U sjeni Ubua

40. dani satire Fadila Hadžića, Satiričko kazalište Kerempuh, Zagreb, 3. – 19. lipnja 2016.: Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka: Sebastijan Horvat – Milan Marković Matthis, Nad grobom glupe Europe, red. Sebastijan Horvat; Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana: Kralj Ubu (po motivima Kralja Ubua Alfreda Jarrya, sabrana djela ansambla Ubu), red. Jernej Lorenci; Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana: Josif Brodski, Demokracija!, red. Matjaž Zupančič

  • Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka: Sebastijan Horvat – Milan Marković Matthis, Nad grobom glupe Europe, red. Sebastijan Horvat

    Nad grobom glupe Europe
    slovenskog redatelja Sebastijana Horvata i dramaturga Milana Markovića Matthisa započinje (pre)dugom uvodnom scenom postavljanja ogromnog stola u nekom salonu nalik glembajevskom. Sudeći po ulozi sobara, a i po kostimima, čini se da se doista i radi o vremenu između dva svjetska rata u kojem domaćini dočekuju svoje redovite goste. Njima njihova malodobna kći recitira jedan odlomak iz Hrvatske rapsodije dok je brat prati na klaviru. I to je sve od Krležinog teksta što se čuje u ovoj predstavi koja se nekad zvala Hrvatska rapsodija, a kada joj je taj naslov zabranjen, protestiralo se da iako nema Krležinih rečenica predstava prenosi duh njegovog teksta u dvadesetprvo stoljeće. To je točno utoliko što prizori – nastali dobrim dijelom glumačkim improvizacijama (koje mogu zadovoljiti glumačkom ekspresivnošću, ali ne i dubokoumnošću ideja i stavova) – prikazuju patnje donjih slojeva današnje Hrvatske, a potom i Europe.
    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka: Sebastijan Horvat – Milan Marković Matthis, Nad grobom glupe Europe, red. Sebastijan Horvat
    Otkriva se naime da je salon vlasništvo današnjeg novopečenog tajkuna koji bi svoj na brzinu stečen novac htio oplemeniti građanskim štihom i stanovitom duhovnošću za koju je zadužen svećenik (inače ljubavnik njegove supruge) koji lamentira o nepostojanju suvremenog hrvatskog genija. Svi oni glume humanost i spremni su sobaru pomoći da skupi veliki novac za nužnu tešku operaciju svoje kćerke), ali ga zauzvrat ponižavaju na najodvratniji način. Zatim se dadilja i djeca igraju nekog obiteljskog vijeća o problemu imigranata, miješajući opća mjesta u argumentiranju sa seksualnim provokacijama, a onda eto i malo Buñuela – nevidljive prepreke ne dopuštaju prisutnima izlaz iz salona.

    Potom se prostor pretvara u ured u kojem komisija ispituje neke od stotina kandidata (među kojima ima ne samo fakultetski obrazovanih nego i doktoranata) za nekoliko mjesta čistača u KBC-u Rijeka. Onda su se autori sjetili popularnosti TV-serije Živi mrtvaci (The Walking Dead), pa se svi protagonisti pretvaraju u zombije, a ljudsko obličje vraćaju na brodu u šekspirijanskoj oluji u kojoj ima se javlja Caliban. Po svim svojim obilježjima Nad grobom glupe Europe pripada jednoj od dominantnih tendencija suvremenog kazališta – onoj u kojoj je dramski tekst samo povod postmodernističkom poigravanju raznovrsnim elementima tradicije i različitim asocijacijama i gdje se redateljskim, a i ostalim kazališnim rješenjima nastoji ostvari bogat scenski doživljaj. No, pripadati tom krugu nije samo po sebi dokaz vrijednosti, jer i tu postoje ne samo uspjela i zanimljiva nego i loša i promašena rješenja, kakvima nažalost pripada i ova riječka predstava koja senzacionalističkim atrakcijama i površnim pristupom problemima ne uspijeva proizvoljno razbacanim raznorodnim elementima ostvariti smislenu i cjelovitu predstavu.
    Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana: Kralj Ubu (po motivima Kralja Ubua Alfreda Jarrya, sabrana djela ansambla Ubu), red. Jernej Lorenci
    A da se polazeći od sličnih premisa može ostvariti iznimno originalna i vrijedna predstava pokazao je ljubljanski SNG s Kraljem Ubujem (po motivima komada Alfreda Jarrya) u režiji Jerneja Lorencija. Jarryev tekst držim jednom od najznačajnijih drama od kraja devetnaestog stoljeća do danas, jer ne samo da je taj desetljećima zanemarivan komad navijestio teatarske modernizme s početka dvadesetog stoljeća, a i znatno kasniji teatar apsurda, nego je i vrlo rani prethodnik a i najznačajniji predstavnik antiteatra koji se nakon Drugoga svjetskog rata suprotstavljao građanskom kazalištu, dok je Kralj Ubu antiteatar u odnosu na najkompleksniji opus u povijesti kazališta – onaj Shakespeareov. Lorenci međutim nije napravio još jednu od u posljednjih pedesetak godina brojnih i vrlo različitih interpretacija tog začudnog i provokativnog djela nego u njegov suvremeni korelat, pretvorivši izvanredne glumce u ansambl Ubu, potaknuvši ih da u sebi pronalaze one skrivene i potisnute elemente ubujevštine – žderanja, sranja, životinjskog seksa i bespoštedne borbe za vlast u kojoj se uživa bezrazložnim mučenjem drugog.

