Lijepo je nakratko opet biti dijete
Kazališna družina Pinklec, Čakovec, Dječja i lutkarska scena HNK-a u Varaždinu: Rona Žulj, Snjeguljica mora umrijeti, red. Miran Kurspahić
-
Prepuna dvorana Centra za kulturu Čakovec nije uobičajeni prizor, no Noć kazališta 17. studenoga privukla je mnogobrojnu publiku na predstavu Snjeguljica mora umrijeti mladog i pomalo kontroverznog redatelja Mirana Kurspahića. Bajke braće Grimm neiscrpno su vrelo nadahnuća, no predstava nastala prema dramaturgiji Rone Žulj sve je samo ne tipična grimmovska. Hrabar potez koji je polučio hvale vrijedan rezultat – dramsku predstavu za djecu i mlade čiji je cilj bio „na interaktivan i događajan način naglasiti didaktični aspekt bajke“.
Gledateljima se zato, na samom ulazu u dvoranu, dijelila palica sa napisanim slovima „A“ i „B“, čime su već u početku dobili mogućnost izbora i glasanja u kojem će smjeru izvedba dalje teći. Na taj se način, za razliku od drugih raznovrsnih postupaka navođenja publike u interakciju (radi razbijanja monotonije izvedbe ili za prelazak iz jednoga čina u drugi, kao u ovom slučaju), zaintrigiralo gledatelje i navelo ih na participaciju u igri. Bilo je zanimljivo promatrati kako takav način igre nije prihvatila samo mlađa generacija kojoj je predstava namijenjena, nego i stariji gledatelji koji su se tako barem nakratko vratili u djetinjstvo. Bitna je pretpostavka takve igre da je priča dobro poznata gledatelju, kako se ne bi trošilo suvišno vrijeme na objašnjavanje (predstava traje šezdeset minuta), ali i kako bi se gledatelj osjećao sigurno u strukturi priče koju poznaje, objašnjavaju autori.
U predstavi koja bi trebala biti prepuna bajkovitih događanja – bajkovitih događanja nema. Barem ne onih tipičnih. Međutim, ovdje ni likovi nisu obični likovi iz bajki na koje smo navikli, nego ruše sve tipičnosti i klišeje. Svi od reda bili su veoma uvjerljivi u svojim izvedbama: Nancy Abdel-Sakhi (Snjeguljica), Davor Dokleja (avatar / junak), Karolina Horvat (kraljica, služavka), Mario Jakšić (lovac, kuhar, patuljak) i Matija Kezele (ogledalce, stjuard, patuljak).
Osim u zanimljivoj izvedbi, spojeno nespojivo naziralo se u humoru, dijalektizmima te stihovima koji su aludirali na grčke tragičare. Također, treba izdvojiti nekoliko posebno dojmljivih scena: scena s ogledalom i scena Snjeguljice u mračnoj šumi. Prizor s ogledalom osmišljen je tako da je glumac odjeven u srebrni kostim te je ogledalo personificirano i prikazano kao hiperaktivno stvorenje (suprotno tipičnom inertnom ogledalu) koje se suptilno ruga krljici. Scena u šumi najbajkovitiji je dio izvedbe, što je postignuto pomoću fluorescentne boje nanesene na dijelove glumačkih kostima: u potpunom mraku vide se samo Snjeguljičina bijela haljinica i šest šaka te zeleno fluorescentno lišće koje je dočaravalo strašnu i opasnu šumu.
Ovim mijenjanjem elemenata općepoznate bajke u netipične i moderne elemente predstave, stvorena je vrlo zanimljiva i inovativna predstava za sve naraštaje, koja, između ostalog, na poučan način djeci približava i objašnjava koncept demokracije, koncept glasovanja te ideju odlučivanja većine. Jer kako je kazao junak ove priče, pravda se u današnje vrijeme, nažalost, cijeni još jedino u bajkama. Želite li spasiti Snjeguljicu svakako posjetite neku od narednih izvedbi predstave.
© Andreja Rambrot, KAZALIŠTE.hr, 21. studenoga 2012.
Rona Žulj
Snjeguljica mora umrijeti
redatelj Miran Kurspahić
premijera 29. rujna u Čakovcu
dramaturginja Rona Žulj, kostimograf Ivica Skoko, skladatelj Nikša Marinović, oblikovanje svjetla Neven Taradi
izvode: Nancy Abdel-Sakhi (Snjeguljica), Davor Dokleja (Avatar/Junak), Karolina Horvat (Kraljica, služavka), Mario Jakšić (Lovac, kuhar, patuljak), Matija Kezele (Ogledalce, stjuard, patuljak).
Piše:
Rambrot