Opera naša suvremenica

Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka: Okovani Galileo, red. Branko Brezovac, dir. Igor Vlajnić

  • Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka: Okovani Galileo, red. Branko Brezovac, dir. Igor Vlajnić
    Opera je, riječima Mirjane Miočinović, „po svom nastanku jedna eminentno kompenzirajuća vrsta“. Stvorena da nadoknadi sjaj aristokracije koja nestaje, ona se od svojih početaka postavlja u aktivan odnos s društvom. Brezovčev i Nećakov Okovani Galileo koristi tu kompenzacijsku moć opere, pa putem arhaičnih sredstava otvara vrlo suvremena problemska polja, podsjećajući nas da i danas živimo u manirističkom društvu čije se vrijednosti gase. Jedina je razlika u tome što umjesto barokne potrebe za sjajem, Brezovec kao temeljni kreativni impuls odabire jasno artikuliran etički korektiv, s kojim na kazališno zavodljiv način spaja klasičnu opernu fakturu i brehtijanski aktivizam.

    Opera je tako lukavo iskorištena kao znakovita forma, a sadržaj je osmišljen suočavanjem dviju arhetipskih priča o besmrtnim vizionarima, Eshilove o Prometeju te Brechtove o Galileu. Sljubljivanje dvaju ili više potpuno različitih tekstova u začudne, prezasićene cjeline jedna je od glavnih konstanti Brezovčevog opusa, ali se ovaj put ne radi o sukobu nespojivog, nego prije o suptilnoj međuigri u mnogočemu podudarnih sudbina. Prometej je nepokolebljiv; on zna da su njegova etička beskompromisnost i prkos prema vlasti gotovo jednako bitni kao i nesretna vatra koju spušta na zemlju. S druge strane, Galileo je pragmatik koji zazire od inkvizicijskih podruma, suvremen čovjek koji svjesno propušta priliku da svojom žrtvom osnaži vlastiti doprinos zajednici. „Moderni tragički junaci ne djeluju u interesu etičke potvrde uistinu bitnih tvrdnji, već iz jednostavnog razloga što su onakvi kakvi jesu“, kaže Hegel, a Okovani Galileo pokušava ocrtati posljedice te sebičnosti u suvremenom društvu.
    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka: Okovani Galileo, red. Branko Brezovac, dir. Igor Vlajnić
    Jasnoća koncepta za sobom je povukla i određeni asketizam izvedbe, u kojoj nije bilo mjesta za nagomilane znakove i Brezovcu tako drage suviškove, tautologije i dramaturške slijepe ulice.  Mjesta nije bilo ni prostorno, jer se cijeli komad odvija na pokretnoj konstrukciji Stjepana Filipeca, svojevrsnim metastaziranim Tespisovim kolima koji se kreću u svim smjerovima, otvaraju i zatvaraju, puštajući glumcima i pjevačima minimum scenskog prostora, po načelu: reci što imaš, i oslobodi mjesto za drugog. Priča je dramaturški vrlo vješto skrojena, u dramsko-opernom privlačenju i odbijanju visokog, božanskog Okovanog Prometeja i niskog, ljudskog Života Galileovog. Prometejeva priča zamišljena je kao klasično operno djelo, dok epske širine Galilea protječu u glumljenim kratkim rezovima. Na taj način operna grandezza izvrsne glazbe Marjana Nećaka odzvanja i u pozadini Galileovih moralnih dvojbi, stvarajući začudan efekt paralelnih radnji koje neprekidno komuniciraju međusobno, istovremeno zadržavajući vlastiti dramaturški integritet.

    Operni pjevači i zboristi riječkog HNK Ivana pl. Zajca nastupili su u grčkom djelu priče, dok brehtijanski glumački kolektiv čine članovi firentinskog Laboratorija Nove, uz Suzanu Brezovec i Lovru Brezovca. U naslovnoj ulozi Galilea dobro se snašao Silvano Panichi, precizno pogađajući omjer znanstveničke predanosti i okrenutosti zemaljskim užicima. Suzana Brezovec znalački je nijansirala lik Galileove kćeri, od jogunastog djeteta do zrele žene, a Lorenzo Berti i Manola Nifosi kao Galileov učenik i njegova majka redateljskom odlukom pretežno prenose informacije bitne za razvoj radnje bez dublje karakterizacije vlastitih likova. Najzanimljvije glumačko postignuće u Okovanom Galileu zasigurno je galerija likova koje tumači Sergio Aguirre, izuzetno energično i s nepredvidivim izvedbenim rješenjima. Aguirre svojim tjelesnim izgledom, ali i kretnjama i glumačkim stilom frapantno nalikuje na preminulog glumca i Brezovčevog vjernog suradnika Galiana Pahora, pa njegova zaigrana gluma u ovoj predstavi kao da je i mali posveta Pahorovim velikim rolama u Brezovčevim projektima. U pjevačkim ulogama posebno su se istakli Saša Matovina kao vrlo siguran i autoritativan Prometej te Ivanica Lovrić u ulozi Ije i Dario Bercich kao figura vlasti. U ostalim ulogama uvjerljivi su bili Darko Matijašević, Ivica Žunić, Nataša Ožura, Ljubov Košmerl, Marko Fortunato, Boris Mohorić, Dragana Tomšić i Vanja Zelčić, pod budnim okom dirigenta i pijanista Igora Vlajnića.

    Okovani Galileo netipična je predstava radilica u Brezovčevom opusu, koja osvaja potentnim istraživanjem odnosa umjetnosti i znanosti, te zavodljivom igrom sa zakonitostima kazališnih vrsta. Složeni intertekstualni vez predstave osvijetlio je prepoznatljive točke suvremenosti u Eshilovom i Brechtovom dramskom pismu, ali i zorno pokazao kako opera ne smije i ne mora biti tek puka retro razglednica velikih kazališnih kuća.

    © Matko Botić, KULISA.eu, 24. siječnja 2010.

    (Projekt je realiziran u suradnji Laboratorio Nove (Firenza), Centro Iniziative Teatrali (Campi Bisenzio), Eurokaz, HNK Ivana pl. Zajca, Festival Teuta – Novo lice antičkog teatra (Kotor), festival Fabbrica Europa, Fondacije Pontedera Teatro, Muzeja suvremene umjetnosti (Zagreb) i uz potporu Pokrajine Firenza.)

Piše:

Matko
Botić