U znaku prijateljstva

10. Osječko ljeto kulture, 29. lipnja – 21. srpnja 2010. Osijek

  • Osječko ljeto kulture 2010.
    Osječko ljeto kulture (OLJK), kulturno – umjetnička manifestacija koju Grad Osijek već desetu godinu za redom poklanja svojim stanovnicima, održano je od 29. lipnja do 21. srpnja na 15 različitih lokacija u Osijeku. Vodeći se geslom Osijek grad prijatelja, organizatori su ove godine ugostili umjetnike iz šest gradova prijatelja Osijeka – Lausanne, Maribora, Nitre, Ploiestija, Subotice i Tuzle. U sveukupno prikazana 44 umjetnička programa, što domaće/osječke, što gostujuće produkcije, uživalo je, unatoč ljetnim vrućinama i upornim osječkim komarcima, 11 000 malih i velikih posjetitelja ovog jubilarnog Ljeta kulture.

    Osječka publika, željna plesnih predstava, dugim je ovacijama nagradila baletni ansambl Slovenskog narodnog gledališča Maribor, unatoč tomu što su, zbog kiše koja je neumoljivo počela padati početkom drugog dijela, izveli nešto skraćeni balet Grk Zorba Mikisa Theodorakisa (režija Lorca Massina). Iz Lausanne, švicarskog grada bogate plesne tradicije, u kojemu je djelovao i poznati Maurice Béjart, u Osijek su stigli članovi plesne trupe Compagnie Linga, Théâtre de l'Octogone, s plesnom predstavom no.thing (suvremeni ples, koreografija Katarzyna Gdaniec i Marco Cantalupo). Šest je plesača u traganju za autentičnim pokretima i odmicanju od klišeja, uspjelo iskrenošću pokreta ostvariti komunikaciju s publikom te su jedno od najboljih plesnih ostvarenja koje je osječka publika vidjela u posljednje vrijeme.

    U Osijeku su na nekoliko dana zaživjele i lutke te razigrale njegove prostore. Staro kazalište Karola Spišaka iz Nitre (Slovačka) izvelo je vrlo poetičnu i bajkovitu priču o malenoj Palčici (režija Ivan Martinka) i njezinim pustolovinama. Iz rumunjskog grada Ploiestija u posjet je došao maleni drveni lutak – Pinocchio. Ta je interaktivna predstava (režija Gabriel Apostol) pokazala kako se brišu jezične barijere kada su u pitanju kreativnost, mašta, igrivost. Osim Pinokija, Osijek je vrlo uspješno posjetio i Čovječuljak iz Dečjeg pozorišta Subotica – Gyermekszínház Szabadka, kojeg je režirala i tekst napisala Rita Kiš.
    Narodno pozorište Tuzla: Bertolt Brecht, Malograđanska svadba, red. Jovica Pavić
    Iz Subotice su se na ljetu kulture predstavili i mladi glumci iz Narodnog pozorišta predstavom RazBOYnici (režija Nikola Zavišić). Odlična režija, dramaturgija, glumački ansambl u otkačenoj, raspjevanoj i razigranoj adaptaciji Schillerova djela, nikoga nisu ostavili ravnodušnim. Nismo ni pomislili da ćemo u Razbojnicima čuti melodije poznatih pjesama grupa New Kids on the Block ili Back Street Boysa, no po završetku predstave shvatili smo da smo dobili i više nego smo očekivali. Jedno od ponajboljih gostujućih dramskih ostvarenja je bila i Malograđanska svadba Bertolta Brechta (režija Jovica Pavić) Narodnog pozorišta Tuzla. Odličan ansambl je odigrao živog Brechta u dinamičnoj, duhovitoj predstavi o raspadu obitelji i krizi obiteljskih odnosa, a kroz karikaturu i grotesku je prikazano malograđanstvo u svojem najgorem i najopasnijem obliku.

    Domaće snage Ljeta kulture činili su HNK Osijek, Dječje kazalište Branka Mihaljevića, a ove godine pridružila su im se i sva tri odsjeka Umjetničke akademije iz Osijeka (UAOS; Odsjek za kazališnu, glazbenu, likovnu umjetnost), te studenti kulturologije Sveučilišta Josip Juraj Strossmayer. Mogli bismo reći da je Brecht ovaj puta došao na svoje. U produkciji HNK Osijek izvedena je angažirana, dobro osmišljena ambijentalna Opera za tri groša (režija Željko Vukmirica, dirigent Berislav Šipuš), jedna od najzahtjevnijih produkcija HNK Osijek, koja je svečano otvorila manifestaciju. Sve navedeno bila je dovoljna preporuka osječkoj publici da sasvim ispuni gledalište u sve tri ovoljetne izvedbe. U produkciji HNK Osijek (Noćna scena) prikazana je i monodrama Mire Perić-Kraljik Zašto se muhe lijepe na ono. Predstava Dječaci Pavlove ulice Ferenca Molnára (režija János Szikora, dramatizacija Matko Botić) nastala u produkciji Dječjeg kazališta Branka Mihaljevića i Hrvatskog kazališta iz Pečuha podsjetila nas je na postojanje onih djela književnosti, koji uvijek iznova oduševljavaju ljubitelje lijepe riječi bez obzira na starosnu dob.

