Nerealizirani potencijal

Gradsko kazalište Joza Ivakić, Vinkovci: Waldemar Bonsels, Pčelica Maja, red. Maja Lučić

  • Gradsko kazalište Joza Ivakić, Vinkovci: Waldemar Bonsels, Pčelica Maja, red. Maja Lučić

    Druga ovosezonska premijera Gradskog kazališta Joza Ivakić iz Vinkovaca je lutkarska predstava Pčelica Maja, rađena po djelu njemačkog autora za djecu Waldemara Bonselsa. Priča o pčelici Maji poznata je i mlađim i starijim generacijama u različitim adaptacijama još od davne 1912. godine kada je prvi put objavljena. Nakon izlaska iz ćelije saća u košnici, mala se Maja odlučuje upustiti u veliku avanturu kako bi upoznala svijet oko sebe i srela ljude o kojima je čula sve najbolje. Na svom putu susreće se s brojnim opasnostima te upoznaje brojne žitelje livade: zlatnu Maru Pepi, muhu Pucka, balegara Kurta, vilin konjica Schnuka, cvjetne vilenjake, krijesnice, bumbara Slavka, pauka Teklu, strašne stršljene… Snalazeći se kako zna i umije u raznim prilikama i neprilikama iz novih poznanstva uzima ono najbolje i postaje bolja pčelica koja na kraju u plesnom ratu pomaže u obrani svog doma od strašnih stršljena.
    Gradsko kazalište Joza Ivakić, Vinkovci: Waldemar Bonsels, Pčelica Maja, red. Maja Lučić
    Iznimna likovnost predstave, visoka razina animacijskih vještina te korištenje različitih efekata i lutkarskih tehnika ono su po čemu ova predstava odskače od sličnih. Trdin je od spužvi osmislila i izradila nadasve simpatičnu (zelena livada, šareno cvijeće, stabla…) i praktičnu scenografiju koja izgleda masivno i uvjerljivo, a istovremeno je iznimno praktična za brze promjene scena. Poput scenografije i likovnost lutaka primjerena je uzrastu i vizualno dopadljiva, a sudeći po visini razine animacije, lutke su i tehnološki izrađene jednako kvalitetno. Ansambl se u takvim uvjetima izvrsno snašao bar što se animacije tiče. Katarina Arbanas, Maja Lučić, Selena Andrić, Martina Stjepanović, Dina Vojnović i Zorko Bagić uvjerljivo su vladali različitim animacijskim tehnikama u predstavi (stolne lutke, štapne lutke i teatar sjena). Bili su brzi, precizni, točni i koncentrirani u redateljičinoj zamisli koja se temeljila na zahtjevnim akrobacijama lutke i plesnim pokretima.

    Unatoč izvrsnosti navedenih elemenata predstava je pala na tri stvari: neuspjeloj dramatizaciji, nesnalaženju dijela ansambla i neuvrštavanja komunikacije s publikom u redateljsku zamisao. Dramatizacija Tatjane Bertok Zupković nažalost nije dobra. Replike likova duge su, narativne i spore, a nisu niti lutkarski mišljene. Također ima dosta nelogičnih mjesta gdje se vjerojatno kratilo original, a samim time priča u cjelini izgleda kao niz nepovezanih i nedovršenih scena što je opet rezultiralo nejasnoćom krajnje poruke predstave. Redateljica Maja Lučić evidentno je prepoznala probleme dramatizacije pa je pokušavala ubrzati ritam i razbiti monotonost scenske radnje pomoću melodičnih napjeva, korištenjem različitih tehnika i zahtjevnih vještina animacije lutaka (plešu, pjevaju, izvode akrobatske točke…), efektnim korištenjem teatra sjena… Međutim, ni to nije moglo pomoći.
    Gradsko kazalište Joza Ivakić, Vinkovci: Waldemar Bonsels, Pčelica Maja, red. Maja Lučić
    Naprotiv, izazvalo je suprotni efekt jer su nastajali kratki nizovi u brzom ritmu nakon kojih je slijedio povratak u spori ritam i monotonost i tako uvijek iznova. Drugi problematični element izvedbe je nesnalaženje glumaca i izostanak reakcije na činjenicu da je na predstavu došao veliki broj djece koja su iznimno bučila. Zorko Bagić, Martina Stjepanović i Dina Vojnović nastavili su igrati istim intenzitetom glasa te su u takvoj situaciji veliki dijelovi teksta i songova ostali nerazumljivi. Treći element koji je i povezan s drugim je iznenađujuća činjenica da redateljica u svoje viđenje nije uvrstila komunikaciju s publikom za što je bilo mnoštvo prilika. Takav način komunikacije s publikom od početka izvedbe dodatno bi zainteresirao djecu i rezultirao pozornošću čime bi se izbjegla buka i nezainteresiranost malih gledatelja.

    Nova premijera Gradskog kazališta Joza Ivakić nije nažalost uspjela postati sve ono što je mogla biti. Dopadljiva i zanimljiva likovnost predstave, visoka razina animacijskih vještina, kombinacija lutkarskih tehnika te melodični i simpatični dječji napjevi ostali su u sjeni nesnalaženja dijela ansambla i neuspješnog pokušaja dramatizacije originala. S obzirom na autorski tim koji je radio na predstavi očekivanja su bila velika, ali dramatizacija, mladost i neiskustvo ipak su uzeli svoj danak.

    © Alen Biskupović, KAZALIŠTE.hr, 15. studenoga 2014.
    Gradsko kazalište Joza Ivakić, Vinkovci: Waldemar Bonsels, Pčelica Maja, red. Maja Lučić
    Waldemar Bonsels
    Pčelica Maja
    redateljica Maja Lučić
    premijera
    dramtizacija Tatjana Bertok-Zupković, asistentica redateljice Katarina Arbanas, lutke i scenografija Ria Trdin, autor glazbe Miroslav Vuković, oblikovanje rasvjete Stjepan Andabak, dizajn plakata Dubravko Mataković
    izvode: Selena Andrić, Katarina Arbanas, Zorko Bagić, Martina Stjepanović, Dina Vojnović, Maja Lučić

Piše:

Alen
Biskupović