Ženska slika patrijarhalnosti

37. dani satire Fadila Hadžića, Zagreb 5. –21. lipnja 2013.: Narodno pozorište Subotica, Ante Tomić, Čudo u Poskokovoj Dragi, red. Snežana Trišić

  • Narodno pozorište Subotica, Ante Tomić, Čudo u Poskokovoj Dragi, red. Snežana Trišić

    Roman Čudo u Poskokovoj Dragi jedan je od vrhova književnog opusa Ante Tomića koji i u literaturi kao i u novinskim kolumnama svoju iznimnu duhovitost koristi za satiričan ili ironičan prikaz svijeta u kojem živimo. Zbog komike koja nerijetko prelazi u crni humor njegova slika stvarnosti nimalo ne gubi na svojoj oštrini, ali pritom čak i najmračnijim prizorima zabavlja publiku, pa su njegovi tekstovi traženi i za obrade u drugim medijima. To se događa i s Čudom u Poskokovoj Dragi, pričom o obitelji iz zabiti Dalmatinske Zagore koja je u vrsnoj adaptaciji Željke Udovičić i virtuoznoj režiji Krešimira Dolenčića prije dvije i pol godine imala premijeru na pozornici Kazališta Kerempuh, zagrebačkog satiričkog kazališta koje već niz godina organizira Dane satire.
    Narodno pozorište Subotica, Ante Tomić, Čudo u Poskokovoj Dragi, red. Snežana Trišić
    Na istoj je pozornici na ovogodišnjem festivalu gostovalo subotičko Narodno pozorište sa svojom poprilično različitom adaptacijom i dramatizacijom Maje Pelević i režijom Snežane Trišić Čuda u Poskokovoj Dragi. Zagrebačka je predstava u mnogome počivala na efektnom i uvjerljivom uobličenju mentaliteta protagonista i njihovog užeg zavičaja, što ilustrira i uporaba brojnih pjesama Miše Kovača kao bitne odrednice tamošnje atmosfere. Subotička predstava se pak u scenografiji Ljubice Milanović odvija na pozornici promišljeno pretrpanoj raznorodnim poluraspadnutim predmetima među kojima se kreću glumci u na sličan način zamišljenim kostimima Mirne Ilić što može podjednako podsjećati na Katu Kapuralicu ili Alana Forda, te tako naznačava da se odnosi koje Tomić smješta u Dalmatinsku Zagoru mogu naći i u provincijama nekih drugih prostora. Zato su posebna vrijednost zagrebačke predstave pojedinačne glumačke interpretacije koje komiku temelje ponajviše na poigravanju dijalektom, dok režija Snežane Trišić visoke domete ostvaruje ustrajavajući na energiji i zajedništvu vrlo dobrog i ekspresivnog ansambla kojem su od jezičnih finesa bili važniji gegovi i fizička izražajnost, potpomognuti brojnim funkcionalnim i atraktivnim songovima skladateljice Irene Popović Dragović.
    Narodno pozorište Subotica, Ante Tomić, Čudo u Poskokovoj Dragi, red. Snežana Trišić
    U takvom glumačkom pristupu ujednačenog ansambla posebno je svojom snažnom, ali i karikaturalnom osobnošću patrijarhalnog oca obitelji Poskok zabavljao Jovan Ristovski, a dvojicu su sinova nasilnika dobrog srca s mnogo duhovitih gegova tumačili Srđan Sekulić i Marko Makivić, dok je najkompleksniju ulogu najstarijeg sina – Krešimira koji se nakon petnaest godina oklijevanja odlučio oženiti uspjelo interpretirao Milan Vejnović dodajući komici i poneku iskrenu emociju. Posebno je zanimljivu ulogu ostvarila Minja Peković kao njegova odabranica Lovorka koja je precizno gradirala svoj lik od burlesknih scena u početku do brzo sazrijevajuće mlade žene koja u završnici predstave održi naglašeno feministički govor o ograničenosti muškaraca, što je ne samo izazvalo ovacije na otvorenoj pozornici nego ukazalo i na svježe, žensko scensko (redateljica, dramaturginja, skladateljica, scenografkinja i kostimografkinja) čitanje Tomićeve humoristične proze o zabiti u kojoj još uvijek opstaju stari patrijarhalni odnosi što je rezultiralo vrlo dobrom i izrazito samosvojnom predstavom.

    © Tomislav Kurelec, KAZALIŠTE.hr, 12. lipnja 2013.
    Narodno pozorište Subotica, Ante Tomić, Čudo u Poskokovoj Dragi, red. Snežana Trišić

Piše:

Tomislav
Kurelec