    Simpatije publike osvojuili su studenti glume i lutkarstva, glazbene i likovne umjetnosti UAOS te pokazali kreativnost, talent i htjenje. Vodeni snovi, multimedijalni projekt, začinjen čarobnim kostimima, plesom i glazbom nastao u suradnji sva tri odsjeka UAOS (voditelj projekta Saša Došen; koreografija Ilijana Lončar; glazba Davor Bobić i Kristijan Funarić), gledali smo zbog vremenskih uvjeta umjesto na otvorenome u HNK Osijek.
    Manjež
    Petra B. Blašković, Franjo Tončinić i Nenad Pavlović autori su zabavne interaktivne predstave Glumci u zamci u kojoj je najviše uživala najmlađa publika pomažući zbunjenim glumcima, koji ni jednu bajku ne uspijevaju odglumiti i ispričati do kraja. Uz mentora Alena Čelića jedanaest mladih glumaca izvelo je duhoviti Cabaret tur-retur (mimski i fizički teatar) te pokazalo kako se pokretom postiže kazališni metajezik i nadilaze jezične barijere između domaćih (Dalmatinaca) i turista (Nijemaca), ali i između publike i glumaca na sceni. Predstavili su se i provokativnom izvedbom Pravo i zapravo (mentori Željko Vukmirica i Berislav Cimerman) izvodeći je po tramvajima i trgovima Osijeka. U pomalo neobičnoj formi, u kojoj mladih ljudi izmjenjuju ritmove na aluminijskim ljestvama, istovremeno se predstavljaju svojim profesijama, te traže pravo na rad, na priliku koja ne bi trebala ovisiti o vezama i vezicama, vanjskom izgledu, nego o trudu i obrazovanju.

    Kako bi upozorili na postojanje prostora koji bi u budućnosti mogli postati važna mjesta kulturnog života Osijeka, studenti prve godine glume i lutkarstva su se u manježu (Sveučilišni kampus) zadnji dan Ljeta kulture predstavili programom Canape promocije u manježu: lutke, glazba, ples. Dominirale su plesne etide najavljujući time iduće Ljeto na kojem će se obilježiti sto godina baleta u Osijeku, te lutkarska etida ukazujući na specifikum studija kojeg ima UAOS. Odličnu plesnu izvedbu My Favorite Things pod mentorstvom Maje Đurinović, izvele su Justina Vojaković-Fingler i Selma Mehić. Dina Vojnović i Luka Bjelica izveli su svoju plesnu etidu Utjeha sna, dok je Vuk Ognjenović izveo dvije plesne sekvence (suvremeni ples, klasični balet). Publiku je za kraj posebno dojmila lutkarstka etida Stvaranje svijeta nastala pod mentorstvom vrhunskih lutkara i pedagoga Narodnog pozorišta Toša Jovanović iz Zrenjanina: direktora lutkarske scene Vladimira Grubanova te glumice i redateljice Irene Tot. Publika se prepustila zabavnoj ujedno i emotivnoj priči, čarima lutkarstva, koje je jednostavnim, no pomno promišljenim sredstvima uspjelo pretvoriti manjež u djelić lutkarskoga svijeta u kojemu lutkari stvaraju svijet, daju život lutkama, oživotvore prostor i predmete.
    Hrvatsko narodno kazalište Osijek: Bertolt Brecht, Opera za tri groša (red. Željko Vukmirica, dir. Berislav Šipuš
    Studenti i nastavnici Odsjeka za likovnu umjetnost UAOS su u suradnji s HDLU-om izložili svoje umjetničke radove u izložbi pod nazivom 1+1; Ria Trdin je svoje dojmove iz poezije Dobriše Cesarića pretvorila u umjetnička djela koje je predstavila na izložbi Crtom kroz Cesarića; što je to Metamorfoza prostora i kako se on mijenja, pokazala je Željka Fuderer Levak projekcijama filma o tetoviranju tijela po zidovima manježa (također ukazujući na važnost i mogućnosti tog prostora za umjetnička događanja); Denis Krašković je pak postavio kiparsku izložbu Franjo Asiški u Tvrđi. Osim radova studenata i profesora posjetitelji Ljeta mogli su uživati i u izložbi X. memorijal Ive Kerdića, Triennale hrvatskog medaljerstva i male plastike, na kojoj je 73 autora prikazalo svoje radove, pregled suvremenog hrvatskog medaljerstva i plastike, te djela Branimira Crlenjaka i Vjenceslava Richtera. Održana je i likovna radionica Art Is Work koju je vodio umjetnik Davor Vrankić. Konceptualni umjetnici Goran Petercol i Robert Sošić su svojojm izložbom Dva, dva u Galeriji Waldinger svakako zaintrigirali osječku publiku za svoj rad.

