Umjetnici i sponzori

Aplauz Teatar, Zagreb: Wolfgang Amadeus Mozart, Ravnatelj kazališta, red. Marko Juraga

  • Aplauz Teatar, Zagreb: Wolfgang Amadeus Mozart, Ravnatelj kazališta, red. Marko Juraga

    Premijerom komične opere Ravnatelj kazališta Wolfganga Amadeusa Mozarta, Aplauz Teatar predstavio je i svoje novo obitavalište – Kino Mosor. Za razliku od većine kazališnih pozornica i prostora u kojima se odvijaju kazališne predstave, koji se uglavnom nalaze u strogom centru grada, Aplauz Teatar svoj je novi prostor našao u nešto širem centru čime se nastoje decentralizirati teatri u glavnom gradu – kako doslovno, tako i metaforički.

    Svoj novi naslov Aplauz Teatar odabrao je promišljeno, pazeći pritom na aktualnost, neophodnu dozu komičnosti kako ne bi zaglibili u preveliku ozbiljnost i minimalnost alegoričnosti. Upravo stoga, Mozartova opera bila dobar odabir. U vremenu recesije i sveopće nestašice novca namijenjenog kulturnim institucijama, zatvaranje kazališta, a to je tema kojom se djelo bavi, nije nimalo neobična pojava. S obzirom da je kultura odavno marginalizirana i za nju se teško nabavljaju potrebna sredstva, njezini spasitelji čine se kao suludi entuzijasti. A nepopravljivi kulturnjaci su i junaci ove komične opere: (bivši) ravnatelj kazališta i njegov pomoćnik, bankar i njegova (propala) glumica, dvije operne pjevačice i jedan operni pjevač te nekoliko majstora.
    Aplauz Teatar, Zagreb: Wolfgang Amadeus Mozart, Ravnatelj kazališta, red. Marko Juraga
    Nakon zatvaranja kazališne zgrade, ravnatelj pokušava osnovati putujuću glumačku družinu te organizira audiciju. Uz potrebomu za glumcima, tj. umjetnicima bilo koje vrste, nezavisnoj su i novoj družini neophodni i sponzori, investitori i donatori, a njih je puno teže pronaći. Unatoč temi koja je trenutno izuzetno vruća i sveprisutna, čini se kako je njezina realizacija ovdje ipak nedovoljno oštro predstavljena. Premda se u predstavi spominju brojni problemi s kojima se hrvatski umjetnici stalno susreću i bore, to je izneseno tek kao činjenica, a ne kao, primjerice, izravna prozivka onih koji su te neprilike izazvali. Zbog toga se predstava čini samo kao večernja zabava, no ne i kao mogući otpor institucionalnosti što joj je mogao bio cilj.

    Unatoč nenaoštrenu bodežu s kojim je Aplauz Teatar krenuo u borbu protiv gašenja umjetnosti, u samoj realizaciji djela teško je pronaći zamjerke. Scenografija je sastavljena od nekolicine scenskih rekvizita (stola, glasovira i stolaca) te u potpunosti zadovoljava potrebe predstave. Kostimografija je dobro prilagođena glumcima i cjelini izvedbe.
    Aplauz Teatar, Zagreb: Wolfgang Amadeus Mozart, Ravnatelj kazališta, red. Marko Juraga
    Glazbu i tekst koji se izvode, a koji se poput brechtovih songova provlače cijelom predstavom, odlično je preveo i prilagodio Ivan Ivica Krajač (u suradnji s Marijanom Oreškovićem). Tako je u ovoj sjajnoj adaptaciji te još vrijednijoj izvedbi Ervina Baučića, Valentina Blasine, Kristine Habuš i Danijele Pintarić ona ta koja predstavu uzdiže na višu razinu. Uz sjajne pjevače/glumce u ovoj predstavi, zanimljivu su izvedbu pružili i Slavko Juraga, Goran Malus i Lana Blaće. Oni su dojmljivo prikazali sijaset brojnih emocija, ali i talenta koji nesebično dijele s gledateljima. Sjajno su se snašli u svojim ulogama tumačeći likove koje, u svojem poslu, nerijetko susreću.

    Ravnatelj kazališta dojmljiva je produkcija zbog briljantne Mozartove glazbe i odlične glumačko/pjevačke izvedbe. U većem broju domaćih predstava koje se tom tematikom pokušavaju ozbiljno boriti, ova je predstava zamišljena kao zabava koja je dotaknula i neke nimalo komične teme. Neoliberalni kapitalizam pokušava pojesti i umjetnost, no zbog ovakvih pokušaja (za koje ne sumnjamo da će vrlo skoro biti i uvjerljiviji), nadamo se da mu neće biti nimalo lako.

    © Zvjezdana Balić, KAZALIŠTE.hr, 28. travnja 2014.
    Aplauz Teatar, Zagreb: Wolfgang Amadeus Mozart, Ravnatelj kazališta, red. Marko Juraga
    Wolfgang Amadeus Mozart
    Ravnatelj kazališta
    redatelj Marko Juraga
    premijera 18. travnja 2014.
    libreto Gotlieb Stephanie ml., prijevod Ivan Ivica Krajač, koreografkinja Morana Paškiević, glazbeni suradnik Marijan Orešković
    izvode: Slavko Juraga (Oto, ravnatelj kazališta), Goran Malus (Buf, glumac), Ervin Baučić (Schwarz, bankar), Lana Blaće (Elizabeta, glumica), Kristina Habuš (Suzana, sopran), Danijela Pintarić (Paulina, sopran), Valentino Blasina (Norić, tenor) 

Piše:

Zvjezdana
Balić