Iskorišteni potencijal

Zagrebačko kazalište lutaka: Hans Christian Andersen – Mate Matišić, Carevo novo ruho, red. Vinko Brešan

  • Zagrebačko kazalište lutaka: Hans Christian Andersen – Mate Matišić, Carevo novo ruho, red. Vinko Brešan

    Dvjesto i deseta obljetnica rođenja (2. travnja) jednog od najpoznatijih svjetskih bajkopisaca, Danca Hansa Christiana Andersena, prošla je gotovo neobilježeno, barem u ovom dijelu svemira. No, oni od kojih se možda i ponajviše očekivao barem kakav spomen obljetnice rođenja pisca čija su djela utjecala na djecu širom svijeta, mogli bi se opravdati činjenicom kako su Andersenove bajke nezaobilazni dio lektire vjerojatno svih hrvatskih osnovnih škola, a čime se njegov lik i djelo neprestano preispituju i oživljavaju. Vinko Brešan odabrao je jednu Andersenovu bajku kao svoj debitantski ulazak u dječje kazalište i to lutkarsko. A gledajući njegov prvijenac, možemo samo požaliti što to nije učinio puno ranije. Kako je sam izjavio, bajku Carevo novo ruho, baš kao i Djevojčicu sa žigicama, smatra dubokom socijalnom kritikom te kritikom društva općenito. Naglašava kako su u priči univerzalne teme propitkivane kroz prepoznatljive likove (varalice, ulizice i dominantnog cara).
    Zagrebačko kazalište lutaka: Hans Christian Andersen – Mate Matišić, Carevo novo ruho, red. Vinko Brešan
    Carevo novo ruho djelo je koje može ponuditi mnogo, kako najmlađim gledateljima, tako i onima u njihovoj pratnji. Tema o moćnom vladaru, u potpunosti neosjetljivom na bijedu i nezadovoljstvo vlastitih podanika i građana, starijim je gledateljima bio još jedan podsjetnik na prepoznatljivu aktualnu situaciju, a mlađima je ova predstava uspjela na pravi i razumljiv način prenijeti iznimno snažna i važna pouku. Na razumljivost i jasnoću te poruke zasigurno su utjecali i songovi koji su se simpatično uklopili u predstavu, a potpisuje ih multitalentirani Mate Matišić (zaslužan i za duhovitu adaptaciju djela). U pjesmama se ponajviše ističu grabežljivi i proždrljivi moljci koji djeluju poput kakvog kora koji, unatoč svojim karakteristikama, pozivaju na savjesnost i pravednost u donošenju odluka. Pjesme su popraćene i koreografskom podlogom, za koju je zaslužna Snježana Abramović Milković, a koja upotpunjuje dojam vesele i dojmljive dramske igre.

    Za izvrstan vizualni dojam pobrinuo se Simon Bogojević Narath, likovni umjetnik i redatelj eksperimentalno-animiranih filmova, koji je izradio odlične lutke fizički ističući njihove karakterne osobine. Tako je Matija Prskalo, u ulozi carskog glasnika, izvrsno prikazana s velikim jezikom, varalice su prikazani poput puzzla jer neprestano pokušavaju nešto posložiti u svoju korist, a dijete je začudno prikazano poput marionete, no zapravo je jedino ono to koje na sve načine izlazi iz kalupa i ne boji se uzviknuti: „Car je gol!“ Naravno, car je prikazan kao onaj koji se najviše puta presvlači te, naposljetku, ostaje nag.
    Zagrebačko kazalište lutaka: Hans Christian Andersen – Mate Matišić, Carevo novo ruho, red. Vinko Brešan
    Glumačka ekipa odradila je izvrstan posao pod teškim maskama pa rezultat nije izostao. U ulozi narcisoidna cara našao se Luka Peroš koji je dojmljivo interpretirao careve najsnažnije karakteristike umišljenosti i samodovoljnosti. Varalice su gledateljima ponudili Janko Popović Volarić i Matilda Sorić koji su, u određenim trenucima, stereotipizirano predstavili modne znalce, ali i snalažljive varalice. Također, i ostatak glumačkog ansambla je odradio jako dobar posao te ovu predstavu učinio zanimljivom i mladima i starijima.

    Brešanov lutkarski prvijenac zanimljiva je predstava u čijoj će duhovitosti i vizualnoj dojmljivosti uživati mlađi, a čiju će nedvosmislenu kritiku razumijeti i stariji. Suradnja na relaciji Brešan – Matišić još se jednom pokazala kao plodnom i kvalitetnom, baš kao i odabir Bogojevića – Naratha kao kostimografa čije su lutke zaokružile zabavnu i promišljenu predstavu. Nadamo se da Brešanu neće trebati predugo da ponovno zakorači u svijet lutaka, mašte i slobode.

    © Zvjezdana Balić, KAZALIŠTE.hr, 20. travnja 2015.
    Zagrebačko kazalište lutaka: Hans Christian Andersen – Mate Matišić, Carevo novo ruho, red. Vinko Brešan
    Hans Christian Andersen – Mate Matišić
    Carevo novo ruho
    redatelj Vinko Brešan
    premijera 17. travnja 2015.
    adaptacija Mate Matišić, autor songova Mate Matišić, kreator lutaka Simon Bogojević Narath, koreografkinja Snježana Abramović Milković, oblikovanje svjetla Dražen Dundović, fotografije Ines Novković
    izvode: Luka Peroš, Matija Prskalo, Matilda Sorić, Janko Popović Volarić, Mladen Čutura, Siniša Miletić, Branko Smiljanić, Marina Kostelac, Jadran Grubišić, Anđelko Petric, Danijela Čolić-Prižmić, Boris Mirković, Željko Šestić, Vanda Božić, Andrea Baković

Piše:

Zvjezdana
Balić