Profesionalci i amateri
Umjetnička organizacija Točka na i, Centar za kulturu Trešnjevka, Filozofski fakultet Zagreb: Miroslav Krleža, Galicija, red. Iva Srnec
-
Umjetnička organizacija Točka na i nastala je 2010. godine s ciljem realizacije kazališnih predstava i dramskih radionica, a njezino vodsto čine redateljica Ive Srnec i glumci Petra Vukelić i Davor Kovač. Povodom stote obljetnice početka Prvoga svjetskog rata, Točka na i inicirala je prigodan projekt postavljanja na scenu tri kultna Krležina teksta vezana za ratnu tematiku s težištem na Galiciji. U projekt se osim Točke na i uključio Centar za kulturu Trešnjevka, u čijoj će se vrlo lijepoj dvorani dalje izvoditi predstava, te studenti ukrajinistike Filozofskog fakulteta u Zagrebu. Sam Krleža smatrao je dramu Galicija dijelom ciklusa Hrvatski bog Mars te je ispreplitanje tekstova, izvršeno stručnom rukom Nine Gojić, utoliko jasnije motivirano, pri čemu djeluje dvostruko jukstaponiranje; stilski se suprotstavlja dramski disurs prema prozi, sadržajno apsurdno lagodni život viših časnika na ratištu u Galiciji prema na bolnicu ili smrt osuđenim mobiliziranim seljacima. Glumačka je postava centralne priče uglavnom sastavljena od profesionalaca, dok tzv. mrtvački kor, sastavljen od studenata ukrajinistike, izvodi fragmente novela Bitka kod Bistrice Lesne i Baraka pet Be.
Dakle, riječ je o suradnji profesionalnih kazalištaraca, studenata Akademije te kazališnih amatera, pri čemu su najdojmljiviji posao odradili upravo potonji, koji vladaju specifično neposrednom i iskrenom energijom te unatoč eventualnim formalnim slabostima izvedbe, naprosto šarmiraju impresivnim fokusom i discipliniranošću. Svi izvođači mrtvačkog kora (Zrinka Suk, Monika Guzmić, Gabrijela Benković, Eva Maras, Veselin Krstovski, Hrvoje Pandžić, Matija Antolić, Martin Čutura) pokazuju možda tek natruhe treme i nedostatka iskustva koje bi im omogućilo da posve suvereno vladaju scenom, no ne zaostaju značajno za samouvjerenijim izvođačima – pokret im je izvježban, dikcija dobra, igra ujednačena. Redateljica Iva Srnec uspješno je iskoristila potencijal kompiliranog teksta te efektne i razrađene scenografije; prijelazi su izvedeni uglavnom na način da mrtvački kor izvire ispod nekoliko daskama prekrivenih platformi na kojima se odvija radnja Galicije (scenografkinja Marta Crnobrnja), njihovi su kostimi svedeni na pokoji krvavi zavoj preko crne baze u suprotnosti prema kvazirealističnim uniformama te svojim tijelima na pomalo mračan način upotpunjuju scenu (Ana Trišler).
Produkcija je obogaćena iskorištavanjem specifičnih znanja pojedinih sudionika, primjerice izvođenjem glazbe uživo i kratkim monologom Vjere Peršić na ukrajinskom jeziku. Nažalost, koliko god da su se amateri iskazali, profesionalci su pomalo podbacili. Davor Kovač u ulozi kadeta Horvata toliko često u govoru zapada u monotoniju da ga je teško pozorno slušati, držanje na sceni mu je nekako mlohavo i gotovo odsutno, što je za tako zanimljiv i strastven lik nedopustivo. Petra Vukelić interpretira barunicu korektno, ali bezlično, jednodimenzionalno, kao i većina glumaca uključenih u taj sloj predstave, što je jednostavno šteta. Jedino se ističe Marko Cindrić koji nosi lik Horvatova antipoda Gregora uživljenije, opuštenije i s opipljivim osjećajem za važnost detalja u glumi. Igor Stanković, glumac Gradskog kazališta Jastrebarsko, iskazao se kao uvjerljiv i duhovit u maloj, ali važnoj ulozi infanterista Podravca, jedinog predstavnika puka u ratu unutar teksta Galicije.
Na nesreću, premijeru je zbog bolesti propustio inače obećavajući glumac Asim Ugljen, što je možda pomalo potreslo ansambl na večer premijere, a plesačice navedene u podjeli ipak su odustale od projekta, no taj se nedostatak ipak nije osjetio, a Asima je sasvim uspješno zamijenio Šiško Horvat Majcan te su se izvođači dobro snašli u novonastaloj situaciji. Režiji je moguće uputiti nekoliko ozbiljnijih zamjerki; ritam predstave suviše je trom, segmenti u kojima bi dijalog trebao teći dinamično, u brzim izmjenama, nepotrebno su isprekidani, nedostaje slojevitosti emocija i detalja, a samo bi u nekoliko malo odrješitijih režijskih poteza te manjkavosti mogle biti poništene.
U kontekstu amaterskih produkcija, ova je predstava iznenađujuće ambiciozna i elaborirana, no u aktualnoj formi nikako ne može konkurirati na profesionalnoj sceni. Valja podržati inicijativu uključivanja kazališnih entuzijasta u ozbiljnije projekte te je sama po sebi divna otvorenost specijalizirano obrazovanih i iskusnih izvođača prema radu s amaterima, koja može dovesti do različitih zanimljivih doprinosa i eksperimenata. Sve u svemu, projekt ima potencijala, no ima i dug put za daljnji napredak pred sobom.
© Ana Fazekaš, KAZALIŠTE.hr, 10. veljače 2015.
Miroslav Krleža
Galicija
redateljica Iva Srnec
premijera 6. veljače 2015. (Zagreb)
adaptacija teksta Nina Gojić, producentice Marina Trandler, Tea Šarić, scenografkinja Marta Crnobrnja, kostimografkinja Ana Trišler, asistentice kostimografkinje Zrinka Suk, Marija Maja Jukić, koreografkinja Irena Mikec, asistentica koreografkinje Lana Krajačić, autor glazbe Hrvoje Pandžić u suradnji s Matijom Antolićem, dizajner svjetla Zdenko Trandler, voditelj rasvjete Sanela Šolc, dizajn knjižice i plakata Sonja Stanković, odnosi s javnošću Iva Cikojević, Tea Šarić
izvode: Davor Kovač / Matija Antolić (Kadet Horvat), Marko Cindrić (Oberleutnant Doktor Gregor), Ivan Grčić (Oberleutnant Doktor Puba Agramer), Asim Ugljen / Šiško Horvat Majcan (Oberleutnant Walter), Alan Katić (Feldmarschalleutnant Von Hahnencamp), Petra Vukelić (Barunica Meldegg-Crannensteg), Igor Stanković (Infanterist Podravec), Vjera Peršić (Romanowicz-Rusccukova), Iva Čevizović (Walterova pratnja 1), Manuela Svorcan (Walterova pratnja 2), Zrinka Suk, Monika Guzmić, Gabrijela Benković, Eva Maras, Veselin Krstovski, Hrvoje Pandžić, Matija Antolić, Martin Čutura (Mrtvački kor)
Piše:
Ana
Fazekaš
Fazekaš