Bez kompromisa
Zagrebačko kazalište mladih, Umjetnička organizacija SKOP: Stefano Ricci, Gianni Forte, Troai's discount, red. Nenad Glavan
-
Bezbroj je tekstova i predstava koji na raznorazne načine propitkuju konzumerizam. Potrošnja radi potrošnje danas je pravilo i oni koji prodaju – predstavljaju je kao nuždu. Gomilanjem (gotovo uvijek) nepotrebnih stvari, mnogi nadoknađuju neke druge nedostatke, one koji se najčešće tiču određenih emotivnih zadovoljstava. Kupci postaju marionete kojima upravljaju uvijek oni iznad, no u demokratskom društvu sve je savršeno usklađeno kako bi se svi naši izbori uvijek činili posve slobodnima i samo našima.
Iako su mnogi izbori izmanipulirani od raznih eminencija, redateljeva odluka da se za ovu predstavu prvo održi audicija, bila je dokazano pravi potez. Iznimna tjelesna spremnost i neophodna dominacija kompleksnim scenskim prostorom ono su što je odabrane glumce definitivno prikazalo kao prave vergilijanske junake. Tekst talijanskog autorskog dvojca Stefana Riccija i Giannija Fortea tematizira devetu knjigu Vergilijeve Eneide, a njezine junake pretvara u suvremene antijunake rastrgane između potrošnje i pobune. Unatoč vlastitoj želji i nezadovoljstvu da se pobune, njihov glas uvijek je utihnut upravo bukom sniženja koja ih nadglašava. Na rasprodaji su živežne namirnice koje ubrzo postaji oni sami, nijeme utvare koje postaju proizvodi. Snažni dijalozi ubrzo se pretvaraju u monologe, a izlaz iz bezizlaznih situacija nerijetko je onog najgoreg predznaka.
Premijera predstave dovitljivo je odrađena baš na početku razdoblja kojemu su glavni elementi postali suluda kupovina (unatoč dobronamjernim savjetima kako vlada kriza), prekomjereno uživanje u hedonističkom obilju i svjesna želja za obiljem koje će donijeti besparicu i dugove. Unatoč čeznutljivom negiranju, nacija kojoj pripadamo postaje neizlječivo konzumeristička. A to ovaj tekst i izvedba, u kojoj prevladavaju snažni zvukovi i boje, odlično prikazuju. Baš poput reklama kojima nas svakodnevno bombardiraju.
Odabir Tvornice kulture kao mjesta izvedbe predstave imao je i dobrih i loših strana. Prostran interijer u kojem dominiraju metalni konstrukti i koji je odlično poslužilo kao prateća podloga za tekst predstave, u nekim se trenucima činio promašenim zbog košmarnih zvukova koji nisu pripadali predstavi (a dopirali su iz prostora uz dvoranu). No unatoč ponekim ne-kazališnim glasovima, cjelokupni se dojam ispunjen snažnim i jednoznačim porukama ipak nije narušio. A na dojam je zasigurno utjecala i kostimografija koju potpisuje Matija Čop, a koja je ekstravagancijom, u slučaju Anite Matić Delić i Marice Vidušić, te jednostavnošću kod Sare Stanić, Jure Radnića i Matea Videka još jednom naglasila brojne oprečnosti vidljive u predstavi.
Navedena glumačka petorka zaslužila je samo pohvale. Predvođen sjajnom Anitom Matić Delić u ulozi snažne Didone, glumački ansambl djelovao je iznimno kompatibilno, dojmljivo i uigrano. Svi su se glumci istaknuli svojom spremnošću te vrsnim scenskim pokretom i koreografijom za koje je zaslužna Almira Osmanović. Troia's discount intenzivna je i beskompromisna predstava. Autor sjajnim odabirom glumačke postave, ali i postavljanjem predstave u ponešto drugačiji prostor, u hrvatski teatarski prostor nedvojbeno unosi prijeko potrebnu različitost. A angažmanima sjajnih Matije Čopa i Almire Osmanović pokazao je živopisnu simbiozu umjetnosti kojoj bi svi tvorci ovakvih komada trebali težiti.
© Zvjezdana Balić, KAZALIŠTE.hr, 3. prosinca 2014.
Stefano Ricci i Gianni Forte
Troia's discount
redatelj Nenad Glavan
premijera 29. studenoga 2014.
(u koprodukciji s Umjetničkom organizacijom SKOP)
prijevod i scenska instalacija Nenad Glavan, glazba Massimo Passante (Max) & Gerardo Cinquegrana (Tali Freaks), scenski pokret i koreografija Almira Osmanović, kostimografija Matija Čop, oblikovanje svjetla Tomislav Sokač, oblikovanje videa, Igor Lušić, inspicijent Željko Začek, fotografija Ino Zeljak, grafičko oblikovanje Nina Bačun i Roberta Bratović (OAZA), jezična savjetnica Đurđa Škavić
izvode: Marica Vidušić (Kreuza), Mateo Videk (Eurijal), Anita Matić Delić (Didona), Jure Radnić (Nis), Sara Stanić (Lavinija)
Piše:
Balić