Konciznost izričaja
Zagrebačko kazalište mladih: Kristina Gavran, Spremni, red. Saša Božić
-
Prestižnu prvu nagradu Marin Držić 2012. godine dobila je tadašnja apsolventica dramaturgije Kristina Gavran za dramu Spremni, koja je u krajem svibnja ove godine zaživjela na maloj Sceni Polanec Zagrebačkog kazališta mladih u režiji Saše Božića. Riječ je o vrlo kratkom dramskom tekstu gotovo neugodno kratkih replika koje podsjećaju na nešto između dječje brojalice i vojničkih naredbi, a koji se veoma uspješno stopio s estetikom prema plesu i pokretu orijentirana redatelja. Predstava nudi kratak pogled u život obitelji koja se priprema na kataklizmu i život poslije nje. Postojanje takvih obitelji učinila je vidljivim emisija televizijskog kanala National Geographic pod naslovom Doomsday Preppers. Riječ je o obiteljima koje su čitav život podredile ideji da ih iščekuje kraj civilizacije (o tome kakav će oblik poprimiti taj kraj svaka obitelj ima vlastitu predodžbu) te da se moraju za to pripremitina svaki mogući način.
Tekst i izvedba podjednako uspješno balansiraju na granici komike i užasa, zalaze u grotesku koja je uvijek gorko smiješna i nužno odbojna. Likovi lišeni psihologije osuđeni su na kratke iterativne formule, koje sprečavaju sumnju i isključuju mogućnost alternativne percepcije svijeta, što se onda izravno prenosi na glumačku igru mladih i spretnih izvođača. Dado Ćosić, Nataša Kopeč, Milica Manojlović i Romano Nikolić (u alternaciji s Filipom Vidovićem) vrlo solidno odrađuju svoje plošne uloge koncentriranim pokretima i grimasama. Zanimljiva je i perverzna bliskost članova te nuklearne obitelji u vremenu kada obitelj kao institucija slabi, no ovdje postaje osnovnom jedinicom koja se odjeljuje i suprotstavlja čitavom ostatku svijeta – čak će i susjeda u cvjetnoj haljini ostati iza zatvorenih vrata jer nije naša, nego njihova.
Zajednička opsesija inficira sve aspekte njihova života, ni za što drugo nema mjesta, zahvaćeni su u vrtlog beskrajna prebrojavanja zaliha i vježbanja spasonosne procedure za trenutak kada krene kaos. Jedino što barem na časak izazi izvan okvira ove ćelije paranoje su fantazije sina i kćeri (koji se uporno žale na bolni grč u želucu), ali to su fantazije koje ih vežu za nešto prostraniju ćeliju šupljih i moralno upitnih ideala suvremene civilizacije – biti miss ili biti političar. Kristina Gavran upliće u diskurs aluzije na bajke, formulaične rečenice koje se stilski iznenađujuće dobro uklapaju, a potenciraju osjećaj da su djeca odgojena u znaku straha od svega što nije neposredna obitelj, straha koji uvjetuje i osigurava bezuvjetnu predanost roditeljskom načinu života.
Forma svojevrsne kazališne minijature u trajanju od pedesetak minuta također je dobrodošlo osvježenje i cijeni se konciznost izričaja bez upadanja u zamku redundantne ilustracije i dodatnog nepotrebnog verbaliziranja prikazane teme. Režija na zagrebačkoj sceni vrlo prisutnog Saše Božića uz svesrdnu pomoć koreografije Petre Hrašćanec očekivano je koherentna, pametno punktirana i ritmizirana. Jedino je problematično što predstava, nakon što gledatelj apsolvira njezine potencijalno interesantne premise, ne nudi ništa doli skečeve koji malo previše nalikuju na vježbe scenskog pokreta. Kao i sve Božićeve produkcije, predstava Spremni vizualno je izbrušena i atraktivna, pri čemu valja također istaknuti suptilnu, funkcionalnu te lagano sugestivnu kostimografiju i scenografiju Zdravke Ivandije Kirgin. Atmosferu intenzivira glazba Damira Šimunovića te odmjerene promjene u svjetlu oblikovatelja Milana Kovačevića.
Budući da je tema na neki način hipertrofija sasvim realnog suvremenog stanja neprestanog straha od drugoga, uzorkovane između ostaloga medijskim bombardiranjem o užasima na koje ljudi jedni druge osuđuju diljem svijeta, unatoč tekstu inherentnoj ironiji i uspjelom tjelesnom humoru, predstava ipak ostaje u veoma mračnom tonu. Pitanje je samo koliko smo spremni u stiliziranoj priči o suludoj paranoji prepoznati elemente vlastitog svakodnevnog nepovjerenja i rastuće alijenacije.
© Ana Fazekaš, KAZALIŠTE.hr, 9. lipnja 2014.
Kristina Gavran
Spremni
redatelj Saša Božić
premijera 24. svibnja 2014.
dramaturgija Kristina Gavran, oblikovateljica pokreta Petra Hrašćanec, scenografkinja i kostimografkinja Zdravka Ivandija Kirgin, skladatelj Damir Šimunović, inspicijentica Stella Švacov Miletić, fotografkinja Mara Bratoš, grafičko oblikovanje OAZA, oblikovanje svjetla Milan Kovačević, oblikovanje tona Tomica Kraljić, asistentica kostimografkinje Ana Fucijaš
izvode: Dado Ćosić, Nataša Kopeč, Milica Manojlović, Romano Nikolić / Filip Vidović
Piše:
Fazekaš