Glumačkom znoju unatoč

Teatar Exit, Zagreb: Carole Fréchette, Ona, on i vi, red. Zijah A. Sokolović (u koprodukciji Gradskog kazališta Sisak / Atelja 212, Beograd / Kamernog teatra 55, Sarajevo / Centra za kulturu Bar / Kastavskog kulturnog ljeta)

  • Teatar Exit, Zagreb: Carole Fréchette, Ona, on i vi, red. Zijah A. Sokolović (u koprodukciji Gradsko kazalište Sisak / Atelje 212, Beograd / Kamerni teatar 55, Sarajevo / Centar za kulturu Bar / Kastavsko kulturno ljeto)
    Nova premijera u agilnom Teatru Exit još je jedna u nizu „malih predstava s neobičnim temama“, koje glumac i redatelj Zijah A. Sokolović postavlja u koprodukciji teatara iz Siska i Zagreba. Neobično iz reklamne sintagme trebalo bi biti svježe i atraktivno dramsko pismo, a male su glumačke podjele, ali i udaljenost od publike, pa predstave izvedene pod Sokolovićevom egidom prije svega ovise o filigranski izbrušenim glumačkim kreacijama i vješto izabranim dramskim predlošcima. Ona, on i vi, nažalost, najviše problema ima s navedenim elementima.

    Ona, on i vi hrvatski je prijevod komada Jean et Beatrice kanadske dramatičarke Carole Frechette, a autori je predstavljaju je kao „modernu bajku sličnu Beckettovom Godotu“. Beatrice je usamljena žena koja na trideset i trećem katu nebodera uzaludno čeka ljubav svog života, a Jean je otuđeni lovac na novčane nagrade koji je za mnoštvo novčanica od dvadeset dolara spreman čak i na zbližavanje s drugim ljudskim bićem. U toj pomalo plošnoj i razvučenoj duodrami o otuđenosti nema iznenađenja ni previše humornih odmaka, tek štreberski posloženi motivi o nemogućnosti iskrene komunikacije među ljudima grade predvidljivu dramsku radnju u kojoj je sve jasno od prvog prizora: Beatrice i Jean od prvotnog će poslovnog odnosa zaploviti u neizvjesne vode propitivanja vlastitih emocionalnih hendikepa, pretvarajući se iz stranaca u suputnike u potrazi za ljubavlju. Usporedba s Beckettom tu je vrlo diskutabilna, jer se Carole Frechette ne odmiče od uvijek istog papirnatog poigravanja sa stupnjevima otuđenosti, ne pružajući dramskim likovima mogućnost da istinski zažive na sceni.
    Teatar Exit, Zagreb: Carole Fréchette, Ona, on i vi, red. Zijah A. Sokolović (u koprodukciji Gradsko kazalište Sisak / Atelje 212, Beograd / Kamerni teatar 55, Sarajevo / Centar za kulturu Bar / Kastavsko kulturno ljeto)
    Nedostatke teksta dodatno je podcrtala potpuno neadekvatna režijska postavka Zijaha A. Sokolovića, koji neprestano sam sebi kao glumcu čini medvjeđu uslugu smještajući se na malu scenu, u neposrednu blizinu gledatelja. Sokolović se u takvom prostoru maestralno snalazi kad je na vlastitom terenu inteligentne improvizacijske kozerije, ali kad svoju vulkansku glumačku osobnost treba prilagoditi suptilno napisanom karakteru u krhkoj dramskoj strukturi, petnaest centimetra od prvog gledatelja, njegov zahuktali izvedbeni parni stroj izgleda iznimno neprilagođeno i pretjerano. Sav u ponavljanjima i nezaustavljivim gradiranjima emocionalnog intenziteta uloge, Sokolović kao slon u staklani gazi po polupanim figuricama fragilnih dijaloga Carole Fréchette, glumeći kao da je zaklonjen s deset baroknih rampi nekog od nacionalnih kazališta, što iznimno nepovoljno utječe na razvoj odnosa među likovima. Njegova partnerica Jasna Bilušić igra s puno više mjere; u njezinom se liku može na trenutke prepoznati istinska emocija usamljene žene, ali i ona redateljskom odlukom pretjeruje u facijalnim grimasama podcrtavanja značenja, primjerice u sceni nabrajanja bivših ljubavnika. Teško je govoriti loše o napornom glumačkom radu u kojeg je očigledno uloženo puno truda i znoja, koji se u potocima cijedi i na svakoj izvedbi, ali unatoč tome ostaje utisak kako vehementni Sokolovićev stil igre, kojeg je kao redatelj prenio i na glumačku partnericu, ne odgovara umivenom i sporovoznom dramskom pismu Carole Frechette.

    Ona, on i vi najslabija je karika dosadašnjih „malih predstava s neobičnim temama“, jer niti je dramski predložak nije ponudio uzbudljive proplamsaje neobičnosti, niti je pronađen režijski ključ kojim bi se opravdao komorni princip u kojem publika dijeli Exitovu pozornicu s glumcima. Problematičan izbor teksta i još problematičnija scenska provedba pustila je na brisanom prostoru dvoje vrsnih glumaca koji su se u toj nezavidnoj situaciji snalazili kako su znali i umjeli. Rezultat je ipak razočaravajuć, glumačkom znoju unatoč.

    © Matko Botić, KULISA.eu, 21. ožujka 2010.

Piše:

Matko
Botić