    Iz te muke glumca da prodre do vlastitih mračnih prostora preko svih svojih suprotnih stremljenja proizašla je zapanjujuća iskrenost i posve drugačiji odnos prema prikazanom od onog u prethodno spomenutoj predstavi. Ovdje to nisu interpreti koji s odmakom pokazuju kako vlast, politika ili društveni sustav nanose zlo pojedincu nego ljudi koji pokazuju kako zlo postoji i u njima (a i u svakom od gledatelja), stvarajući dojmljivim vlastitim rečenicama i postupcima suvremeni Jarryev svijet. U nizu vrsnih kreacija posebno se istaknuo Jernej Šugman u naslovnoj ulozi, izvanrednom nijansiranošću u predavanju zlu i uživanju u njemu, a i ostali su izvrsni interpreti svojim iskrenim provokacijama povremeno izazivali mučninu koja rezultira potrebom gledatelja da u sebi prepozna zametke takvog zla i bori se s njima.
    Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana: Kralj Ubu (po motivima Kralja Ubua Alfreda Jarrya, sabrana djela ansambla Ubu), red. Jernej Lorenci
    Istodobno, iskrenost glume sprečava identifikaciju ukazujući da tu sugestivnost postiže ansambl kojeg se predstavnici počinju razotkrivati i kao glumci nezadovoljni dosadašnjim razvitkom svoje karijere (a od toga je ponajprije Klemen Slakonja napravio virtuozni show). No, kako je i on kao i ostali sjajni glumci (Nina Valič, Bojan Emeršič, Jurij Zrnec, Sabina Kogovšek, Boris Mihalj, Gregor Zorc, Žan Perko) duboko u Jarryevom svijetu, postavlja se pitanje ne funkcionira li i teatar na sličnom principu i ne skriva li se iza zajedničkih kreativnih napora neki kazališni Ubu, što se pokušava riješiti u nekoliko alternativnih svršetaka predstave, da bi na kraju svi pokazali na ogroman okvir prekriven crvenim zastorom iza kojeg se otkriva velika slika golog Jerneja Lorencija, koji je zajedno s ansamblom Ubu nizom neočekivanih i izuzetno maštovitih scenskih, a i ovakvih samoironijskih rješenja uspio ostvariti dostojan suvremeni pandan Jarryevom remek-djelu.

    Zanimljivo je bilo i drugo gostovanje ljubljanskog SNG-a sa za nobelovca Josifa Brodskog netipičnim komadom Demokracija! u režiji Matjaža Zupančića i dijelom s glumcima koji su nastupili i u Kralju Ubuu – Jernej Šugman (predsjednik države kao nešto pitomija varijanta Ubua), Bojan Emeršič (ministar unutrašnjih poslova i pravosuđa) i Jurij Zrnec (ministar financija), a uz njih vrlo dobar ansambl tvore i Silva Čušin (ministrica kulture) i Barbara Ribnikar (tajnica). Brodski je komad o maloj socijalističkoj zemlji koja pod diktatom Moskve mora hitno uvesti demokraciju, napisao 1991. u vrijeme raspada socijalističkog bloka, s mnogo humora pokazujući kako se mehanizmi vlasti ne mijenjaju s promjenom društvenog sustava, jer ljudi ostaju isti. Matjaž Zupančić je adaptacijom teksta (zajedno s dramaturginjom Darjom Dominkuš) stilizacijom i jasnim profiliranjem likova i motiva njihovih postupaka (očuvanje privilegija) osmislio duhovitu satiričnu komediju koja često ukazuje na sličnosti s današnjim slovenskim (a i našim) društvom.
    Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana: Josif Brodski, Demokracija!, red. Matjaž Zupančič
    U tome mu pomažu i uspjeli songovi Janija Kovačića, a pogotovo inventivna scenografija Alena Ožbolta – vlada nastoji imati što više pauza u kojima ždere sjedeći na WC-školjkama ispred pozadine nalik onima u televizijskim intervjuima. Ta je pozadina sastavljena od manjih pravokutnika s raznim socijalističkim obilježjima ili reklamama državnih poduzeća, a nakon prelaska u demokraciju, oznakama sponzora ispred kojih protagonisti sad sjede na zlatnim školjkama i jedu sofisticiranija jela s kojima se ne snalaze najbolje, ali su i dalje vrlo spretni u održavanju na vlasti i primanju provizija. Zato Demokracija! u ovogodišnjoj konkurenciji svojom društvenom kritičnošću i satirom visokih dometa najpreciznije odgovara naslovu festivala Dani satire Fadila Hadžića.

    © Tomislav Kurelec, KAZALIŠTE.hr, 16. svibnja 2016.

Piše:

Tomislav
Kurelec