U moru osrednjosti
Zagrebačko gradsko kazalište Komedija, Zagreb: Carlo Goldoni – Damir Lončar, Mala kavana, red. Damir Lončar
-
Komediju je na početku osamnaestog stoljeća u Italiji zasigurno obilježila pojava Carla Goldonija. Za razliku od svojih prethodnika koji su komediju ispunjavali elementima plitka i površna humora, a koji je počivao na raznim tjelesnim nedostacima, Carlo Goldoni poveo se za onime što je učinio i Molière: okrenuo se karakterima likova. Unatoč silnim pokušajima, što je primjetio i Ranko Marinković u svojoj knjizi Geste i grimase, Goldoni se ipak nije uspio previše odmaknuti od komedije situacije i ponešto dubljih filozofskih svjetonazora, dakle, svega onoga od čega je pokušao pobjeći, a što je vidljivo kod njegovih prethodnika. Igrati Goldonija tri stoljeća poslije, baš kao da se ništa nije promijenilo te lišiti dramatizaciju snažnije karakterizacije likova i promišljenijih humornih rješenja, čini se, nažalost, površnim. Postavljanjem kavane u središte pozornosti same komedije kao mjesta koje unosi brojne zaplete i rasplete njezinih gostiju čini se izazovnim, no u ovom slučaju – ipak jednostavnijim rješenjem.
Komične situacije karakteristične za Goldonijev teatar u ovoj su izvedbi realizirane jeftinim izazivačima smijeha. Tako se, još uvijek, komičnim pokušavaju iznuditi situacije povezane s etničkom pripadnošću pojedinca, a koje su prilagođene domaćem podneblju. Smiješnim se čini uobičajena pobuna Prigorca Tončeka kad ga se zamijeni za Zagorca, a govor Bosanke Jasmine iskarikiran je upravo u tu svrhu. Naravno, ismijane su i ljudske karakterne osobine poput pretjerane pričljivosti, koja je neočekivanija kod muškaraca, i pretjerane sklonosti ka ženskom rodu, kao i ovisnost o kockanju, no, također, kao i ostali pokušaji komičnosti, i ovi su plastično prikazani. Iako to može biti potvrda gotovo religioznog čitanja Goldonija i prijenosa istog na kazališne daske, smatram kako su apetiti publike ipak zahtjevniji od niskog humora. Unatoč nešto slabijoj dramatizaciji ove komedije, scenografija predstave uistinu je dobro zamišljena. Možda se baš trodimenzionalnost prostora pokušala suprotstaviti jednoličnosti likova, no takvo se razumijevanje izvedbe ipak čini pomalo nategnuto.
Ipak, scenografija koja prikazuje jednu gradsku ulicu uistinu je dobro smišljena i ostvarena jer djeluje blisko i prepoznatljivo, ali i praktično (kako za glumce zbog kretanja na sceni, tako i za gledatelje zbog shvaćanja predstave). Scenografija je upotpunjena i solidnom kostimografijom likova, a u kojoj se ističe kostim pjevačice Lili u trenutku odlaska u restoran. Upravo je njezina različitost od ostatka likova promišljeno prikazana ekstravagantnijim kostimima. A kako je upravo i ona ta o kojoj se najviše priča (a premalo zna), može se sa sigurnošću reći kako je ona pokretačica radnje. A vrlo dobro ju je gledateljima prikazala glumica Nina Kaić Madić upravo svojom vrckavošću s dozom odriješitosti, a koje se dobro uklapaju u njezin lik. Redatelj predstave, ali i glumac Damir Lončar, odlično je utjelovio razumnog vlasnika kavane koji pokušava pomiriti sve posvađane klijente dok je Davor Svedružić uvjerljivo prikazao ženskaroša i ovisnika o kockanju. Željko Duvnjak je bio standardno dobar u ulozi brbljavog zagrebačkog gospodina Genčeka, baš kao i Filip Juričić u ulozi tobožnjeg dubrovačkog kontea i Vid Balog u ulozi vlasnika kartašnice. Solidne su uloge imale i Jasna Palić Picukarić i Vanja Ćirić koje su svojim izvedbama upotpunile odličan glumački ansambl.
Mala kavana je predstava koja će zasigurno nasmijati. No kako se radi o prototipu komedije, smijeh se ipak očekuje u ponešto većem obujmu. Nedovoljno razrađeni likovi koji, na kraju, ipak ostaju suviše plošnima, baš kao i humor koji ne zadire preduboko i satirično, ovu predstavu čine ipak prosječnim ostvarenjem. Glumci, scenografija i kostimografija su doista odlični, no to ipak ne izvlači cijelu predstavu iz osrednjosti.
© Zvjezdana Balić, KAZALIŠTE.hr, 30. studeni 2014.
Carlo Goldoni – Damir Lončar
Mala kavana
redatelj Damir Lončar
premijera 28. studenoga 2014.
dramaturški obradio i za prikazivanje prilagodio Damir Lončar, scenograf Ivo Knezović, kostimografkinja Danica Dedijer, autor glazbe Dinko Appelt
izvode: Damir Lončar (Mile Šesto, vlasnik male kavane), Željko Duvnjak (Genček, zagrebački gospon), Davor Svedružić (Stanko, trgovac suknom), Filip Juričić (Karlo, tobožnji dubrovački konte), Vanja Ćirić (Jasmina, Karlova žena), Jasna Palić Picukarić (Mirna, Stankova žena), Nina Kaić Madić (Lili, plesna umjetnica), Vid Balog (Alojz, vlasnik kartašnice), Ivan Magud / Robert Budak (Tonček, konobar kod Mileta), Goran Malus (Redarstvenik, u civilu)
Piše:

Balić