Uživljena izvedba
Gradsko kazalište Žar ptica, Zagreb: Mark Twain, Kraljević i prosjak, red. Ivana Čoh Šverko
-
Mark Twain jedan je od najznačajnijih američkih pisaca čija se djela mogu početi čitati u osnovnoj školi i zatim im se može vraćati čitav život. Uz pomalo moralistički i didaktični podtekst karakterističan za dječju književnost, njegova su djela stilski relativno jednostavna i čitka, ali u sadržaju izuzetno duhovita i pronicljiva. Svaka adaptacija romana za kazališnu pozornicu zahtjevan je zadatak s brojnim potencijalnim zamkama pa ni Twainov Kraljević i prosjak nije iznimka, no posao olakšava jasna paralelna narativna linija i brojne zanimljive epizode te je djelo redateljice i dramaturginje Ivane Čoh Šverko za svaku je pohvalu kako zbog izbora tako i zbog provedbe postavljanja dotičnog teksta na scenu dječjeg kazališta Žar ptica.
Dramaturška adaptacija sadrži nekoliko najvažnijih punktova radnje romana, savršeno je izbalansirana, duhovita i pametna, a režija ujednačeno dobra i koherentna što oblikuje predstavu koja je dovoljno zabavna i izazovna za publiku od sedam godina nadalje. Često korišten motiv u komičkoj obradi – zamjena identiteta dvoje ljudi s radikalno drugačijim životima – ovdje je nadahnuće za razvoj male studije o društvu i ljudskoj prirodi. Iako je riječ prije svega o satiričaru i humoristu, roman kao i predstava obiluju potresnim prizorima te je unatoč drastičnom skraćivanju materijala u predstavi zadržan osjećaj nelagode mladića koji shvaćaju da svaka uloga ima svoje lice i naličje. U tom smislu didaktični ton nije pretjeran i preuzetan, a pouka je jasno prenesena.
Pozornica je podijeljena na dvije razine povezane predimenzioniranim prijestoljem pri čemu je gornji dio, očekivano, rezerviran za prikaze iz kraljevskog dvora dok je donji klaustrofobično mjesto radnje siromašne obitelji. Stefano Katunar autor je scenografije koju je redateljica izvrsno iskoristila te je istovremeno živopisna i funkcionalna, iako estetski pomalo gruba. Važan je dio koncepta, često korišten u dječjim predstavama, metateatarski sloj u kojemu glumci uvlače publiku u priču kratkim ekspozeom na početku te zaokružuju radnju epilogom koji potvrđuje da je, kao u bajci, sve završilo trijumfom voljenih junaka i propašću zločinaca. Taj je aspekt potenciran vrlo kazališnim grimiznim zastorima u pozadini te pomalo nadrealističkim vizualnim identitetom predstave realiziranom u scenografiji i zgodnim kostimima Ive Šimunović. Eventualne sitne nezgrapnosti vizualnog segmenta u nekim detaljima senografije i kostimografije nadoknađuju drugi aspekti pa krajnji cjelokupni dojam ostaje pozitivan.
U dječjim je predstavama uvijek od presudne važnosti glumačka igra, komunikacija koju ansambl uspostavlja s mladom publikom i energija s kojom je uvlače u kazališnu čaroliju. Devetočlani glumački ansambl zračio je iskrenim angažmanom i držao napetu pozornost u dvorani svojom kondenziranom i uživljenom izvedbom. Teško je izdvojiti ikoga iz ovog vrlo složnog ansambla, no možda su među najdojmljivijima i najduhovitijima bili Berislav Tomičić, Ante Krstulović i Amanda Prenkaj, koji su zdušno izmjenjivali po nekoliko uloga. Svjetlo koje je oblikovao Aleksandar Mondecara i glazba Nevena Šverka zaokružuju dojam pažljivo i nenametljivo upotpunjujući koherentnu cjelinu predstave.
Predstava Kraljević i prosjak GK Žar ptica zaslužuje pohvale. Oblikovana je profesionalno i maštovito te pruža zaista lijepo i toplo kazališno iskustvo. Za osobitu je pohvalu odmjerenost s kojom je rađena, bez nepotrebnih kičastih efekata kojima ponekad dječja kazališta nastoje zavesti svoju publiku, s jasnim konceptom i čistom izvedbom te već spomenutom zavidnom energijom glumačke postave.
© Ana Fazekaš, KAZALIŠTE.hr, 7. ožujka 2015.
Mark Twain
Kraljević i prosjak
redateljica Ivana Čoh Šverko
premijera 28. veljače 2015.
adaptacija Ivana Čoh Šverko, scenografija Stefano Katunar, kostimografija Iva Šimunović, oblikovanje svjetla Aleksandar Mondecar, skladatelj Neven Šverko, suradnik za pokret, asistent redateljice Tomislav Krstanović
izvode: Petar Cvirn, Zoran Pribičević, Drago Utješanović, Berislav Tomičić, Ante Krstulović, Amanda Prenkaj, Gorana Marin, Ana Marija Vrdoljak i Tomislav Krstanović
Piše:
Fazekaš