Korištenje potencijala

Zagrebačko gradsko kazalište Komedija: Marin Držić:, Skup, red. Nina Kleflin

  • Zagrebačko gradsko kazalište Komedija: Marin Držić:, Skup, red. Nina Kleflin

    Na daskama Kazališta Komedija oživjela je slavna drama najvećeg hrvatskog komediografa Marina Držića, „ukradena iz njekog libra starijeg neg je starost“. Priča o slavnom škrtici vuče korijene još iz Plautova doba te je slavu učvrstila u preradama Držića i Molièrea stoljećima kasnije da bi i danas bila jednim od najpoznatijih dramskih zapleta. U ovu inscenaciju Skupa redateljice Nine Kleflin uloženo je, čini se, prilično sredstava i truda da bi se velikom renesansnom autoru prilično tradicionalističkim pristupom odalo dužno poštovanje.
    Zagrebačko gradsko kazalište Komedija: Marin Držić:, Skup, red. Nina Kleflin
    Dubrovački govor iz 16. stoljeća teško je razumljiv suvremenom gledatelju te je posebna pozornost posvećena pokušaju da se učini što jasnijim i razgovjetnijim te da se kombinira s još jasnijim iterativnim i ilustrativnim gestama što možda olakšava razumijevanje pojedinih replika, no ponešto usporava izvedbu te nakon izvjesnog vremena nužno dovodi do zamora. Možda je dramaturška obrada, koju potpisuje također Nina Kleflin, mogla biti odrješitija u rezovima kako bi se ritam ujednačio te izvedba ponešto dinamizirala, no želja za minimalnim intervencijama razumljiva je i načelno posve opravdana. Predstava ničim ne izlazi iz okvira koji konkretno utvrđuje sami tekst komedije i ne nudi alternativna čitanja niti redateljske intervencije, nego nastoji iskoristiti potencijal Držićeva djela na način koji bi bio atraktivan, razumljiv i zabavan Komedijinoj publici.

    Vizualno je predstava prilično moćna; impozantna scenografija Osmana Arslanagića oblikuje standardno mjesto radnje renesansne komedije, urbani eksterijer, trg ili ulicu između dviju obiteljskih kuća te crkve u sredini, no zgrade su izrađene od prozračnog materijala koji, uz primjerenu rasvjetu, dopušta da vidimo siluete stanara iza zidova kuća. Kostimi Marije Šarić Ban vrlo su sugestivni za karakterizaciju likova, no zadržavaju naznaku originalne epohe te su kao vizualni dodatak veoma uspjeli. Valja pohvaliti pažnju pridanu duhovitim detaljima, poput prašine koja pri svakom naglom pokretu u oblacima izlazi iz Skupovih prnja. Cjelokupni je vizualni dojam koherentan i jasno osmišljen, glumci kretanjem iskorištavaju čitav prostor te uvelike uključuju u glumačku igru fizički humor što također pristaje ciljanoj poetici, iako je također riječ o dojmu koji slabi ako pretjerano dugo traje i suviše se ponavlja što je ovdje na trenutke bio slučaj.
    Zagrebačko gradsko kazalište Komedija: Marin Držić:, Skup, red. Nina Kleflin
    Damir Lončar, očekivano odličan u naslovnoj je ulozi, oblikuje groteskan i unatoč humoru uznemirujuć lik opsjednute osobe posve poremećena sustava vrijednosti, a izvrsno mu pariraju Vanja Ćirić u ulozi pametne i odrješite Varive te neodoljiva Ana Kraljević kao oštra i duhovita ljepotica Grube. Mladi Slaven Španović u ulozi Munua djeluje kao da mu pomalo nedostaje opuštenosti, no uloga mu svakako pristaje te ima potencijala za napredak kako će se predstava razigravati. Svi su likovi u pokretu i gesti veoma ekspresivni i suvereni, imaju odličan osjećaj za smislenu intonaciju (unatoč teškom jezičnom diskursu) i tajming ključan za postizanje humora. Osjetno najslabiji segmenti predstave bili su prizori posluge Zlatnog Kuma koja je kod Skupa trebala pripremiti bogatu gozbu, a umjesto toga je pokupila batine od sumnjičavog škrca, prizori s Ivanom Magudom, Adamom Končićem i plesačima Dejanom Jakovljevićem i Emilom Kuzminskim, koji su bili nažalost isprazni i daleko predugački.

    Postavljanje Držićevih komedija zahtjevan je pothvat te svakako valja cijeniti odvažnost i ozbiljnost pristupa. Komedijin Skup u cjelini je uspjela predstava, režijski suzdržana i konvencionalna, ali dobro odmjerena, lijepa i koherentna, duhovita i promišljena, tek na trenutke zamorna najviše zbog spora govora i nekoliko nepotrebno dugih prizora.

    © Ana Fazekaš, KAZALIŠTE.hr, 23. ožujka 2015.
    Zagrebačko gradsko kazalište Komedija: Marin Držić:, Skup, red. Nina Kleflin
    Marin Držić
    Skup
    redateljica Nina Kleflin
    premijera 20. ožujka 2015.
    dramaturška obrada Nina Kleflin, scenograf i oblikovatelj svjetla Osman Arslanagić, kostimografkinja Marija Šarić Ban, autor glazbe Tomislav Babić, scenski pokret Damir Klemenić, jezična savjetnica i asistentica redateljice Srđana Šimunović
    izvode: Goran Malus (Satir (u prologu)), Damir Lončar (Skup, starac), Vanda Winter (Andrijana, njegova kći), Vanja Ćirić (Variva, godišnjica stara Skupova), Ana Kraljević (Gruba, godišnjica mlada Dživova), Ivan Čuić (Kamilo), Sanja Marin (Dobre, Kamilova mati), Davor Svedružić (Zlati Kum, njen brat), Goran Malus (Dživo, prijatelj Dobrin), Slaven Španović (Munuo, djetić Kamilov), Ivan Magud (Pasimaha (Kotoranin), djetić Zlatoga Kuma), Adam Končić (Drijemalo, djetić Zlatoga Kuma), Dejan Jakovljević (Puhalo), Emil Kuzminski (Omakalo)

Piše:

Ana
Fazekaš