Anegdote i improvizacije
Zagrebačko kazalište mladih (u koprodukciji sa Teatarhuset Avant Garden, Tronheim, Norveška): Tea Tupajić, Varijete Europa (Orfej), red. Tea Tupajić
-
Neuobičajeno je i neočekivano tražiti mitske obrasce i strukture u suvremenom svijetu. A postoje i manifestiraju se u mnogim oblicima suvremene misli. Mitovi su neizostavni činilac ljudske povijesti i postojanja od samog nastanka čovjeka pa do danas. I dalje su prisutni, pa makar bili i neosvješćeni. Stoga je nova predstava mlade redateljice Tee Tupajić višestruko zanimljiva, jer ne samo da propituje i problematizira odnos svakodnevog i mitskog kod suvremenog čovjeka, nego na pozornicu izvodi glumce koji to zapravo nisu, dovodi ljude neumjetničkih profesija. Tako su se na sceni našli liječnik, agent osiguranja, porezni inspektor i model za akt. Njihova jedina poveznica je poznanstvo s autoricom ovog projekta. Barem na prvi pogled. Tea Tupajić je u njima pronašla odbljeske mitskog junaka Orfeja. Izvela ih je na scenu, razotkrila, izložila pogledima, prosudbi. Izokrenula je perspektivu postavivši u centar pažnje one koji su najčešće promatrači. Vrlo zanimljiv i efektan postupak.
Naizgled ti protagonisti i nemaju mnogo zajedničkog s mitskim pjevačem i pjesnikom Orfejem. Ne govore o tragičnim ljubavima zbog koji su poduzeli nevjerojatne pothvate, ne vladaju nekom umjetničkom vještinom (barem je ne pokazuju, izuzev talentirane Nataše Jović koja je pokazala zavidne glasovne sposobnosti). Redateljica ih prikazuje u svakodnevnim razgovorima i temama, u igri, neobaveznom razgovoru, oni opisuju i prepričavaju svoja svakodnevna iskustva i događaje. Ali svatko od njih makar na trenutak dopusti da iz običnog i svakodnevnog probije i nešto dublje. Iza svakog od njih je nešto univerzalno. Nešto duboko intimno i osobno koje preuzima oblik univerzalnog. Ne može se precizno definirati i izdvojiti, to je prepušteno svakom gledatelju pojedinačno da za sebe otkrije i povuče paralelu.
Nije lako zanemariti činjenicu da ne gledate profesionalne glumce. Tako je sa svim amaterima (koliko god korijen ove riječi svjedoči o njihovoj bezuvjetnoj ljubavi i predanosti onome što rade). Uvijek postoji opasnost od gledanja kroz prste ili s druge strane, od unaprijed kreirane predodžbe o slabijoj kompetentnosti zbog koje se detaljnije i strože promatraju izvođači. Ovog puta su izostale obje krajnosti. Izvođači su bili dobro pripremljeni i uigrani, nikom od njih nije stran odnos sa određenom vrstom publike, nije im stran javni nastup i dvosmjerna komunikacija, a nikom nije nedostajalo šarma i osjećaja za publiku. Određena doza improvizacije za ovakav projekt je i poželjna, a mogli smo je vidjeti i osjetiti u autentičnom obliku koji teško da bi se s takvom uvjerljivošću mogao odglumiti.
Na modificiranoj pozornici (smanjenoj i ograđenoj crvenim baršunastim zastorom) bez scenografije i rekvizita, tek s jednim stolcem koji je tu da se izvođači udobno smjeste i opuste dok prepričavaju sebe, autorica je predstavila novo čitanje mitskog. Nesvakidašnje, pomalo hermetično, ali originalno i zanimljivo. Uz različite aspekte osobnosti protagonista, preokupacije, anegdote i improvizacije uprizoreno je posve autentično scensko ostvarenje. Igra Orfej (u izvornom obliku poznata i kao Crna kraljica) na svojevrstan način predstavlja i zbližavanje protagonista, prikazuje ih iz malo drugačije vizure, ali se može interpretirati i kao fina metafora i poigravanje s tragičnom pričom naslovnog junaka. Duge okamenjene scene s početka i kraja omeđile su predstavu i dale joj poetični okvir.
© Olivera Radović, KAZALIŠTE.hr, 23. prosinca 2014.
Tea Tupajić
Varijete Europa (Orfej)
redateljica Tea Tupajić
premijera 19. prosinca 2014.
kostimografkinja Kristina Šepetavc, izbor glazbe Tea Tupajić, scenograf Igor Pauška, oblikovatelj svjetla Marino Frankola
izvode: Nataša Jović, Dubravko Lepušić, Srećko Seničić, Marko Stanojčić
Piše:
Radović