Mnogostruka lica ljubavi

Hrvatsko narodno kazalište u Varaždinu: Ljubomir Kerekeš, Ljubaf, red. Ljubomir Kerekeš

  • Hrvatsko narodno kazalište u  Varaždinu: Ljubomir Kerekeš, Ljubaf, red. Ljubomir Kerekeš

    Čak petnaest predstava u svega deset dana ostvareno je na 5. Tjednu smijeha Ljubomira Kerekeša održanom peti put u Varaždinu od 21 do 30. Ožujka, prvi put pod vodstvom Kerekesh Teatra. Tijekom Tjedna održana je i jedna premijera – Ljubaf. Tekst je nastao još davne 1988. godine, no Ljubomir Kerekeš je na njega zaboravio i nedavno ga sasvim slučajno pronašao. Sretni zbog novog Kerekešovog ostvarenja, Varaždinci i Varaždinke nahrlili su u kazalište, znajući da ih očekuje dobra zabava u maniri pučkog teatra. Ovaj put pratimo niz zapleta iz života i svakodnevice obitelji iz Kukovca (sela iz okolice Varaždina), koju čine nametljiva majka sklona alkoholu (Ana Begić), ljubavnim ekscesima i prostačenju, za majkom povodljiva kćer (Hana Hegedušić), i zet, kojeg su ove dvije domine gotovo progutale svojim autoritativnim istupima (Adam Končić). Upravo ti izokrenuti stereotipi o patrijarhalnosti proizveli su najviše komičnih situacija. No, Kerekeš je cijelu stvar dodatno začinio ulogom mladića homoseksualca (Jan Kerekeš) i starca (Ljubomir Kerekeš) koji se udvara majci, glavi obitelji. Također, dobar je začin predstavi i kajkavsko narječje.

    Osim već spomenuta pučkog teatra, iliti kazališta za narod (kome i jest ono primarno namijenjeno), i to s primjesama farse (vulgarna komika, ističu se tjelesne dimenzije uloga), ovdje nalazimo i elemente komedije zabune te povremeno karikiranje uloga. Neobavezan iskreni smijeh i česta ismijavanja – od loše vlade, legalizacije, ulaska u Europsku uniju, propalih veletvrtki, referenduma za obitelj, zatupljujućih sapunica, problema nezaposlenosti i slično, dakle, dnevno-političkih (uglavnom), društvenih i ekonomskih tema – protkani su kroz cijelu predstavu, Kerekeš se jednostavnosti i suvremenosti nimalo ne plaši, nego ih koristi za pridobivanje naklonosti publike. Iz predstave u predstavu Kerekeš koristi slične obrasce ponašanja likova i realizacije, u tolikoj mjeri da se već može govoriti o njegovom prepoznatljivom komediografskom stilu, u kojem mu je primarna zadaća zabaviti publiku, „ne opterećujući je radnjom ili izlaskom iz granica poznatih komediografskih principa“.

    Najaktualniji problem ovdje je ipak ljubav: nekonzumirana ljubav mladog bračnog para, ljubav majke prema kćeri i obrnuto, ljubav prema porocima, opsesivna ljubav, ljubav prema istom spolu... Jedna takva najbolje se može dočarati ako uđemo u samu srž, na mjesto zločina – u seosku kuću. Ono što se događa između četiri zida, ono je što privlači mase pretvarajući ih u voajere koji se ponekad naslađuju tuđim slabostima, a često se i poistovjećuju.

    Glumci su toliko srasli sa svojim ulogama da bismo mogli reći da je djelo za njih i pisano. Prodoran glas i samouvjerenost Ane Begić krase ulogu majke, zvrkavost Hane Hegedušić njezinu kćer, Adam Končić zeta je prikazao kao poslušna i ograničena. Jan Kerekeš uspješno je navigirao s komedijom zabune, u kojoj je zajedno s Končićem stvarao vrlo lijepe i komične minijature. Predstavi je posebno pridonio i sam Kerekeš u ulozi glumca, odnosno ulozi zaljubljena tvrdoglava starca, kojeg krase izumrle kavalirske manire. Izdvojila bih Hanu Hegedušić koja je u ovom ostvarenju briljirala. Njezina moć preobrazbe iz uloge u ulogu naprosto očarava, a ovom je ulogom, čini se, kulminiralo sve dosad usvojeno.

    Predstava je jednostavno postavljena. Veliki paravan, s jedne strane predočavajući dio obiteljske kuće, a s druge Krčmu pri Vinceku, dominira cijelom pozornicom. Posebnih efekata u predstavi nema, no obzirom na karakter predstave, za istim nije ni bilo potrebe. Sveprisutni Kerekeš odabrao je i dinamičnu veselu glazbu, ali i scenografiju (u suradnji s Ivanom Duićem). Uspješnom nizu autorskih predstava Kerekeša starijeg (Ufuraj se i pukni, Debitanti, Skupština, Povratak ratnika i Dimnjačar) pridružila se i Ljubaf.

    © Andreja Rambrot, KAZALIŠTE.hr, 3. travnja 2014.

    Ljubomir Kerekeš
    Ljubaf
    redatelj Ljubomir Kerekeš
    premijera 30. ožujka 2014.
    scenografi Ljubomir Kerekeš, Ivan Duić, kostimografi Ljubomir Kerekeš, Karmen Štrlek, majstor rasvjete Marijan Štrlek, izbor glazbe Ljubomir Kerekeš, dizajn plakata Dina Rain
    izvode: Ana Begić (majka), Hana Hegedušić (kćer), Adam Končić (zet), Jan  Kerekeš (mladić), Ljubomir Kerekeš (starac)

Piše:

Andreja
Rambrot