U potrazi za smijehom
Kazalište Marina Držića, Dubrovnik: Georges Feydeau, Ne vrti se okolo gola golcata, red. Maja Šimić
-
Komedija Ne vrti se okolo gola golcata Georgesa Feydeaua zasigurno nije među njegovim boljim vodviljima koje treba preporučiti ni u užem izboru dovoljno poticajne ponude pa svaki njezin mogući repertoarni odabir mora imati obilje razloga i dodatnih povoda. U novijoj dubrovačkoj kazališnoj praksi, nakon Mačka u vreći prošle sezone (režija Ivan Leo Lemo), ovo je drugo posezanje za Feydeauom koje u konačnici otvara nove upitnosti, ljulja alibije i preispituje nakanu koja teško nalazi argumente, svoju svrhu i ozbiljnije opravdanje. U potrazi za odabirom naslova koji bi u repertoarnoj stavci komedija isprovocirao smijeh i tako privukao publiku kojoj je namijenjen, ponuđeni Feydeauov izbor mogao je ipak možda biti dobitna kombinacija da se pokušalo detaljnije, preciznije i zaigranije dodirnuti moguće društvene poruke ili ismijati ponuđene i opće sonde trivijalne građanske sredine. Napokon, iz lokalne javne pa i političke scene možda se moglo prepoznati povoda ili, otvarajući nužno nove slojeve komedije, satirički zagrebati zbilju i tako joj podariti željenu suvremenu repliku i iz svakodnevlja i traženu prepoznatljivost.
Dosjetka iz političkog života, u kojoj saborskom zastupniku nerealnih političkih ambicija ugled remeti i ljulja luckasta supruga egzibicionističkih sklonosti i licemjerni svijet koji ga okružuje, ispričana je i odigrana u jednoj ravni na razini vica kojem nedostaje nužne zaigranosti, potrebnog konteksta, očekivanog dosluha vremena pa i poželjne aktualnosti i, napokon, smijeha. Redateljica Maja Šimić, možda i ne imajući izbora, slaže svoj scenski kolaž jednosmjernih doslovnosti u skicoznoj nepretencioznoj predstavi svjesno odustajući od mogućih dubljih priziva koje komedija nudi, ali i aktualnijih zaziva koji se pretpostavljaju. U slijedu ponuđenih očekivanosti uklapa se scenografsko likovna ugodna ponuda Marina Gozzea, sukladna glazbena suradnja Paole Dražić Zekić uz uredan kostimografski izbor Jelke Grljević.
U takvom slijedu okolnosti našli su se zatečeni i glumci, prije svega središnji protagonisti: Glorija Šoletić (Klara) i Branimir Vidić Flika (Melko) pa onda i Boris Matić (Lambro), Edi Jertec (Srećko) i Hrvoje Sebastijan (Kiko). Sputani nemogućnostima, ostavljeni snalaženju i dorasli rutini uspijevajući, svaki na svoj način, ipak individualizirati osobnosti i povremeno (Glorija Šoletić i Branimir Vidić) iskoračiti iz znanih i prepoznatljivih doslovno postavljenih vodviljskih zadataka i šablona.
Dramaturški krhko i nezahtjevno tako pročitano dramsko štivo, uz relativno vješte i samo jezične intervencije Miše Martinovića, nepotrebno je prebačeno na dubrovački s radnjom izmještenom u drugi grad (Zagreb?) što otvara nove upitnosti i isforsiranosti. Svi koji dođu u stan frustriranog sabornika koji sanja ministarski položaj, baš kao i on i njegova supruga, govore dubrovački. Situacija izmještena Grada u metropoli dvadesetih godina prošlog stoljeća mogla je biti povodom raznih i novih komičnih zapleta i raspleta u igri mentaliteta. Međutim, ostalo se na predlošku i unekoliko reduciranom Feydeau što i jest mogući koncept ali ne i dovoljno opravdanje. Prema najavama i nakanama kazališnog vodstva, treća ovosezonska premijera dubrovačkog kazališta i ne slučajno u prosincu, namjerno je mišljena kao komedija i, rečeno je, potrebna ponuda smijeha publici.
Nakon Bošnjakovog Oca na komornoj sceni i Bettijeva Zločina na kozjem otoku, premijerni slijed tako je očekivano nastavljen komedijom, a odgovor na pitanje da li će jednočinka Ne vrti se okolo gola golcata zaživjeti na sceni i kakav će joj biti odjek, dat će publika baš kao i pravu i zasigurno točniju ocjenu predstave koja nategnutim razlozima ima alibi svoje prisutnosti u zahtjevnom i bogatom premijernom repertoarnom rasporedu dubrovačkog kazališta ove sezone.
© Davor Mojaš, KAZALIŠTE.hr, 19. prosinca 2012.
Georges Feydeau
Ne vrti se okolo gola golcata
redateljica Maja Šimić
premijera 14. prosinca 2012.
adaptacija Miše Martinović, scenograf Marin Gozze, kostimografknjia Jelka Grljević, skladateljica Paola Dražić Zekić
izvode: Branimir Vidić (Melko), Glorija Šoletić (Klara), Hrvoje Sebastijan (Lambro), Boris Matić (Srećko), Edi Jertec (Kiko)
Piše:
Mojaš