Na sastanku ili pijanci

Ateatar, Zagreb: Ivan Penović, Sva lica Kim Jong-una, red. Ivan Penović

  • Ateatar, Zagreb: Ivan Penović, Sva lica Kim Jong-una, red. Ivan Penović, plakat

    Kazališna organizacija formirana nedavne 2013. godine pod nazivom Ateatar i s jednostavnim opisom da je riječ o „suvremenom kazalištu“ odigrala je svoju prvu premijeru ove sezone na daskama Teatra Aplauz. Riječ je o predlošku kućnog dramaturga organizacije, mladog autora Ivana Penovića koji je ovdje djelovao i kao redatelj, u suradnji s također mladim članom organizacije Brunom Margetićem, pod intrigantnim naslovom Sva lica Kim Jong-una. Kim Jong-un, vrhovni vođa Demokratske Narodne Republike Koreje, u nas je prilično maglovita figura, no relativno oskudne biografske informacije koje je moguće sakupiti o njemu oslikavaju neobičan spoj rigidnog istočnjačkog tradicionalizma i sklonosti zapadnjačkim fenomenima. Motive ograničavanja ljudskih prava, prijetnje nuklearnim ratom i genocidom koji prema zapadnim izvorima karakteriziraju vladavinu Kim Jong-una, autori su iskoristili kako bi oblikovali suvremenu SF-satiru podcrtavajući sveprisutne probleme na društvenoj i političkoj sceni.

    Najava jasno određuje ne samo početnu situaciju predstave, nego i njezin sadržaj: „U hladnoj intergalaktičkoj budućnosti sastanče predstavnici prisutnih i priznatih vrsta koje žare i pale intergalaktičkom političkom i vojnom scenom, a s ciljem kritičkog ispitivanja novonastalog i neželjenog incidenta u poznatom Kozmosu – žene.“ Zaista, sastanak traje koliko i predstava, a s početne točke gotovo da se i ne pomiče zbog neprestanih digresija i međusobnog prepucavanja među predstavnicima. Na pozornici je stol okružen stolcima na koje jedan po jedan sjedaju impozantna Lukrecija Tudor i Andrej Kopčok, zatim Matija Čigir, Bernard Tomić, Domagoj Janković i Pavle Vrkljan te im se u drugom dijelu pridružuje i Karlo Mrkša, svi redom u skrpanim futurističkim kostimima s detaljima od šuškave aluminijske folije i teškom šminkom bez pretenzija da se postigne atraktivni i izglancani vizualni efekt, što samo po sebi izaziva prvotni komični efekt.
    Ateatar, Zagreb: Ivan Penović, Sva lica Kim Jong-una, red. Ivan Penović, plakat
    Dosljedno provedena ideja da se formira atmosfera sastanka muških predstavnika spomenutih intergalaktičkih vrsta (koje su zapravo različite varijante klonova Kim Jong-una) zgodna je i jednostavna, no istovremeno stavlja kompletan fokus na verbalnu ekspresiju. Sam je predložak pak pomalo rasut u niz infantilnih upadica i neodređenih referenci na futurističku realnost koja, naravno, ciljano neodoljivo podsjeća na aktualnu sadašnjost te se time nastoji postići humor. Najsnažnija strana ove predstave u tom je smislu činjenica da glumci vidljivo uživaju u izvedbi, zabavljajući se u relativno fleksibilnim dramaturškim okvirima sadržaja. Glumci su redom studenti viših godina Akademije ili netom diplomirani akademski glumci te je njihova međusobna kemija neupitna, a neopterećenost zarazna, no ponekad se čini da humor pogađa više članove publike koji su s izvođačima osobno povezani negoli publiku u cijelosti. Problematičan je aspekt predstave upravo osjećaj besciljnosti razgovora uz potpuni izostanak događaja na sceni pa, iako su glumci duhoviti i čitava je trashy estetika šarmantna, ipak dolazi do zamora u gotovo sat i pol trajanja predstave.

    Premda je vrlo vidljiv pokušaj doticanja politički i društveno angažiranih tema, efekt ostaje na doticanju, nijedan se segment ne razrađuje, a motivi ksenofobije, totalitarizma, banalnosti zla, čak očekivanog feminizma ostaju tek okrznuti bez ikakve opipljive problematizacije, u skladu sa situacijom koja često preteže više prema pijanci no što zadržava prirodu ozbiljne političke konferencije (možda u skladu s navodima o sklonosti alkoholu i slobodnom ponašanju stvarnog Kim Jong-una).

    Pojava suvremenog kazališta koje na relativno nepretenciozan i zabavan način pristupa aktualnim pitanjima, živo uživa u vizualnom kiču i spretno iskorištava mladenačku svježinu izvođača neupitno je i više nego pozitivno, a hoće li s iskustvom rasti i ambicioznost projekata i njihova ozbiljnost, pokazat će se u nastavku sezone.

    © Ana Fazekaš, KAZALIŠTE.hr, 17. studenoga 2015.

    Ivan Penović
    Sva lica Kim Jong-una
    redatelj Ivan Penović
    premijera 5. listopada 2015.
    dramaturgija Bruno Margetić, oblikovatelj svjetla Elvis Butković, kostimografija i maska Marija Margetić, plakat Filip Triplat
    izvode: Lukrecija Tudor, Domagoj Janković, Matija Čigir, Pavle Vrkljan, Karlo Mrkša, Andrej Kopčok, Bernard Tomić

Piše:

Ana
Fazekaš