Suptilna i indirektna obiteljska priča
Dječje kazalište Dubrava, Zagreb: Bruno Margetić, Gusari, red. Zoran Skalicki
-
Predstava za djecu Gusari djelo je u kojem mogu uživati i pronaći se ne samo djeca nego i njihovi roditelji. Prateći metaforično putovanje jednog dječaka po vlastitoj svijesti, zajedno se susrećemo s istim problemima koji mu se prikradaju i koji ga prate čak i kad od njih pokuša pobjeći u svijet gusara. Njegova prugasta pidžama tako postaje mornarska majica, ali pustolovina i zadovoljstvo svejednako su daleki jer ga i dalje čeka teški zadatak - djetetu svakako jedan od najtežih: razumijevanje i manevriranje unutar gusarskih, odnosno jednako nerazumljivih roditeljskih svađa.Uz odlične, organski raspisane i izvedene svađe, koje u harmonično kaotičnom dramskom odnosu roditelja vjerno i prepoznatljivo igraju Dunja Fajdić i Hrvoje Horvat, pozicija djeteta je vrlo dobro psihološki ocrtana unutar samog narativa, kao i na mikrorazini situacije odnosno nemogućnosti da sudjeluje u obitelji. Glavni lik predstave je dječak koji uslijed neprestanih rječkanja i svađanja svojih umornih roditelja istovremeno osjeća osobnu krivicu ali i nevažnost, čak suvišnost. On se osjeća nevidljivo, pa takvim i postaje. Radi se o vrlo tužnoj i melankoličnoj kombinaciji osjećaja koja je u stvarnosti i više nego učestala i normalna za dijete, te vrlo teška, gotovo nemoguća za komuniciranje.
Lik dječaka vrlo senzibilno i razumljivo igra glumac Matija Čigir koji niti u jednom trenutku ne odlazi u stilizaciju, kao niti u podebljavanje vlastite glume. S njegovim likom je vrlo lako empatizirati unatoč kompleksnoj i zapravo neizrečenoj poziciji iz koje njegovi problemi proizlaze. Kroz svoju narativnu putanju prolazi samostalno te čini glavnog pokretača i razrješavatelja osobne pozicije. Iako se pri završetku predstave može osjetiti da je lik dječaka razriješio i obiteljsku situaciju, predstava je vrlo ne-naivna. Dramaturški izbjegava izjednačiti dječakovu situaciju s njegovom pozicijom. On sazrijeva i shvaća odnose oko sebe te načine na koje se može unutar njih kretati, no nikako ne pronalazi lijek protiv obiteljskih razmirica.Možda najnejasniji moment unutar strukture narativa je lik Inspektora koji, u gotovo deus ex machina maniri, vraća lik dječaka iz gusarskog nivoa u stvarnost. Iako je na sceni prikriveno prisutan tijekom cijele predstave, njegovo uključenje na razini radnje je vrlo iznenađujuće i odskače od načina na koji je predstava dotad doživljavana. Scenografsko rješenje stvaranja gusarskog broda iz dječjeg kreveta i režijska odluka da isti bude rasklopljen od strane glumaca je iznenađujuće zanimljivo zaigrala na sceni, otkrivajući spretnu dizajnersku konstrukciju i stvarajući prozor djeci u kazališno-tehnički proces.
U vrlo čistoj, ali maštovitoj paraleli između svakodnevnog obiteljskog života i svakodnevnog gusarskog života, ne samo da se stvara prostor za bavljenje i rješavanje problema u komunikaciji i odnosu djeteta i roditelja, nego se subverzivno tematizira i suptilno pokušava najmlađe upoznati s važnošću na koji način okružje u kojem jesu odlučuje i utječe na to kako će svijet oko sebe vidjeti, pa i zamišljati. Radi se o vrlo vrijednoj poduci odnosno načinu promatranja ne samo svijeta oko sebe nego i načina na koji nas taj svijet oblikuje, što je nešto što se u velikoj većini dječje literature i programa ipak ne tematizira.© Maja Ležaić, KAZALIŠTE.hr, 5. veljače 2018.
Piše:
Ležaić