Ljubav, ah ljubav

Kazalište Merlin, Zagreb: Jean-Baptiste Poquelin Molière, Škrtac, red. Ana Merlin

  • Kazalište Merlin, Zagreb: Jean-Baptiste Poquelin Molière, Škrtac, red. Ana Merlin

    Kazalište Merlin iz Zagreba uprizorilo je zahtjevno antologijsko djelo poznatog klasika namjenivši ga i prilagodivši nešto mlađoj publici. Priča o nepopravljivom škrtcu nebrojeno je puta izvođena, pa je stoga predstavljala i dodatni izazov autorskom timu. Aktualnost djela prisutna je i danas, a uz glumačku i redateljsku posvećenost i trud rezultirala je dobrom i zanimljivom predstavom.

    Škrtac Kazališta Merlin slijedi izvorni Molièreov zaplet i tekst, s tom razlikom da su u ovoj izvedbi posebnu važnost dobili dijelovi koji prate ljubavne priče.U staroj i mnogo puta obrađivanoj priči o škrcu i njegovom blagu koje ljubomorno čuva te nadređuje čak i vlastitoj djeci, mnogo veća pozornost posvećena je ljubavi u odnosu na škrtost i strast prema novcu. Iako razrađen i prikazan u svoj svojoj ružnoći, razarajući karakter škrtca postao je samo prepreka na putu mladenačkoj sreći. Škrtost je u drugom planu, a u centru zanimanja nalazi se životvorna i svemoguća snaga ljubavi. Dok su satirične oštrice uglavnom ublažene humorom i komičnim situacijama, ljubav se prikazuje kao pokretačka snaga, motivacija i cilj, što je više puta i naglašeno u rezimirajućoj edukativnoj i afirmativnoj krilatici – Za pravu ljubav sve se može.
    Kazalište Merlin, Zagreb: Jean-Baptiste Poquelin Molière, Škrtac, red. Ana Merlin
    Minimalistička scenografija u kombinaciji s raskošnim kostimima budi maštu i dočarava ambijent. Sve je prilagođeno predviđenom uzrastu gledatelja, pa su i humor i karakterizacija likova neznatno modificirani u odnosu na prototekst, izbjegavana je gorčina i naglašavanje tragičnosti glavnog junaka.

    Najveća vrijednost predstave je Ivan Horvat u naslovnoj ulozi. Njegov Škrtac izvanredno je uobličen, od scenskog pokreta do govora – svaki detalj je promišljen i efektan. Opasnost od karikiranja i pretjerivanja u ekspresiji ovako ekstremnog lika vrlo je uspješno izbjegnuta, a Horvatov Harpagon može se mjeriti s najuspješnijim i najpoznatijim utjelovljenjima tog lika. Horvat je uspio iznijeti tešku i zahtjevnu ulogu škrca s izuzetnom lakoćom i dopadljivošću. Kroz dva sata, koliko predstava traje, neprekidno je držao pažnju publike i konstantno je oduševljavao svojim glumačkim umijećem. U antologijskoj sceni u kojoj se očajni junak obraća svom izgubljenom novcu Horvat vješto balansira između naznaka izvitoperenosti  karaktera, neshvaćenosti, usamljenosti i čemera.

    Ostali glumci su svoje uloge kreirali uglavnom s dozom pretjerivanja i prenaglašenosti, bez dublje krakterizacije, ostavljajući tako sav scenski prostor glavnom junaku. Posebno se to odnosi na ulogu Elise koju je igrala Gordana Šimić. Pokušavajući se odmaknuti od svoje druge uloge u predstavi, Mariane (koju je vrlo korektno iznijela), odlazi predaleko. Ana Merlin, koja je ujedno i redateljica predstave, glumi dopadljivu i lukavu Frosine, uvijek na strani mladosti i prave ljubavi. Zanimljivo da njezina uloga na sceni na svojevrstan način korespondira s njezinom ulogom u stvaranju predstave – ona drži konce u rukama i ona je ta koja regulira odnose i kontrolira i usmjerava ponašanje junaka.
    Kazalište Merlin, Zagreb: Jean-Baptiste Poquelin Molière, Škrtac, red. Ana Merlin
    Još jedna razlikovna crta ove produkcije su, u odnosu na klasični tekst, dodatno naglašene slabosti sporednih junaka, odnosno izvrgavanje ruglu rasipništva i pomodarstva mlađih likova. Tako je cijela priča poprimila malo šire dimenzije, dajući nekimlikovima i drugu dimenziju. Zahtjevan posao imao je Ivan Bošnjak koji je uz vješte i brze transformacije igrao čak četiri različite uloge – Cleantea, Valerea, La Flechea i sudskog istražitelja. Iako je, zahvaljujući dopadljivoj interakciji s publikom jedini izmamio aplauz na otvorenoj sceni, mogao bi poraditi na scenskom govoru. U dijelovima kada se od njega ne traži posebna jasnoća i preciznost izgovora, on je vrlo lijepo igrao, ali je šteta da u ostalim scenama njegov talent ne dolazi do izražaja zbog loše dikcije.

    U nizu komičnih situacija koje su ispresijecane ogoljavanjem jednog tragičnog lika radnja se raspliće do sretnoga kraja, dvostrukog vjenčanja i završetka koji je po mjeri svih likova, ali i gledatelja svih uzrasta.

    © Olivera Radović, KAZALIŠTE.hr, 7. studenoga 2014.
    Kazalište Merlin, Zagreb: Jean-Baptiste Poquelin Molière, Škrtac, red. Ana Merlin
    Jean-Baptiste Poquelin Molière
    Škrtac
    redateljica Ana Merlin
    premijera 7. listopada 2014.
    kostimi Kazalište Merlin, izvedba kostima Ana Krljač Klanjčić, scenografija Miljenko Sekulić, šminka i vlasulje Marija Bingula
    izvode: Ivan Horvat (Hapragon (Škrtac)), Ana Merlin (Frosine), Gordana Šimić (Elise, Mariane), Ivan Bošnjak (Cleante, Valere, La Fleche, Sudski istražitelj)

Piše:

Olivera
Radović