Snaga mladosti

Gradsko kazalište Požega i Umjetnička akademija u Osijeku: Vladimir Stojsavljević, Umjetnička akcija, red. Majkl Mikolić

  • Gradsko kazalište Požega i Umjetnička akademija u Osijeku: Vladimir Stojsavljević, Umjetnička akcija, red. Majkl Mikolić

    Premijernom izvedbom predstave Umjetnička akcija autora Vladimira Stojsavljevića, Gradsko kazalište Požega u koprodukciji s Umjetničkom akademijom iz Osijeka, 18. listopada 2013. godine uvelo je svoju publiku u novu kazališnu sezonu. Režiju i dramaturgiju predstave potpisuje mladi redatelj Majkl Mikolić (poznat požeškoj publici po režijama predstava Osveta, Hrvoja Kovačevića 2012. godine i Nada iz Ormara, Darka Lukića iz 2011. godine), scenski pokret Maja Đurinović, odabir glazbe Filip Eldan, a scenografija i kostimografija nastali su zajedničkim promišljanjem cijelog tima.

    Umjetnička akcija suburbana je satirična groteska s primjesama melodrame, trilera i komičkih elemenata na nedefiniranoj geografskoj lokaciji u nepoznatom vremenu, smještena u okruženju napuštenih zgrada i smetlišta u maniri postapokaliptičnih filmova. Na tom mjestu žive pjevač/glumac Baltazar (Nino Pavleković) koji je upropastio karijeru spavajući sa suprugom intendanta kazališta, profesor klavira Grga (Filip Eldan) kojeg se supruga riješila prijavivši ga vlastima kao nepodobni politički element te Ida (Selena Andrić), ocvala i iskorištena filmska zvijezda koju su svi odbacili. Jednog dana pojavljuje se dvoje mladih i nadobudnih umjetnika, Robert (Nenad Pavlović) i Marta (Dina Vojnović) s idejom stvaranja umjetničke akcije koja bi mogla promijeniti svijet, a pri tome bi svi mogli nešto i zaraditi – beskućnike bi prikazivali kao žive slike unutar napuštenog industrijskog kompleksa. Akcija nikada ne zaživi, ali međusobni sukobi sudionika obavijeni atmosferom u Beckettovoj maniri problematike ljudske egzistencije i otuđenosti suvremenog života, gule sloj po sloj napaćenih ljudskih duša prikazujući publici niz emotivno teških i zamršenih karakternih ispovijedi prožetih blagim humorom.
    Gradsko kazalište Požega i Umjetnička akademija u Osijeku: Vladimir Stojsavljević, Umjetnička akcija, red. Majkl Mikolić
    Usmjeren teškom tematikom i ponekad nedorečenim dijelovima tekstualnog predloška, Mikolić je dramaturški omekšao radnju kraćenjem izvornika, adaptacijom karakterizacija likova (promijenio je zadane profesije aktera pa je na primjer Grga postao profesor klavira što je omogućilo efektno obogaćivanje atmosfere glazbenim umecima koji se izvode uživo), ubacivanjem satiričnih replika koje je povezao sa suvremenošću (aluzije na suvremene umjetničke akcije, planetarna popularnost televizijskog showa Big Brother, komentari o političkim podobnostima…) pa čak i elementima lutkarstva. Time je zadržao Beckettovsku atmosferu pesimizma, beznađa i fragmentarnosti radnje upisanu u izvorniku, a istovremeno je pokušao izvedbu učiniti probavljivijom za publiku u čemu je većim dijelom i uspio.

    Veliku podršku Mikolić je u ovom zahtjevnom djelu imao u snazi timskog rada mladog ansambla (glumci su netom završili Umjetničku akademiju ili su još studenti) koji je na izazov fragmentarne i nedorečene radnje s mnogim aluzijama u podtekstu i otvorenim krajem, nosio izvedbu od početka do kraja uprkos manjim mjestimičnim manjkavostima uvjetovanih neiskustvom i mladosti (poneke nejasnoće u izgovoru, slabost glasa, pad koncentracije…). Iako je svaki član ansambla ponaosob demonstrirao zaraznu mladenačku energiju, htijenje i kvalitetu (Selena Andrić isticala se u dikciji, Nino Pavleković zaradio je simpatije publike i vješto je animirao lutku, Nenad Pavlović bio je uvjerljiv u širokom dijapazonu različitih stanja u koje mu lik upada, Dina Vojnović isprovocirala je empatiju publike nepatvorenom emocijom koju je kreirala prilikom intimne ispovijesti) posebno se istaknuo Filip Eldan koji je svakim dijelom svoje kreacije pokazao zavidnu scensku zrelost – preciznost u govoru, glasu, uvjerljivost u nastupu, usklađenost predmetnih, fizičkih i govornih radnji te koncentraciju od početka do kraja izvedbe, a pritom je još uživo i svirao klavir.
    Gradsko kazalište Požega i Umjetnička akademija u Osijeku: Vladimir Stojsavljević, Umjetnička akcija, red. Majkl Mikolić
    Osim toga, glumci su domišljali i izglede svojih kostima koji su obilježeni situacijom, karakterima i bivšim karijerama – Grga je obučen u kožno odijelo, Ida pokušava izgledati seksipilno i atraktivno, Baltazar nosi kazališni kostim u maniri 17. stoljeća, Robert i Marta su odjeveni ležerno i suvremeno. Scenografija je također plod kreativne suradnje cijelog tima pa iako im je posao doduše bio olakšan zadanim postavkama iz autorovog teksta, vizualnost minimalistička scenografije obilježene kartonskim kutijama, praznim gajbama, smećem i bačvom u kojoj pale vatru kako bi se ugrijali vrlo je efektna.

    Gradsko kazalište Požega u suradnji s Umjetničkom akademijom iz Osijeka sada već tradicionalno (prve suradnje počele su još 2009. godine) producira zanimljive predstave u kojima priliku daju mladim autorskim timovima i ansamblima koji svaki put spremno odgovaraju na izazov. Tako je bilo i ovaj put. Usprkos zamršenosti dramskog predloška, stanovitim nedorečenostima i ponekim manjkavostima cijelog tima nauštrb neiskustva, mladi ansambl s istaknutim pojedincima demonstrirao je zarazni stupanj snage i volje zadržavajući pažnju gledatelja od početka do kraja izvedbe.

    © Alen Biskupović, KAZALIŠTE.hr, 22. listopada 2013.

    Vladimir Stojsavljević
    Umjetnička akcija
    redatelj Majkl Mikolić
    premijera 18. listopada 2013.
    (u koprodukciji s Umjetničkom akademijom u Osijeku)
    dramaturg Majkl Mikolić, scenski pokret Maja Đurinović, odabir glazbe Filip Eldan, scenografija i kostimografija autori i izvođači
    izvode: Nino Pavleković (Baltazar), Filip Eldan (Grga), Selena Andrić (Ida), Nenad Pavlović (Robert), Dina Vojnović (Marta)

Piše:

Alen
Biskupović