Kroki za glumačko poigravanje

Teatar &TD: Natalija Manojlović, Slučaj &TD, red. Natalija Manojlović

  • Teatar &TD: Natalija Manojlović, Slučaj &TD, red. Natalija Manojlović, foto: Renata Carola Gatica

    „Godine 2011. provedeno je istraživanje koje je pokazalo da je financiranje u kulturi najneprofitabilnije opterećenje za državnu blagajnu, time i za porezne obveznike. Naručena je studija Svjetske zdravstvene organizacije u kojoj su frustracije, neprilagođene misli i osjećaji, koje umjetnik gaji da bi stvarao, označene kao simptomi psihičke bolesti. Svjetska zdravstvena organizacija opisala je simptome i znakove bolesti te izdala kriterije za dijagnozu novog poremećaja Artistic Behaviour Disorder (ABD) ili Poremećaj artističkog ponašanja (PAP).“ To nije samo uvodni tekst na programskom letku nove predstave Teatra &TD, nego i premisa na kojoj njezina kompletna autorica (spisateljica i redateljica) Natalija Manojlović gradi svoju prvu dramsku predstavu. No to je prvijenac samo u dramskom kazalištu autorice koja je zapažene uspjehe postigla svojim plesnim predstavama, od kojih su Korozija d.o.o i Vodoinstalater također izvedene u Teatru &TD.
    Teatar &TD: Natalija Manojlović, Slučaj &TD, red. Natalija Manojlović
    Natalija Manojlović pokazuje da prelaskom u drugu vrstu teatra nije izgubila na inventivnosti i zanimljivosti. Ipak, provokativnost teze da je ulaganje u kulturu i umjetnost zapravo bespotrebno trošenje novca poreznih obveznika kao i poigravanje imenom teatra u kojem se predstava izvodi – Institution for Theatrical Disorder, & tako dalje Teatar ili & kako dalje Teatar ostaju tek jedva primjetljiv okvir za studiju karaktera koji su se našli izolirani kao psihički bolesnici s poremećajem artističkog poremećaja i koji preispituju svoj odnos prema vlastitom kazališnom djelovanju u situaciji u kojoj moraju pred psihijatricom glumiti da su zdravi, tj. da su se riješili težnje za kreativnošću i čežnje da se, kad nje nema, dokažu kao veliki kazališni umjetnici makar samo onima s kojima dijele prostor u kojem su zatvoreni.

    Teatar &TD: Natalija Manojlović, Slučaj &TD, red. Natalija Manojlović, foto: Renata Carola GaticaDizajnerica predstave Renata Carola Gatica taj je prostor postavila u Polukružnu dvoranu Teatra &TD crnih zidova s nedohvatljivo visokim prozorima i nezamjetnim vratima kroz koja prigodom otvaranja (tj. ulaska i izlaska psihijatrice) blješti zasljepljujuća svjetlost koja onemogućuje da se vidi bilo što s druge strane i tako pokazuje da je prostor u kojem su kazalištarci zatvoreni zapravo jedino mjesto na kojem oni mogu i smiju biti. Tu će dokazivati i sebi i ostalima da su iznimni kreativci i iz toga će se rađati temeljne dramske napetosti. Očito je to već iz prve scene, u kojoj dolazi do rasprave između nekadašnje glumačke dive (Ana Karić) i plesačice (Ivana Pavlović) i u kojoj Ana Karić najprije damski, a potom profesionalno i na kraju gotovo svađalački objašnjava Ivani Pavlović (koja se ne samo u plesu nego i u dramskom dijalogu vrlo dobro snalazi) da njezin ples ništa ne znači i ne govori publici te da ne prenosi nikakve emocije, dok plesačica pokušava objasniti smisao i svog plesa, a i plesa kao scenskog izraza, a na kraju se njihovo nerazumijevanje počinje pretvarati u nezaustavljiv, ali u danim okolnostima i besmislen sukob, koji ne prelazi u fizički obračun zbog povremenog pojavljivanja psihijatrice (u početku dojmljivo autoritarna Nataša Dangubić), a i zbog uključivanja u priču glumca kojeg Dean Krivačić tumači sa snažnim nabojem, povremeno silno naglašavajući reakcije svog lika ne samo zato da bi pokazao njegove interpretacijske mogućnosti nego i zato da bi prikrio kako pruža podršku plesačici manje zbog razumijevanja njezine umjetnosti, a više zbog generacijske bliskosti i seksualnosti koju s vremenom sve teže potiskuje. Tu je i naknadno pristigli pomalo zagonetni čovjek opsjednut svojim kazališnim projektom i nesvjestan situacije u kojoj se našao kojeg Dario Varga uspjelo tumači suspregnutim glumačkim izrazom, ali i uvjerljivim očitovanjem uvjerenja u svoju kreaciju. To ga na miran način distancira i od straha od psihijatrice, koja na kraju nije ono što se čini pa to Nataši Dangubić pruža mogućnost da efektno promijeni svoju scensku osobnost.
    Teatar &TD: Natalija Manojlović, Slučaj &TD, red. Natalija Manojlović
    Rasplet je ipak sveden na uglavnom unutarkazališnu problematiku pa se umijeće Natalije Manojlović u održavanju dramske napetosti i stvaranju zanimljivih odnosa među protagonistima uglavnom svelo na teme koje svakodnevno proživljavaju kazalištarci, a pritom je autorica ipak većim dijelom propustila smještanje teatra, a i svekolike umjetnosti, u širi kontekst odnosa društva prema tim djelatnostima i njihovoj ekonomskoj (ne)isplativosti. Zato je Slučaj &TD pokazao da Natalija Manojlović nedvojbeno ima talenta i za dramsko kazalište, ali da je ovaj put ipak ostala u okvirima zabavnog krokija koji je vrlo dobrom ansamblu omogućio da s uživanjem i efektno odigra situacije koje ih barem povremeno muče u njihovu profesionalnom radu.

    © Tomislav Kurelec, KAZALIŠTE.hr, 14. prosinca 2011.

Piše:

Tomislav
Kurelec