Kako uprizoriti klasika

Satiričko kazalište Kerempuh, Zagreb: Nikolaj Vasiljevič Gogolj, Mrtve duše, red. Dražen Ferenčina, premijera 21. listopada 2011.

  • Satiričko kazalište Kerempuh, Zagreb: Nikolaj Vasiljevič Gogolj, Mrtve duše, red. Dražen Ferenčina, premijera 21. listopada 2011.

    Uzvicima bravo i srdačnim pljeskom na nekoliko naklona pozivati glumce na repriznim izvedbama, na kojima ima čak i nekoliko razreda sedmoškolaca, nije uobičajeno, a ipak se to dogodilo na predstavi Mrtve duše Satiričkoga kazališta Kerempuh. Danas, kad samo jedan posto svjetskoga kapitala ima svoje pokriće u stvarnoj vrijednosti (zlatu i sl.) samorazumljivo je postavljati Gogoljeve Mrtve duše jer putujući junak Čičikov kupuje mrtve kmetove, zapravo njihove liste od vlastelina, kako bi dobio poticaje, a plemiće oslobodio od poreza. I svi zadovoljni. Do prve katastrofe...

    Opsežan roman ruskog (i ukrajinskog) klasika, perjanicu realizma, svjedočanstvo o životu ruskog seljaka i plemića sredinom 19. stoljeća, Dubravko Mihanović pozorno je dramatizirao slijedeći precizno i linearno romanopisca, koristeći se obilno i njegovim dijalozima. Ubacio je i pripovjedača (smireni Luka Petrušić), koji u napetim trenucima odlaže i usporava radnju, a posve neočekivano dvosatna predstava dobila je zaokruženost i jasan i snažan oblik koji svoje temeljno uporište ima u Gogoljevu djelu, a ne u jednostavnim aluzijama na (našu) svakodnevicu. I upravo ta bezvremenost, ta univerzalnost društvene korumpiranosti, koja svuda ima isto (nakazno) lice i koja uvijek počinje od kolebljivog pojedinca i njegove slavohlepnosti, častohlepnosti, pohlepe i sklonosti da poput majmuna oponaša većinu, ono je što Gogolj i Mihanović tematiziraju pripremajući redatelju i glumcima izuzetno i pustolovno istraživanje vlastitih kreativnih i izražajnih sposobnosti.
    Satiričko kazalište Kerempuh, Zagreb: Nikolaj Vasiljevič Gogolj, Mrtve duše, red. Dražen Ferenčina, premijera 21. listopada 2011.
    Dražen Ferenčina upravo je u Kerempuhu 2007. režirao jednu od svojih ponajboljih predstava, Čehovljev Brak iz računa, razodjenuvši i metaforički i doslovno i glum(i)ce i likove u toj humornoj jednočinki. Ovaj je put pošao korak dalje. Čičikov je prisutan gotovo u svakom prizoru, a ulogu je povjerio Hrvoju Kečkešu i nije pogriješio. Rasplinulo se sve ono što smo mislili o tome glumcu, koji pršti od energije i duhovitosti, ali u posljednje vrijeme zapada u maniru zbog mnoštva televizijskih i kazališnih angažmana. Kečkeš je ovaj put pokazao virtuoznost, sitan i precizan kontakt s partnerima, bio je pažljiv slušatelj, pozoran gledatelj svojim protagonistima, bio je i dijaboličan u scenama u kojima je to bilo nužno. Čičikov je upravo arhetipski glumac, licemjer koji svakome kaže ono što taj želi čuti, a Kečkeš mu je dao ljudsko obličje, svojevrsnu glumačku sućut za nas i naše slične suvremenike.

