Začarani krug klišeja
Nu: Write Teatre Festival, Zagreb, 12. – 17. studenoga 2012.: Luke Barnes, Scottstown, red. Morana Foretić
-
Predstava Scottstown, koja je na ovogodišnjem Nu: Write Theatre Festivalu imala svoju praizvedbu, djelo je koje je osmislio i napisao „novi glas britanske mladeži“, mladi pisac, redatelj i glumac Luke Barnes, koji istovremeno radi u kazalištu, na televiziji, filmu i radiju, a koji je hrvatskoj publici znan kao lik Raste iz popularne i kvalitetne serije Igra prijestolja (Game of Thrones). Barnes je diplomirao nedavne 2009. na Oxford School of Drama, a već je ove godine na nagradama Off West End Awards bio nominiran za Most Promising Playwright iliti dramatičara koji najviše obećava. Rado spominjemo kako je Scottstown zapravo koprodukcijska predstava Velika Britanija – Hrvatska, na čemu treba zahvaliti ponajprije redateljici predstave Morani Foretić (koja je 2011. započela suradnju s Nu:Write festivalom režijom omnibusa Playlista, koja traje još i danas), ali i mladim domaćim glumačkim nadama Karlu Mrkši i Asimu Ugljenu.
Scottstown donosi priču o mladom Scottu, njegovu zatupljujućem poslu prodavača u lancu supermarketa, pijanicama iz kvartovskog puba koji mu se podsmjehuju, mami koja hoće iznajmiti sobu u kojoj on još uvijek živi, djevojci Annabel koja mu je jako napeta zbog svojih oblina, pumpanju utezima, izlascima, razvaljivanjima i koječem drugom što ga živcira, sve uz zvukove jeftine elektro glazbe devedesetih izvedene na klavijaturama. To je priča i o tome kako je Scottu dosadno. Dosadno mu je i ljut je što se nalazi zarobljen u začaranom krugu pomaganja ljudima koje mrzi te očajnički želi promijeniti svoju priču.
Priča je to u kojoj dvojica muškarca i Casio sintesajzer, preko suvremenog britanskog dramskog teksta, pričaju kako je Scott napokon postao slobodan. Doživljaj bajke, u početku izvedbe kada se Scott obratio publici i pitao nas je li princ ove priče, brzo je potonuo u vodu nakon glumčeva skidanja odjeće. Na sreću, čin skidanja nije bio vulgaran nego je njime prikazano ogoljenje Scottova života čime je dao naslutiti kako će svoj život prepričati bez krinki. Šteta što ogoljavanje nije ostalo na toj razini do kraja predstave, nego se, zbog nekoliko izlizanih štoseva otišlo predaleko, primjerice pri pokazivanju isprintane fotografije Scottova penisa pri čemu se ismijavala njegova veličinu (Prilično pubertetski, zar ne?)
Scena je u svojoj ogoljenosti djelovala već viđeno – na njoj su kao jedini veći rekviziti veliko zrcalo, orbitrek i stolac. Tu su još mala plastična glava dinosaura (kojom su se u jednom trenutku opet nepotrebno dozivale seksualne aluzije) i jedino osvježenje predstave – malena ručna lutka, koja je davala smiješne komentare, dijelila publici fotografije te pobjeđivala Scotta u fizičkim vježbama i obračunima. Suradnja s publikom, kojoj su glumci često pribjegavali, bila je zanimljiv, premda također već viđen, način da se pobjegne od monotonije predstave.
Karlo Mrkša i Asim Ugljen i više no solidni, osobito u svladavanju engleskoga jezika, a Karla Mrkšu zbog vrlo uvjerljivog oponašanja robota i dobrog snalaženja u rukovanju ručnom lutkom zaslužuje i posebno priznanje. Premda sam očekivala zanimljiviju predstavu, izvedba je pružila korektnu zabavu namijenjenu prvenstveno srednjoškolcima jer se kičem i klišejem rijetko zakuha dobra juha za iskusnije kazališne gurmane.
© Andreja Rambrot, KAZALIŠTE.hr, 18. studenoga 2012.
Luka Barnes
Scottstown
redateljica Morana Foretić
premijera 14. studenoga 2012.
izvode: Asim Ugljen, Karlo Mrkša
Piše:
Rambrot