Učenica i učitelj
Kazalište Planet Art, Zagreb: Willy Russell, Ritina škola, red. Marko Torjanac
-
Jedna od u svijetu najizvođenijih suvremenih komedija, Ritina škola britanskog dramatičara Willyja Russella, dobila je i hrvatsko uprizorenje u produkciji Kazališta Planet Art. Marko Torjanac, umjetnički ravnatelj tog kazališta, već se i ranije pokazao vještim u pronalaženju (i adaptaciji) kvalitetnih suvremenih dramskih tekstova u kojima je publika uživala. Ovoga puta potpisuje ne samo prijevod i prilagodbu teksta, nego i scenografiju i režiju, a uz Natašu Janjić Lokas protagonist je predstave.
Naizgled jednostavna priča o učeniku (u ovom slučaju – učenici) koji, stekavši željenu razinu znanja, napušta svog učitelja. No, ništa se u ovoj priči ne može jednostrano odrediti. Rita je inteligentna i pronicljiva, ali neobrazovana frizerka, dok je njezin profesor, Pravdan, visoko obrazovan i uspješan, ali nezadovoljan i rezigniran. Večernji tečaj književnosti mjesto je njihova susreta, gdje će ona tražiti put ka boljem i punijem životu, a gdje će on bježati od praznoga i učmaloga života u koji je zapao. Drama koja će se odvijati među njima i u njima samima zaintrigirat će svakog gledatelja.
Adaptirajući tekst, Torjanac ga je smjestio u hrvatski društveni i književni kontekst – pa će tako Krleža i njegova barunica Castelli biti glavni predmet rasprave i humora, poprište sukobljenih tumačenja – onih znanstveno utemeljenih i onih koji proizilaze iz osobnih impresija. Uz njih će se tu naći još mnoštvo vješto odabranih i ukomponiranih dosjetki koje su bliske samo hrvatskom gledatelju. Nenametljivo, ali efektno provući će se tu i kritika obrazovnog sustava, čije će oštrice ponajviše biti usmjerene na nepotizam.
Realistički postavljena scenografija koja dočarava veliki sveučilišni kabinet pun knjiga savršena je pozadina za suptilnu psihološku dramu koja će se odvijati između protagonista. Režija je umjerena, nevidljiva, fino i odmjereno prati radnju bez pretenzija da je zasijeni. Sve je podređeno priči o obrazovanju, učenju, znanju i njegovoj primjeni u stvarnom životu. Čitav niz pitanja otvaraju šarmantna, vrckasta frizerka i sveučilišni profesor književnosti. Temeljna je opreka tematizirana u predstavi ona između znanja i kvaziznanja. Ali nije to ni kritika ni hvalospjev formalnom obrazovanju, nego topla ljudska priča o tome kako znanje može otvoriti neka vrata, otkriti nove vidike i mogućnosti, ali ponekad može i sputavati.
Čvrsta i jasna struktura djela pogodovala je i razvoju likova i u punoj mjeri omogućila glumačkom dvojcu dominaciju na sceni. Iako su junaci s početka stereotipni (pogotovo Rita, čiji je izgled pomalo agresivan u svojoj prenaglašenosti) i plošni, njihova se karakterizacija postupno razvija i zaokružuje dajući na kraju dva vrlo životna i upečatljiva lika. Izvrsna gluma Nataše Janjić Lokas i Marka Torjanca najznačajniji je adut ove predstave. Oslanjajući se na značenjski slojevit i bogat tekst, preciznu i realističnu režiju, glumci su ostvarili izvrsne kreacije. Nataša Janjić Lokas je kao Rita pokazala vrlo širok glumački raspon, zavidnu moć transformacije i osjećaj za mjeru i nijanse. Njezina Rita je očaravajuća u svojoj spontanosti i prirodnosti.
Torjanac odiše sigurnošću iskusnog, ali i pomalo umornog sveučilišnog profesora. Njegov Pravdan istovremeno izaziva divljenje zbog svoje individualnosti, znanja i sigurnosti, ali i sažaljenje što je jedna tako snažna osobnost nesigurna u emotivnom životu. Divno je dočarao neizrečene emocije, nemir i previranja i s pravom mjerom nam dao da naslutimo tanana osjećanja između profesora i učenice te moguću, ali nerealiziranu romansu. Snažne glumačke osobnosti, njihova odlična komunikacija na sceni te uvjerljivi i životni likovi čine Ritinu školu uspjelom predstavom. Lagana je i pitka, a s druge strane bogata i slojevita u značenju, te dopadljiva različitoj publici. Njezina višeznačnost, temeljena na prvorazrednom dramskom predlošku i izvanrednoj glumi, kao i elementi britkog humora ni jednog gledatelja neće ostaviti ravnodušnim.
© Olivera Radović, KAZALIŠTE.hr, 29. travnja 2014.
Willy Russell
Ritina škola
redatelj Marko Torjanac
premijera 7. travnja 2014.
prijevod, prilagodba i scenografija Marko Torjanac, kostimografkinja Đurđa Janeš, skladatelj Milorad Stranić, oblikovatelj zvuka Damir Rončević, dizajn Tomislav Veltruski, fotograf Mladen Pobi, snimatelj Hrvoje Felbar, majstor svjetla Jadranko Herceg, majstor zvuka Damir Rončević, garderoba i rekvizita Marina Uroić, šminka i frizura snimljenih materijala Danijela Pavlek
izvode: Marko Torjanac, Nataša Janjić Lokas
Piše:
Radović