Bezimene krave europskog stada

Zagrebačko kazalište mladih: Juli Zeh i Charlotte Roos, Žuta crta, red. Ivica Buljan

  • Zagrebačko kazalište mladih: Juli Zeh i Charlotte Roos, Žuta crta, red. Ivica Buljan

    Predstavu Žuta crta, nastalu u koprodukciji ZKM-a i njemačkog Državnog kazališta iz Braunschweiga, u svojoj je poznatoj maniri na scenu ZKM-a postavio redatelj Ivica Buljan. Dramski tekst napisale su njemačke dramatičarke Juli Zeh i Charlotte Roos, a u ulozi scenografa prvi put se našao poznati hrvatski slikar Lovro Artuković oslikavši za ovu predstavu platno velikog formata s motivima kojima se predstava poigrava. Žuta crta prekoračila je tradicionalne kazališne norme (crte) nudeći publici svojevrsni scenski spektakl. Govorene scene ispreplitane su s glazbenim dionicama: songovima, plesom, glazbenom pratnjom, za koje se glumački tim pokazao više nego spreman i uigran.
    Zagrebačko kazalište mladih: Juli Zeh i Charlotte Roos, Žuta crta, red. Ivica Buljan
    Djelo je dramatizacija stare i poznate teme malog čovjeka koji želi, a ne smije prekoračiti zadanu crtu. Ne samo crtu u banci, na carini, aerodromu, wellness centru i slično, nego i one neopipljive ali podrazumjevane crte koje diktiraju pravila ponašanja, sugeriraju izbore, nameću obaveze, sputavaju slobodnu volju. Priča je ispričana pomoću mnoštva mozaičnih scenskih slika koje sačinjavaju dvije osnovne fabularne niti, ispočetka naizgled nepovezane, ali potom razjašnjene i sjedinjene u jedinstvenu smislenu priču. Te osnovne linije prate ljubavni par (suvremena konceptualna umjetnica koja prodaje svoje golo tijelo kao performans i depresivni web dizajner nezadovoljan i ogorčen zbog svih ograničenja koje suvremeno društvo čovjeku nameće) i s druge strane – Arapina koji je, uslijed bizarnog incidenta s kravom koja pada s neba, zatočen u Europskoj uniji protiv svoje volje.
    Zagrebačko kazalište mladih: Juli Zeh i Charlotte Roos, Žuta crta, red. Ivica Buljan
    Predstava pokušava lišiti smisla svaki od društvenih i političkih fenomena kojih se dotakla. Tako se neposredna kritika upućuje pravilima i zakonima stvorenim da zaštite osobne slobode građana, a u isto vrijeme te slobode ugrožavaju; sve većoj kompjuterizaciji i zamijeni ljudi strojevima; udaljavanju od prirode; Europskoj uniji koja se zamišlja kao obećana zemlja blagostanja i sigurnosti, ali i kao mračna sila koja s naličja obećavajućih žutih zvjezdica krije ograničavajuće (već spomenute) žute crte; konceptualnoj umjetnosti koja se vodi estetikom šoka, ali i umjetnosti kao robi sa cijenom i deklaracijom; velikim društvenim promjenama i psihologiji reklama koja ih podržava... Čini se, ipak, da se u toj želji da obuhvati i preispita veliki broj značajnih problema, predstava i iscrpila. Mnogo toga je ostalo nedorečeno i neargumentirano, a prije svega motivacija da se prekorači žuta crta. Sve vrijeme je neizrečena ali prisutna paralela suvremenog društva i organizirana stada. Ostaje upitno koliko je izlazak iz stada jedne numerirane krave uspješna metafora za nezadovoljnog intelektualca koji zahtjeva svoje slobode.
    Zagrebačko kazalište mladih: Juli Zeh i Charlotte Roos, Žuta crta, red. Ivica Buljan
    Najveće uzlete predstava je doživjela s elementima humora. Gorkog humora, uspjelog zahvaljujući prvenstveno dobroj glumi i timskom radu. Protagonisti predstave, Lucija Šerbedžija i Goran Bogdan, iznijeli su svoje likove uvjerljivo i u potpunosti predano. Najviše su ipak zablistali nositelji sporednih uloga: Jadranka Đokić kao prevoditeljica, Vedran Živolić kao odvjetnik, Ksenija Marinković kao menadžerica stada i predstavnica medija (ali još više kao bubnjarka). Sjajna glumačka ekipa, humorne sekvence, autoironijski momenti, žaoke upućene društvenim pojavama bliskim i poznatim svim gledateljima, čine ovu predstavu zanimljivom i dopadljivom. Interakcijom s publikom, tim već u teatru uobičajenim postupkom, glumci su ukinuli rampu, tj. crtu između pozornice i gledatelja i na taj način podcrtali poruku koju tekst nudi: tiče nas se svih. Stoga je tih stotinjak minuta, koliko predstava traje, u najmanju ruku bilo ugodno.

    © Olivera Radović, KAZALIŠTE.hr, 3. studeni 2012.
    Zagrebačko kazalište mladih: Juli Zeh i Charlotte Roos, Žuta crta, red. Ivica Buljan
    Juli Zeh, Charlotte Roos
    Žuta crta
    redatelj Ivica Buljan
    premijera: 13. listopada 2012.
    prijevod Latica Bilopavlović Vuković, dramaturg Dino Pešut, scenograf Lovro Artuković, kostimografkinja Ana Savić Gecan, skladatelj Mitja Vrhovnik Smrekar, koreograf Marinko Petričević, inspicijentica Milica Kostanić, šaptač Željko Začek, fotografija Mara Bratoš, grafičko oblikovanje Marino Krstačić Furić & Ana Tomić

    izvode: Goran Bogdan (Paul), Lucija Šerbedžija (Helene), Hrvojka Begović (Clara, Predstavnica medija), Vedran Živolić (Aukcionar, Aktivist za ljudska prava, Predstavnik medija, Pilot), Frano Mašković (Službenik Frontexa, Službenik aerodromske sigurnosne kontrole, Odvjetnik), Jadranka Đokić (Prevoditeljica, Zaposlenica wellnes centra, Predstavnica medija), Ksenija Marinković (Pokroviteljica aukcije, Graditeljica ograda), Nina Violić (Menadžerica stada, Predstavnica medija), Slaven Španović (Zaštitar, Performer, Zaposlenik wellnes centra, Prolaznik, Graditelj ograda), Čistač),.Tobias Beyer (Aš-Šamih, Menadžer stada, Predstavnik medija)

Piše:

Olivera
Radović