Između Orwella i satire

39. dani satire Fadila Hadžića, Satiričko kazalište Kerempuh, Zagreb, 5. – 20. lipnja 2015.: Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka, George Orwell, Životinjska farma, red. András Urbán

  • Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka: George Orwell, Životinjska farma, red. András Urbán

    Dva romana Georgea Orwella Životinjska farma (1945) i 1984. (1948) nastala su na temelju njegovog sudjelovanja u španjolskom građanskom ratu u kojem se borio protiv fašista. Iako je bio i ranjen, najveće mu je razočaranje bilo ponašanje članova Komunističke partije kojima je važnije od same borbe bilo nastojanje da preuzmu vlast u protufrankističkoj koaliciji s nadom da će im to jednom donijeti i vlast u čitavoj državi. Ti su romani ne samo klasici distopije nego i značajna djela književnosti dvadesetog stoljeća, više puta ekranizirana, a često adaptirana i za kazališnu scenu.

    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka: George Orwell, Životinjska farma, red. András UrbánČini se da s današnjim vremenom dublje komunicira pretpostavljena budućnost 1984. u kojoj će svakog čovjeka kontrolirati totalitarizam Velikog brata, dok je maštovitost fantastike Životinjske farme u kojoj pobuna životinja protiv terora ljudi završava još gorom staljinističkom diktaturom svinja koje su jednakije od drugih ipak vezana za poredak koji je dio mračne povijesti. Međutim András Urbán je u tom Orwellovom tekstu nastojao pronaći one elemente koji dovode do tragičnog nasilja i u drugim društvenim sustavima, pa i onima koji danas postoje i naizgled nemaju veze s boljševizmom. Urbána, jednog od najzanimljivijih suvremenih redatelja u Srbiji, zagrebačka publika upoznala je na Gavellinim večerima krajem prošle godine prigodom gostovanja s iznimno uspjelom predstavom na mađarskom Neoplanta Novosadskog pozorišta (Újvidéki Színház), pobjednicom Sterijinog pozorja i BITEF-a. U njoj je na originalan način kombinirao fizički teatar, brehtovski V-efekt i neke elemente sovjetskog revolucionarnog kazališta, iznimno dojmljivo prikazavši tragične zločine tijekom povijesti Novog Sada.

    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka: George Orwell, Životinjska farma, red. András UrbánSličan prosede Urbán koristi i u Životinjskoj farmi koja započinje efektno u scenografiji koju potpisuje redatelj. Njom kao u Neoplanti dominiraju crna i crvena boja, što može asocirati na smrt i ljubav ili možda i na fašizam i komunizam. No, ovdje u uvodu na crnoj pozadini dominira veliki znak A (za anarhiju), a nakon što se sa zvučnika čuje glas starog Majora (Orwellove umiruće svinje) koji poziva na revoluciju, jer nema drugog puta za prevladavanje ljudskog izrabljivanja i mučenja, svaki član vrlo dobrog glumačkog ansambla (Olivera Baljak, Igor Kovač, Jelena Lopatić, Jerko Marčić, Nika Mišković, Nikola Nedić, Damir Orlić i Tanja Smoje) izlazi na scenu u pristojnom građanskom odijelu (kostimografkinja Bjanka Adžić Ursulov) i bez maske u nekoliko rečenica objašnjava svoju sudbinu i razlog pobune. Vrlo brzo se na njemu pojavljuje crvena točka laserskog nišana, odjekuje pucanj i on(a) pada mrtav na slamu kojom je prekrivena pozornica. Nakon toga, Orwellovih je rečenica vrlo malo a zamjenjuju ih songovi koji bi, izmjenjujući se s tipičnim parolama stvaranja novog prividno besklasnog i pravednog društva, trebali imati funkciju antičkog kora, dok se glavne linije fabule romana razaznaju prvenstveno iz silno potenciranog fizičkog teatra u kojem pokret i tek vrlo rijetko maska naznačuje o kojoj se životinji radi.
    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka: George Orwell, Životinjska farma, red. András Urbán
    To je potpomognuto i efektnim pretvaranjem velikog slova A u još veću crvenu zvijezdu. U tom dijelu predstave ima nekoliko antologijskih scena poput one kada vlast tj. jednakije svinje tjeraju kobilu da do iznemoglosti vrši žito a potom je kolektivno siluju ili kada traže da kokoši predaju svoja jaja za trgovinu s ljudima, a one ih razbijaju i potom bivaju obješene za primjer neposlušnima. Međutim agresivnost koja pršti sa scene ponekad narušava praćenje smisla izvedbe, posebice kada ne baš dojmljive songove (skladateljica Irena Dragović Popović, a tekstopisci Urbán, Nataša Antulov, Nika Mišković, Nikola Nedić, Tanja Smoje) zagluši neizdrživa buka, stvarana ponajviše lupanjem po praznim bačvama. U svemu tome gubi se i ona nijansiranost koju Orwellov tekst nudi, a niti ne naslućuje što bi trebalo ukazivati da je zlo imanentno svakom društvu a ne samo komunističkoj diktaturi.

    Zato nažalost ovaj najveći dio predstave djeluje prvenstveno kao neka ilustracija mogućeg antikomunističkog manifesta i povod za znatno kraći završni dio predstave koja se odvija pod šahovnicom dobivenom precrtavanjem crvene zvijezde. To je jedini, ali ne i dovoljan znak povezanosti prošlosti i sadašnjosti. U tom dijelu kojeg bi autor (vjerojatno Urbán i dramaturginja Nataša Antulov) trebao biti naznačen uz Orwella kao koautor teksta ove Životinjske farme odvija se tipična naša današnja politička diskusija. Tema je – je li bolje uzgajati domaću crnu slavonsku svinju ili uvoznu koja doduše ima manje kvalitetno meso, ali puno brže raste i tako uz manji trošak donosi veći profit. Miješaju se tu argumenti od gospodarskih do nacionalnih, vjerskih i političkih u tradicionalnom satiričkom stilu, bližem humorističkoj TV-seriji nego Orwellovoj fantastici, što još više ukazuje na necjelovitost predstave koja unatoč nekim zanimljivim dijelovima nije oduševila kao cjelina.

    © Tomislav Kurelec, KAZALIŠTE.hr, 20. lipnja 2015.
    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka: George Orwell, Životinjska farma, red. András Urbán
    George Orwell
    Životinjska farma
    redatelj András Urbán
    premijera 30. ožujka 2015
    adaptacija teksta Nataša Antulov, András Urbán, scenograf András Urbán, dramaturginja Nataša Antulov, kostimografkinja Bjanka Adžić Ursulov, skladateljica Irena Popović, tekstovi songova András Urbán, Nataša Antulov, Nika Mišković, Nikola Nedić, Tanja Smoje, oblikovatelj svjetla Dalibor Fugošić
    izvode: Olivera Baljak, Igor Kovač, Jelena Lopatić, Jerko Maračić, Nika Mišković, Nikola Nedić, Damir Orlić, Tanja Smoje

Piše:

Tomislav
Kurelec