Crno, bijelo i ljubomora

20. Međunarodni festival malih scena, Rijeka, 2. – 11. svibnja 2013.: Jugoslovensko dramsko pozorište, Beograd, Srbija, William Shakespeare, Othello, red. Miloš Lolić

  • Jugoslovensko dramsko pozorište, Beograd, Srbija, William Shakespeare, Othello, red. Miloš Lolić

    Publika Međunarodnog festivala malih scena u Rijeci već je imala prigodu upoznati se s Milošem Lolićem, jednim od najuspješnijih srpskih redatelja mlađe generacije. Stoga je i Othella što je prikazan posljednje večeri dvadesetog festivala mogla očekivati kao predstavu u kojoj je velika pozornost posvećena tekstu i glumcima. I doista, predstava u izvedbi ansambla Jugoslovenskog dramskog pozorišta iz Beograda vjerna je poeziji Shakespeareova stiha što ih glumci izgovaraju s dosta jasnoće i sigurnosti u artikulaciji, ali uglavnom u granicama korektnih glumačkih interpretacija. A upravo je glumac u fokusu na sceni ogoljenoj i određenoj s tek nekoliko paravana. U toj gotovo apsolutnoj slobodi dopisivanja prizora što se nižu pred nama, očekivanja publike od glumaca postaju velika i, na žalost, te riječke večeri nedosegnuta.
    Jugoslovensko dramsko pozorište, Beograd, Srbija, William Shakespeare, Othello, red. Miloš Lolić
    Priča o Mauru kojeg je Venecija poslala na Cipar da je brani od Turaka, a koji se prije toga tajno oženio jednom od mladih Venecijanki iz ugledne obitelji, sama po sebi bila bi zanimljiva, ali tragedijom postaje tek kada se u nju uplete manipulator Jago. Othello Vojina Ćetkovića tek uz njegovu pomoć pretvorit će se od zaigrano dobrodušna zaljubljena muškarca u osvetnika-ubojicu i tragičnog samoubojicu. Njegova transformacija i fizički je određena promjenom boja što ih nanosi na lice i ruke i kojima boji svakog koga dotiče: od crne, preko ljubomorne zelene, zatim plave mirenja sa sudbinom, do zlatne produhovljenja. I inače su boje jedan od zanimljivih elemenata predstave. Dok jednostavna kostimografija Marie Jelesijević priziva Mediteran i 1604., tek marama ljubičaste boje smrti osuđuje i ubija Desdemonu. Scenografkinja Jasmina Holbus koristi kontrast crnih i sivih paravana i žutog (također boje ljubomore) poda koji vrišti upozorenje na zlo koje se događa.
    Jugoslovensko dramsko pozorište, Beograd, Srbija, William Shakespeare, Othello, red. Miloš Lolić
    Već Othello u glumačkoj interpretaciji odstupa od uobičajene tipologije vojnika, pobjednika i osvetnika, ali Jago Nikole Đurička nije veliki dijabolični manipulator. Doduše, osvete ima u njegovoj motivaciji, baš kao i ambicije, ali je puno više određen činjenicom da se našao u pravom mjestu, u pravo vrijeme i okružen ljudima kojima se može igrati. U jednom trenutku i sam će povjerovati da je on taj koji određuje u kom se smjeru okreće kotač sudbine, ali dok se ispred njega gomilaju leševi, njegovo samopouzdanje postaje začuđenost pred činjenicom da je situacija izmakla kontroli. Đuričkov Jago je zapravo neostvaren, znači i duboko nesretan čovjek.

    Zanimljiv je postupak kojim Lolić naglašava društveni kontekst u kojem se drama odvija. Zavirivanje u tuđe tanjure, sobe i postelje sigurno nije izum novovjekog žutog tiska, pa je lako zamisliti koliko je interesa mogla izazvati, među Othellovim vojnicima i među pripadnicima venecijanske elite, skandalozna veza Maura, znači stranca i ugledne venecijanske kćeri. Gotovo kao u nekom od realitya bigbrotherovskog tipa, svi su akteri neprestano zajedno na sceni, a oni koji ne sudjeluju u prizoru nadgledaju sve što se događa. Njihovo prisustvo naglašeno je činjenicom da nema glazbe nego sami, pljeskanjem, stupanjem, lupanjem, pjevanjem proizvode zvučnu kulisu događanja.
    Jugoslovensko dramsko pozorište, Beograd, Srbija, William Shakespeare, Othello, red. Miloš Lolić
    Redatelj je istu ulogu namijenio i publici. Gotovo do kraja predstave upaljeno je svjetlo u dnu gledališta koje pomiče posjetitelje iz ugodne voajerske uloge u svjedoka događanja. Ne postoji granica, upozorava osvjetljenje, između onoga tamo i ovoga ovdje. Sve je to jedan svijet u kojem razni Mauri pokušavaju živjeti svoje ljubavi, ali im tisuće ljudskih slabosti to ne dozvoljavaju. I taj je pomak najvrjednije iskustvo ove predstave.

    © Tatjana Sandalj, KAZALIŠTE.hr, 23. svibnja 2013.

Piše:

Tatjana
Sandalj