Izboreno pravo na mir
Gradsko kazalište Žar ptica, Zagreb: Hans Christian Andersen, Mala sirena, red. Iva Srnec
-
Nova sezona Gradskog kazališta Žar ptica otvorena je adaptacijom svima poznate Andersenove bajke Mala sirena. Radi se o režijski hrabroj i pametno odmjerenoj verziji bajke koja je kroz formu dječjeg mjuzikla ispričala priču toplijeg završetka u hladnijem tonu.Sama adaptacija izaziva ideju sudbonosne ljubavi junaka iz nespojivih svjetova, pojednostavljuje je, a na samom kraju i niječe. Obiteljski odnosi, prijateljstvo, ljubomora, divljenje, posesivnost i hrabrost samo su neke od tema koje se kroz adaptaciju raščlanjuju a neočekivani, široko zadovoljavajući kraj sve likove ostavlja ispunjenima, njihove želje i motivacije razriješenima te preusmjerenima u produktivnu sreću.
Gotovo cjelokupni glumački postav igra dvostruke uloge, portretirajući dvije kraljevske obitelji koje kroz svoju sličnu, šarmantnu i ugodnu obiteljsku atmosferu nehotično obuzdavaju eponimni lik. Iako ostali likovi žele najbolje za glavne likove - sirenu Arianu i kraljevića Leopolda, oni ih kroz naizgledno nepodržavanje i nerazumijevanje zapravo tjeraju od sebe. Pandan dobrom kralju Mauriciju i kralju podmorja Neptunu, koje zaigrano utjelovljuje Berislav Tomičić, svakako su likovi Vesne Ravenšćak Lozić. Dok je njen lik glavni izvor nevolja i opasnosti za mladi par na zemlji kao i kopnu, ujedno odmjerenom komikom zdušno animira najmlađe, kao i starije.
Sanja Crljen koja igra lik Ariane odnosno Male sirene, srčano zaokuplja pažnju pjesmom i plesom a ponajprije brižnom preciznošću pokazivanja promjene u glavnom liku koji u niti jednom trenutku ne bježi u površnu karakterizaciju. Ona nosi širok dijapazon mana i vrlina koje se pobjeđuju i koriste, te pritom stvaraju veći prostor za empatiju s njenim nevoljama. Jedan od predmeta njene žudnje kroz predstavu je lik kraljevića kojeg utjelovljuje Zoran Pribičević. Iako su sudbine njihovih likova gusto isprepletene kroz radnju, dvoje glumaca - Crljen i Pribičević, uspijevaju prikazati vratolomnu putanju odnosa svog bajkovitog para bez zadrške, ali i bez da izgube individualna lica koja portretiraju.
Izuzetno posebna stavka izvedbe je upotreba scenske glazbe koja kontinuirano stvara vrlo ambijentalnu atmosferu podmorja. Glazba upućuje na neprestane krive smjerove kojima likovi kreću i zloslutno nagoviješta neizbježne prepreke s kojima će se susresti. Songovi su česti, usklađeni s pričom i u drugačijem tonalitetu od ostale scenske glazbe. Kao i ostatak dramatizacije, potiču akciju i daljnji razvoj radnje uz predstavljanja likova i njihovih odnosa. Nisu izuzeti i korišteni za podebljavanja važnog nego kao organska mjesta za naglašena iskazivanja stanja, osjećaja i želja likova. Uz glazbu, bogatstvo bajke istaknula je i bogata scenografija koja je šareno i duboko podmorje uprizorila sa slojevima šarenih i fluorescentnih grebena, kao i maštovito izrađenih morskih prijestolja i okolne podvodne flore i faune, čije su mozaične teksture uokvirivale scenske prizore.Bezvremenska i slojevita bajka izrežirana je tako da stimulira i izaziva ne samo prikazivanjem i prokazivanjem ljudskih mana i vrlina nego i putem vizualnog i glazbenog medija. Izbjegavajući ipak ispričati priču na povodljiv te pretjerano sladunjav i umiljat način, ova adaptacija Male sirene postavlja ozbiljniju atmosferu kroz koju krajnje promjene završetka klasične bajke ne djeluju kao usiljena sreća nego kao izboreno pravo na mir. Samo zato što nema ultimativne kazne ne znači da se sužava prostor za poučnost. Dramatizacija je izmjenjivanjem završetka bajke djelo omekšala i pripitomila bliže svakodnevnim iskustvima i mislima. Režija je umjetnički izraz na sceni usmjerila u bajkovitost, pritom iskorištavajući svaki potencijal za uslojavanje same atmosfere.
© Maja Ležaić, KAZALIŠTE.hr, 13. studenog 2017.Režija: Iva Srnec
Glume: Sanja Crljen, Zoran Pribičević, Berislav Tomičić, Petra Vukelić, Gorana Marin, Vesna Ravenšćak Lozić, Petar Atanasoski, Marko Hergešić, Paola Slavica, Stanislav Kovačić
Dramatizacija i songovi: Marijana Nola
Scenograf i kostimograf: Patricio Alejandro Aguero Marino
Skladatelj: Stanislav Kovačić
Koreografkinja: Irena Mikec
Korepetitorica/vokalna trenerica: Iva Bardum
Asistentica redateljice i skladatelja: Sanja Crljen
Dizajnerica rasvjete: Vesna Kolarec
Dizajn plakata: Patricio Alejandro Aguero Marino
Piše:

Ležaić