    Glazbeni dio ljeta kulture ponajviše je obilježio bajkoviti, vilinski nastup Pjevačkog zbora Brevis i studenata glazbe UAOS pod dirigentskom palicom Antoanete Radočaj Jerković s programom Karl Jenkins: Adiemus. Pod nazivom Ljubav se zove imenom... prostorima Arheološkog muzeja su odzvanjale ugodne melodije arija iz opera Carmen, Rigoletto, te djela Bersa, Mozarta, Dvoraka i dr., a za istaknuti su nastupi studentica UAOS, solistica Veronike Hardy, Ivane Horvat i Margarite Matišić koje je pratio Ivan Ćaćić recitirajući stihove domaće i strane poezije. Vruće osječke ljetne noći ispunjavali su zvuci i Zagrebačkih solista, čija je zavidna reputacija privukla osječku publiku, jednako kao i Big band Art kluba Osijek koji je jazz melodijama vratio posjetitelje i slučajne šetače Promenadom u neko drugo vrijeme, te Orkestar mladih, izvodeći djela Handela, Bacha, Vivaldija, pod ravnanjem Mihaela Raffa koje je publika tri puta zvala na bis.
    Adiemus
    U vrlo ležernoj i prijateljskoj atmosferi održani su i književni susreti, te su tim povodom u Osijek došli gradonačelnik Tuzle i književnik Jasmin Imamović koji je govorio o Tuzli u tranziciji, izdavač Branko Čegec koji je govorio o slovenskim i mariborskim autorima (Meandar u Mariboru), te Mani Gotovac koja je predstavila svoju prvu autobiografsku knjigu Fališ mi. Razigranim, ambijentalnim performansom Kultura grada pozornost su privukli studenti kulturologije Sveučilišta J.J. Strossmayer te predstavili zbornik svojih radova Probudi se, protuho, znaš li koliko je sati? Ljubitelji sedme umjetnosti nipošto nisu ostali uskraćeni filmskih ostvarenja. U kinu Urania prikazan je ciklus filmova Pula u Osijeku, a svoju premijeru na ljetu kulture je imao dokumentarni film NSK Krećemo na vas Marije Petrović, koji progovara o Osijeku kao kulturnome centru Hrvatske za vrijeme domovinskog rata.

    Usprkos sveprisutnoj recesiji, organizatori su ove godine ponudili bogati program organiziran tako da su se mogla pratiti sva događanja (bez straha od preklapanja termina) uz dovoljan broj mjesta za sve željne umjetničkih poslastica. Grad Osijek je prema ocjeni Prosudbenog povjerenstva u sastavu Jasminka Mesarić, Božidar Šnajder i Robert Raponja dodijelilo tri ravnopravne Nagrade s poveljom: predstavi Malograđanska svadba Narodnog pozorišta iz Tuzle, Pjevačkom zboru Brevis i Umjetničkoj akademiji u Osijeku za izvedbu koncerta Adiemus Karla Jenkinsa, te Studiju kulturologije za koncept urbane provokacije Kultura grada. Predstavljanje gradova prijatelja omogućilo je osječkoj publici da se pobliže upozna s djelom njihovih kulturnih, umjetničkih zbivanja, te vjerujem da je Osijek, slijedivši riječi gradonačelnika Krešimira Bubala da se „Osijek voli kroz smijeh“, uspio podijeliti svoj smijeh i toplinu s gradovima prijateljima, i da će nastaviti daljnju kulturnu i gospodarsku suradnju s njima. U takvom prijateljskom tonu pozdravljamo i iščekujemo iduće Ljeto kulture koje će biti u znaku sto godina baleta u Osijeku, u kojem će Tvrđa ponovno postati Art Republika, ali kojoj će se, nadamo se u dogledno vrijeme, pridružiti i drugi prostori u Osijeku željni umjetnosti i igre.

    © Katarina Žeravica, KULISA.eu, 8. kolovoza 2010.

kritike i eseji