov redateljski potpis tako je ostavio traga na brojnim pozornicama - od Engleske do Južne Koreje, bio je umjetnički direktor raznih festivalskih okupljanja i kazališnih projekata. Jedan je od osnivača i član Upravnog vijeća Mreže europskih festivala, koji propituje Shakespeareove dramske tragove i izazove i direktor je York International Shakespeare Festivala.
Monodrama Henrik V: Čovjek i vladar vješto je dramaturški presložena, skraćena i na svoju suštinu iz Shakespearea izvučena, skrojena scenska priča koja prati povode, odjeke i posljedice vezane uz bitku na Angincourtu tijekom Stogodišnjeg rata. Redatelj Philip Parr majstorski sažima dramu glavnog protagonista i središnjeg lika Shakespeareove drame, izdvajajući znalački sve prizore koji označavaju slike iz života Henrika V. te zrcale i potenciraju sudbinske odluke vojskovođe i njegove osobne lomove, zagovore, zablude, nesnalaženja, traženja, moralna i svaka druga preispitivanja u traženju odgovora na pitanje gdje se gubi ljudsko kada moć određuje usud vladara. Na iznuđeno pitanje: „Čovjek ili vladar?“, odgovor ostaje logično izgubljen u potirućim alibijima kraljevskih intriga, sudbina i povijesnih okolnosti. Mogući je to i vapajući, pa i uzaludan zov onog ljudskog kada je sve već izgubljeno i kada se u tragičnim tonovima sluti rasplet bez mogućnosti izbora. Glumac Brett Brown koncentrirano, vješto, ritmički ujednačeno i precizno slijedi redateljeve nakane, dajući svakoj sceni i svakom prizoru energiju svoje osobnosti i glumačke interpretacije širokih glasovnih i tjelesnih raspona. Povijesni prostor stare dubrovačke carinarnice s fundusima pismohrana i etablirana otvorena scena dubrovačkih festivalskih i svakih drugih susretišta i povoda, bila je idealnim izborom Henrikove drame, kako komornim ugođajem koji monodrama traži tako i skladnošću arhitekture svekolikih asocijacija. Jednostavna scenografija s jednim poljskim krevetom (koji u predstavi postaje dvorska fasada, odar, krevet, mrtvački sanduk, ogledalo i sve što treba) s nekoliko potrebnih vješto izabranih, zanimljivo i funkcionalno višeznačno upotrijebljenih rekvizita, omogućila je Brettu Brownu da do kraja iskaže glumačke (ali i pjevačke) sposobnosti plijeneći energijom, usredotočenošću i artikuliranom glumom s pokrićem. To su, čini se, bili i po svemu valjani argumenti njegovih nagrađenih izvedbi koje su pratile pohvale kritike na raznim shakespeareanskim festivalima poput onog u Ostravi, gdje je 2016. za ovu monodramu i glumačku kreaciju dobio prvu nagradu.Dubrovački nastup Bretta Browna s monodramom Henrik V: Čovjek i vladar skladno se uklopio u dosadašnji koncept Midsummer Scene Festivala i ove godine ostao na tragu obilježavanja 450. godišnjice smrti Williama Shakespearea. Napokon, ovim je kazališnim gostovanjem Midsummer Scene Festival, u ljetu svoga maloga jubileja i svoje pete sezone, upotpunio zanimljivim i intrigantnim prinosom inače bogatu i sadržajnu kronologiju uprizorenja Shakespearea na dubrovačkim otvorenim pozornicama.
© Davor Mojaš, KAZALIŠTE.hr, 5. srpnja 2018.
Piše:
Mojaš