Kaotični spektakl
Gradsko kazalište Trešnja, Zagreb: Rudyard Kipling, Knjiga o džungli, red. Saša Anočić
-
Novi premijerni naslov zagrebačkog Kazališta Trešnja raskošni je spektakl s pjevanjem, plesom i puno gegova, s gotovo dvadeset glumaca i desetero djece koji, igraju možda i stotinu uloga, živim Džungla bendom i za dječje kazalište neuobičajeno dugim trajanjem od preko tri sata. Priču koju nam ova zapanjujuće razigrana, a istovremeno i zbunjujuće pretrpana predstava pripovijeda zapisao je Rudyard Kipling u svojoj glasovitoj Knjizi o džungli. Redatelj je Saša Anočić, širem gledateljstvu poznat po svom karakterističnom rukopisu i tvrdoglavom odbijanju da pristane barem na neku mjeru reda u predstavama koje radi.
Anočić u Knjizi o džungli uz režiju potpisuje i adaptaciju teksta, dramaturgiju, scenski pokret, koreografiju, odabir glazbe i scenografiju, dakle, praktički sve osim glume i tehnike. Rezultat je predstava u kojoj ima sjajnog materijala, prelijepih dosjetki, atraktivnih slika, čudesnih iznenađenja – ali i ofucanih rješenja te dotrajalih štosova. Ipak, ponajviše joj nedostaje fokus. Osnovna linija priče gubi se u široko razrađenim i veselo razigranim digresijama, koje, i onda kad su najzabavnije, počinju smetati jer se pitamo s čime sad to ima veze.
Primjerice, predstavu otvara prilično dugačak bollywoodski prikaz Indije, s plesačicama i svim popratnim očekivanim sadržajima. Razumljivo da to nema nikakve veze s dječakom-vukom kojeg medvjed i pantera uče životu u šumi, kao nitsa srazom ljudskog i životinjskog / prirodnog, ali budući da je to tek početak, publika još ima čitavu zalihu strpljenja na raspolaganju, pa pažljivo čeka.
A kad konačno uđemo u džunglu, uz brojne važne likove očekuju nas i dikobraz, lešinari, tvor, merkati, svinje i svinjice, jelen, srna, i – kokoši. Sve se to događa u zagušljivom zelenilu, u brzom ritmu, podržano sugestivnom glazbom i s puno koreografiranih dionica i gegova. I odjednom postaje lako izgubiti pregled nad pričom i događanjima, jer svega je naprosto previše. Zanimljivi kostimi Danice Dedijer daju naznake o životinjskim razlikama i karakterima likova, ponekad skoro posve pretvarajući čovjeka u životinju (kao u slučaju jelena ili kokoši), a ponekad metaforički prizivajući neko dodatno značenje (kao kod maskirnog odijela zlog tigra Shere Khana), ali nisu dovoljna ispomoć za jasno prepoznavanje odnosa i likova jer stalno novi likovi kuljaju iz raznih zakutaka, neki već viđeni vraćaju se i sve se postupno pretvara u labavo kontrolirani kaos, koji je vrlo lako pratiti na nivou jedne epizode, ali cjelinu postaje sve teže sagledati. Znamo li da dječja publika ima problema upravo s uspostavljanjem veza između pojedinih epizoda, onda možemo očekivati da ih ovakav pristup može zabaviti (jer dosta je uistinu zabavnih epizoda), ali i da će imati poteškoća s razumijevanjem cjeline.
Osim što je priču raširio do neslućenih razmjera, Anočić je i bitno ublažio osnovni luk napetosti – zastrašujući Shere Khan, Kiplingov tigar ljudožder, u izvedbi Krunoslava Klabučara ima, istina, loše namjere, ali ga je jako teško ozbiljno shvatiti jer frflja dok govori i ne može reći „r“, pa „pjoždjivo pjieti“. Takvog negativca u završnoj sceni lako je preobratiti u pozitivca – ne treba ga pobijediti. S jedne strane džungla tako postaje pitomija od Kiplingove; s druge strane, Mowgli ne dobiva priliku iskoristiti svoje posebne ljudske sposobnosti (kao čovjek ne boji se vatre) i pomoći životinjama i sebi samome.
Ansambl igra s raskošnom energijom, duhovito se i raspoloženo transformirajući u brojne životinje i životinjice. Na tragu starih dobrih običaja, koji su praktički nestali sa scene, u predstavi se u malenoj ulozi pojavljuju i djeca polaznici dramskih radionica pri kazalištu Trešnja. Istaknuti ipak valja Aleksandru Naumov, koja igra Mowglija s grčem osjećaja izdvojenosti, stalnom napetošću zbog opasnosti, kao da je u svakom času spremna na skok. S njenim Mowglijem mogli bismo suosjećati i za njega strepiti, samo kad bi nam predstava za to dala više prilike.