    Redatelj je, sagradivši tako čvrstu točku uz pomoć glavnoga glumca, jednako visoke zahtjeve postavio i pred ostale članove svih naraštaja Kerempuhova ansambla. Možda je najsnažniju, gotovo arhetipsku matricu Škrtice, sagradila Elizabeta Kukić stvorivši jezovit, mračan, zastrašujući tip žene koja „želi pričekati s prodajom mrtvih duša, kako bi vidjela hoće li im porasti cijena“. Njezino blijedo lice, hektična igra koja u visokim amplitudama raste iz posvemašnjeg mira u gotovo psihotičnu nervozu, dokaz su pomne studije karaktera, ali i snažnog uvida u makrostrukturu predstave.
    Satiričko kazalište Kerempuh, Zagreb: Nikolaj Vasiljevič Gogolj, Mrtve duše, red. Dražen Ferenčina, premijera 21. listopada 2011.
    Ferenčina je redateljski posložio nekoliko obiteljskih postaja po kojima se kreće njegov junak. Prvu obitelj vodi Angel Palašev (u ulozi Manilova). Godinama u zapećku, taj je glumac odigrao pravi, blistavi ples s golemom lulicom poigravajući se mjestimice s prigodom da stvori posve osobnu sliku vlastelina koji ne zna niti koliko ima kmetova, a kamoli koliko ih je umrlo od posljednjeg popisa. Posve suprotno oblikovanu ulogu ostvario je Tarik Filipović. I sam vrlo visok, povišen je i podebljan jastucima s golemim trbuhom pa je odigrao Sobkeviča s puno mjere, dodajući svom glumačkom repertoaru posve novu nijansu, koja upućuje na njegove dosad nepoznate mogućnosti.

    Kostimografkinja Marita Ćopo svakom je glumcu i liku pomogla da se pomakne u neočekivano. Tako je i Antun Tudić, jezovitom maskom i smirenim iskazom, vodio liniju onostranog, snovitog u ovoj predstavi, a opet mnogo manje jezovitog od scenskog realizma (stvarnih) likova. Posve stvaran i opipljiv bio je Željko Königsknecht u ulozi potkupljiva suca, koji artistički spretno sprema plavu kuvertu u unutrašnji džep sakoa. Njegova sijeda kosa snažnije je podcrtala odgovornost koju zreliji imaju prema onima koji dolaze i kojima ostavljaju svijet. Königsknecht se u maloj ulozi potvrdio kao veliki glumac koji samo treba pravu ulogu i pravog redatelja. Mario Mirković urnebesno je iskoristio ulogu pijanice, njegova široka gesta bila je dovoljno široka da stvori kroki, a opet dovoljno intenzivna da naglasi bitno. Vlatko Dulić, potresna kombinacija beskućnika i plemića, jasan je znak koji premošćuje gotovo dva stoljeća. Žene su posebna priča. Upravo Čičikov strada jer ih je zanemario, podcijenio... Mia Begović, Nina Erak-Svrtan i Anja Đurinović čine lepršavi ženski trokut u koji je Ferenčina položio temeljne nade raspleta Duša.
    Satiričko kazalište Kerempuh, Zagreb: Nikolaj Vasiljevič Gogolj, Mrtve duše, red. Dražen Ferenčina, premijera 21. listopada 2011.
    Deset golemih pomičnih kubusa scenografa Ive Knezovića kao da su istovremeno i monoliti filmske Odiseje i dječje kockice i zidovi koji se primiču duševno oboljelom, dok je pokret Maje Đurinović svima dao eteričnu, lebdeću poziciju. Pamaknutost je temeljna osobina ove predstave, kao i Gogoljeve proze, i utkana je u svaku nit teksta predstave. Budući da je Gogolj u pomračenju uma spalio dio tog romana, nikad nećemo saznati njegov kraj, ali Ferenčina i Mihanović radnju poentiraju snovitim i mahnitim šibanjem konjske trojke koja juri u „ne zna se kamo i zašto“...

    Kerempuhove Mrtve duše postavljaju nove standarde kad su posrijedi uprizorenja klasika u nas. Predstava je do srži satirična, a bez problema bi se mogla igrati i u Kazalištu Gavella. Mihanović i Ferenčina, zahvaljujući prvorazrednom kazališnom i glumačkom okviru i suradnicima biranima po izvrsnosti, poučili su nas kako se klasici postavljaju, a da se pritom ne iznevjeri niti njihovo niti naše vrijeme, niti izražajni modus koji svojom predstavom premošćuju.

    © Želimir Ciglar, KAZALIŠTE.hr, 2. studenoga 2011.

Piše:

Želimir
Ciglar