Veliki povratak

Teatar Erato, Teatar &TD, Zagreb: Veliki odlazak (prema motivima drame Minetti Thomasa Bernharda), red. Zdenko Jelčić

  • Teatar Erato, Teatar &TD, Zagreb: Veliki odlazak (prema motivima drame Minetti Thomasa Bernharda), red. Zdenko Jelčić

    Minetti
    , jedna od posljednjih velikih drama austrijskog dramatičara Thomasa Bernharda, poslužila je Zdenku Jelčiću kao prototekst za kreiranje vlastite, autobiografske i intimne, ali i univerzalne priče pretočene u originalno i zanimljivo kazališno ostvarenje. Veliki glumac nakon duljeg izbivanja sa scene vraća se teatru kako bi odigrao svoju životnu, oproštajnu ulogu. On u Silvesterskoj noći, dok se svi oko njega zabavljaju, čeka direktora kazališta koji će mu omogućiti da još jednom zaigra čuvenog kralja Leara i tako zaokruži svoju karijeru. On čeka, a u čekanju otkriva svoj život kao glumca, promišlja prirodu igre, smisao teatra, njegove funkcije i granice.

    Teatar Erato, Teatar &TD, Zagreb: Veliki odlazak (prema motivima drame Minetti Thomasa Bernharda), red. Zdenko JelčićZdenko Jelčić je na okosnici ove priče odigrao monodramu Veliki odlazak u vlastitom prijevodu, adaptaciji i režiji. Njegova izvedba, obogaćena brojnim metateatarskim slojevima u mnogo čemu nadilazi dramski predložak. Jelčić se u svojoj predstavi poigrava brojnim kazališnim konvencijama, pa nam smjelo i promišljeno razotkriva redateljske namjere i dileme, ali pred nama razlaže i problematizira svoje poimanje i svoje iskustvo glumačkog zanata, glume kao životnog poziva, kao osnovne identitetske odrednice, načina bivanja. U formi laganog, neopterećujućeg razgovora, odnosno kazivanja, protkanog brojnim reminiscencijama, zanimljivim anegdotama i digresijama, Jelčić je kreirao vrlo vrijedno kazališno djelo.

    Pojavivši se na početku predstave naizgled zbunjen i neodlučan na koji način će sama izvedba teći, Jelčić vrlo brzo pokazuje vještinu vladanja scenom, promišljenog balansiranja između različitih tehnika pripovjedanja. Tako najlonska vrećica s kojom je ušetao na scenu, od neuobičajenog scenskog rekvizita postaje neiscrpna riznica dragocjenih svjedočanstava o umjetničkom i umjetnikovom životu, riznica bogata iskustvima, sjećanjima, komentarima, kritičkim promišljanjima, uspomjenama... Ispovjedni ton i blizina glumca i gledatelja u komornoj atmosferi Polukružne dvorane Teatra &TD bitno su utjecali na emotivnu percepciju priče. Međutim, iako obiluje melankoličnim, dirljivim, ponekad čak i potresnim elementima, priča je vješto začinjena (auto)ironijskim dijelovima, pa nema ni traga patetike.
    Teatar Erato, Teatar &TD, Zagreb: Veliki odlazak (prema motivima drame Minetti Thomasa Bernharda), red. Zdenko Jelčić
    Sam na ogoljenoj sceni, bez partnera ili suflera koji bi uletjeli, glumac se prikazao u svoj svojoj usamljenosti i veličanstvenosti. U izuzetno zahtjevnoj formi koja podrazumijeva vladanje svim glumačkim elementima – od scenskog govora i pokreta do vještine duhovne sinergije s publikom – Zdenko Jelčić pokazao je istinsko glumačko umijeće i nadigravao se sa sobom. I baš ono što mu je uskratilo da ostane na velikim scenama – glas oštećen zaliječenim tumorom – Jelčić je iskoristio ne samo kao osnovni pokretač za ovo uprizorenje i kao temu predstave, nego i kao osnovni medij kojim će njegova priča doprijeti do publike. Jer ovo je svojevrsna govorna predstava, bez ilustracija, prepuštena jedino glumcu i njegovoj vještini. I njegovoj hrabrosti.

    Veliki odlazak je emotivno snažna, intimna ispovijest umjetnika ispričana kroz složenu igru različitih razina zbilje i fikcije. Mnogo više od demistifikacije stvaralačkog čina, kroz smjenjivanje, suočavanje i sukobljavanje racionalnog i sentimentalnog bića umjetnika. Zdenko Jelčić je oblikovao uspjelu i vrlo dojmljivu predstavu. Na samom kraju maska Leara koja glumcu kao da poput vlastitog lica pristaje i upotpunjuje ga, jedan zahvat svjetla i jedan poetična scenska (tj. filmska) smrt – zaokružuju priču o teatru, ulozi, glumcu i publici.

    © Olivera Radović, KAZALIŠTE.hr, 1. prosinca 2014.
    Teatar Erato, Teatar &TD, Zagreb: Veliki odlazak (prema motivima drame Minetti Thomasa Bernharda), red. Zdenko Jelčić
    Veliki odlazak
    (prema motivima drame Minetti Thomasa Bernharda)
    redatelj Zdenko Jelčić
    premijera 25. studenog 2014.
    prijevod, adaptacija Zdenko Jelčić, autor maske Zlatko Bourek producentica Lidija Ivanda
    izvodi: Zdenko Jelčić

Piše:

Olivera
Radović