© Iva Gruić, KAZALIŠTE.hr, 15. svibnja 2014.
Rudyard Kipling
Knjiga o džungli
redatelj Saša Anočić
premijera 30. ožujka 2014.
adaptacija teksta, dramaturg, scenski pokret, koreograf, odabir glazbe i scenograf Saša Anočić, kostimografkinja Danica Dedijer, scenograf Stefano Katunar, autor glazbe Matija Antolić, koreograf Petar Banda, suradnik za scenski pokret i koreografiju Damir Klemenić, oblikovateljica oglavlja Tanja Rod, izrada lutaka Gordana Krebelj, kiparski radovi Zoran Branković i Stefano Katunar, asistentica redatelja Sanja Hrenar, asistentice kostimografkinje (volonterke) Ana Trišler, Kata Gugić, Anja Vrančić, izrada scenografije i rekvizite Zoran Branković, Stefano Katunar i Sanja Gregorić, izrada noseva Suzana Petrović, izrada maske Irena Königsknecht i Tatjana Bjeliš, suradnica za koreografiju Radmila Ortynski, fotografkinja Maja Kljaić, grafičko oblikovanje Sanja Prnjak, inspicijentica Leonila Grundler Gašparić
izvode: Aleksandra Naumov (Mowgli/ Žena 1 (Bollywood)), Ivana Bakarić ( Bagheera / Seljanka / Žena 2 (Bollywood)), Mladen Vujčić (Baloo / Muškarac 1 (Bollywood) / Animator Kaa 1), Ana Vilenica / Nera Stipičević (Katica (Kokoš) / Vučić 1 / Dijana (Vuk) / Snježana (Srna) / Bosiljka (Majmun) / Žena 4 (Bollywood) /Prpićka (Merkat)), Damir Klemenić (Tabaki (Šakal) / Kaa (Zmija) / Jean Pierre (Lešinar) / Šandor (Jelen) / Mladen (Merkat) / Vatroslav (Vuk) / Đurđević (Majmun) / Nataša (Hijena) / Muškarac 2 (Bollywood)), Vanda Vujanić Šušnjar (Anabell (Vuk)/ Kazimir (Lešinar)/ Zamjenik (Majmun)/ Pepa (Kokoš)/ Desanka (Hijena)/ Maša (Medvjedica)/ Cvita (Merkat)/ Žena 3 (Bollywood)), Tvrtko Jurić (Smrdo (Tvor)/ Srećko (Lešinar)/ Saša (Majmun)/ Bernardo (Vuk)/ Muškarac 3 (Bollywood)), Višnja Babić (Bijela Vučica), Hrvoje Barišić ( Krmpota (Divlja Svinja)/ Raul (Jelen)/ Vođa (Majmun)/ Debeli (Merkat)/ Massimo (Lešinar)/ Seljak Hrundi/ Muškarac 4 (Bollywood)), Krunoslav Klabučar (Shere Khan/ Muškarac 5 (Bollywood)), Tena Jeić Gajski (Goranka (Divlja Krmača)/ Gricka (Merkat)/ Snježana (Srna) / Vučić 2 / Tesa (Vuk) / Biljana (Majmun) / Djevojčica / Animator Kaa 2 / Žena 5 (Bollywood)), Tony Šestan (Miljenko (Ljenjivac) / Vučić 3 / Krešo (Merkat) / Marijo (Majmun) / Davor (Lešinar) / Muškarac 6 (Bollywood)), Ranko Stojić (Tihana (Hijena)), Sanja Hrenar (Živko (Dikobraz) / Darija (Srna) / Sanela (Hijena) / Bosa (Kokoš) / Žena 6 (Bollywood)), Đuro Rogina (Akela (vođa Vukova) / Marijeva mama (Majmun) / Muškarac 7 (Bollywood)), Petar Banda (Theodor (Otac Vuk)/ Animator Kaa 3/ Čobi (Merkat)/ Sanjin (Jelen)/ Zvone (Majmun)/ Selena (Hijena)/ Muškarac 8 (Bollywood))
djeca: Jan Bahat, Juraj Dabić, Aska Korda, Tonka Kovačić, Tonka Matejaš, Ira Mateš, Lara Špirk, Mauro Vakanjac, Jan Vasiljević, Lucija Žurić
Pripitomljeni džungla band: Matija Antolić (Hijena), Neven Šverko (Hijena), Radovan Ruždjak (Hijena)
Piše:

Gruić